TEST KDS Flymentor 3D

Discussie in 'Flybarless' gestart door bruteforce, 14 feb 2010.

  1. FransMG

    FransMG Guest

    Hoi,

    Ik ben nieuw hier; sterker nog, ook nieuw met heli vliegen.
    Na veel zoeken ben ik als instapper op een E-Sky Belt CP v2 terecht gekomen. Ik weet, voor de een wel en de ander geen beginners heli. Ik heb al wat studie verricht; maar moet ook nog veel leren. Dus ook achter de simulator (CV).

    Toen heb ik dus maar een flymentor aangeschaft. Ik wilde dus ook eens in het echt vliegen en langer dan 15 sekonden (als ik die al haal) in de lucht blijven hangen boven 30 cm.

    Mijn heli doet het; dat weet ik al. De flymentor moet het ook doen.
    Maar kennelijk moet het mix gedeelte uit mij E-Sky (EK2-0406) zender gehaald worden; cq hij moet van "H3" naar "H1" omgebouwd worden.

    Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen hoe dit zou moeten. Dit is stap 1.
    Stap 2 een echte zender kopen (Futaba) van pakweg meer dan 250 Euro kan nog altijd.

    Eerst het kip-ei verhaal oplossen: Eerst met minder materiaal leren vliegen kijken of het echt leuk is en dan over stappen op het betere materiaal.



    Alvast bedankt voor de reacties.

    grz Frans
     
  2. Sharky_Capas

    Sharky_Capas

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Omgeving Enkhuizen
    Na een aantal Coaxaaltjes, nu een andere heli gekocht Funcopter + Flymentor. (Een FP)

    Nu ben ik een beginner met heli's maar niet met vliegtuigen.
    Nu had ik alles redelijk voorelkaar zonder flymentor maar met flymentor snap ik er niets van. Ik moet ook zeggen dat ik de instructies erg onduidelijk vind.

    Mijn heli heeft maar 3 servo's
    2 voor swasplate
    1 voor links rechts
    1 voor voorachter

    En 1 servo voor de staart.
    Mijn heli draait tegen de de klok in en startrotor zit links
    Ook mijn zender is qua helis niet geheel duidelijk voor mij.
    Ik heb een Whyfly 9 kanaals.
    Met Heli programma's.

    Moet ik door dat ik 2 servos op swasplate heb swas 180 graden aan zetten inplaats van 120?
    En zo ja waar selecteer ik die dan op de Flymentor? ik zie enkel plaatjes met 1-2-3 ivp 1-2
    Toch is het mogelijk een flycopter met Flymentor. Er is ook een youtube filmpje van
    (ik heb die gast gemaild voor instellingen maar hij reageerd niet)
    [media=youtube]Yx71Jz2dVw4[/media]

    Ik dit topic doorgelezen en de Flymentor draadjes op de ontvanger gezet zoals beschreven. Maar waar ik welk servo draadje op de Flymentor moet bevestigen is mij onduidelijk. (alle kanalen zijn ineens anders als zonder flymentor)

    ook heb ik ergens gelezen dat ik de flymentor moet aangeven dat mijn staart rotor links zit.
    Maar ook hier kan ik niets van vinden.

    Wie kan me helpen?
    :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Hoi Frans

    De flymentor gebruiken voordat je kan hoveren is naar mijn bescheiden mening geen goed idee. De flymentor kan je helpen bij het veilig leren rondvliegen, maar de echte basis van het hoveren moet je toch wel beheersen. Leren hoveren is een kwestie van veel doen. Niet leuk, maar wel noodzakelijk.
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Kom anders een keer langs in Halsteren, dan kijk ik ff mee.

    Groeten, Marco.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Sharky_Capas

    Sharky_Capas

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Omgeving Enkhuizen
    Marco,

    Gaan we doen. Stel ik zeer op prijs.
    :rolleyes:
     
  6. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    Heb de Flymentor vandaag en gisteren bij windkracht 5 geprobeerd. Hij is redelijk goed in staat mijn HK 600, na wat bij trimmen, op z'n plek te houden. In eerste instantie had ik de 3 modi (hold, horizontal, off) van de mentor op een schakelaar gezet. Dit resulteerde in rare bewegingen van de swash. Nu heb ik de modi op een draaiknop gezet, zodat ik in staat ben om de gain tijdens het vliegen aan te passen. De flymentor hold modus doet het erg goed tussen de 60-80% gain. Het waarom van de variatie ontgaat me een beetje, maar het werkt. Ook het opstijgen en landen in de hold modus werkt goed. Het rondvliegen in die modus gaat goed zolang je de sticks in de gewenste richting blijft duwen. Ik maak gebruik van een externe gyro (401). Al met al dik tevreden, hoewel ik wel altijd met een zekere argwaan mijn heli in de gaten hou. Het is en blijft elektronica die om wat voor reden dan ook van het ene op het andere moment het niet meer goed kan doen. Kan ik nu eindelijk mijn camera gaan monteren :cool:.
     
  7. peet330D

    peet330D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Enschede
    @brute force,
    goed onderwerp waarbij ik toevallig zelf ook aan het kijken was naar een kds 450s met flymentor.
    Wat gebeurt er als je op b.v. 3 meter hoogt voorwaarts aan vliegen bent en je maakt een stuurfout en daarna de schakelaar van de FM omzet, corrigeert hij dan direkt door zichzelf stabiel te maken of schuift hij weg naar beneden en duurt het even.
     
  8. Tazmo

    Tazmo

    Lid geworden:
    29 aug 2011
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Near Eindhoven

    Ja Peet,

    Dat wil ik ook graag weten. Of je met "Flymentor off" kunt vliegen en hem erop gooien als het fout dreigt te gaan...
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Er zit iets vertraging in, maar reageert wel direct...
    De vertraging komt omda thij level wil, maa rje nog voorwaartste/zijwaartse/achterwaartse, combinatie van deze 3, snelheid hebt...

    Maar hoogte regel je zelf he ????, dus zolang het oogje nog zicht heeft, dus tot ongeveer 3 meter, houd hij hem redelijk op zijn plek, zit je hoger, dan hangt hij hem enkel level, en waait hij met de wind mee....

    Dus ja hij helpt je een crash voorkomen, zolang je onder de 3 meter zit. En jij hem hoog genoeg houd van de grond...
     
  10. peet330D

    peet330D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Enschede
    voor mij al niet meer van toepassing, heb een CopterX aangeschaft, waarmee ik al aardig kan hoveren.
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De Flymentor is een min of meer permanente hulp bij het vliegen. Het zou best een idee zijn om op een schakelaar een soort "noodknop" te hebben maar ik vermoed dat je altijd te laat bent. Ik ben, in het enkele geval dat ik crash, zelfs vrijwel altijd te laat met de idle-up eraf te gooien voordat ik de grond raak.

     
  12. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    flymentor problemen

    Onlangs een flymenter set van KDS aangeschaft en omdat mijn Esky zender er niet goed op reageert heb ik maar een KDS K-7X11 zender en een bijbehorende ECS van KDS aangeschaft.
    Alles zou moeten werken maar ik krijg de servo's en swashplate niet goed. Hetzelfde probleem als met de E Sky zender en het lijkt wel of er niets maar dan ook niets (ondanks alle goede forum bedoelingen) goed in te stellen is. Wat ik ook doe de swashplate blijft elke keer weer anders te werken.
    Kan iemand mij duidelijk (stap voor stap) uitleggen hoe de kabeltjes en de instellingen moeten want ik wordt er al helemaal gek van.
     
  13. Tazmo

    Tazmo

    Lid geworden:
    29 aug 2011
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Near Eindhoven
    Hee Merlin, Heb al behoorlijk wat documenten over de flymentor verzameld. Mail me ff op tazmo "at" onsnet.nu dan stuur ik je de hele handel.
     
  14. 118d

    118d

    Lid geworden:
    9 sep 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Belgie , Beerse
    Ik heb ook deze flymentor aangeschaft , echter is ie nog niet geleverd .
    zou ik ook deze documentatie mogen hebben? dan kan ik al bestuderen hoe ik het moet aansluiten . heb je een mailtje gestuurt :tazmo "at" onsnet.nu
    dank bij voorbaat !
     
  15. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    werkt de flymentor nu ook goed op fbl helies bij sommige winkels staat ie ook bij de fbl gyro's.

    groet, sam
     
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant

    NEEN niet geschikt voor FBL!
     
  17. rmunck

    rmunck

    Lid geworden:
    3 dec 2010
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Heinkenszand
    Hallo iedereen.

    Ik heb mijn Esky Belt CP V2 2.4Ghz onlangs voorzien van een flymentor. Heeft heel wat zoekwerk gekost, maar het is me gelukt om alles werkend te krijgen op de originele zender/ontvanger. Ik heb gain etc. zo veel mogelijk op fabrieksinstellingen laten staan. Na wat testjes op de werkbank ben ik naar buiten gegaan om te proberen.
    FM in Hold-mode. Eerst eens rustig op toeren laten komen, gyro werkt goed. Besturing werkt naar behoren, dus de lucht in met dat ding. Ongeveer 1 meter los, heli trekt weg, op corrigeren reageert 'ie niet... Zit nu op onderdelen te wachten....
    Vliegt er iemand met dezelfde config, waar ik de instellingen van mag bekijken?
    Of zit er iemand in provincie Zeeland met veel ervaring met de flymentor die me op weg kan helpen?

    Alvast bedankt!

    Groet, Rmunck
     
  18. VEJ

    VEJ

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Twente
    Laatst bewerkt: 29 nov 2011
  19. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoi RMunck
    IK heb ook en Belt CPX maar gebruik niet de Esky zender. Ik heb een KDS K-7XII gekocht en dat werkt prima.
    Het is wat zoeken maar de KDS shop in Hoogeveen kan je hierbij prima helpen.
    Ik vlieg de Belt CPX nu met een 4 blads rotorkop en deze is erg stabiel door de Flymentor.
    Niks geen 3D shit maar gewoon leuk stabiel rondvliegen
     
  20. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    een flymentor op een 4 blad kop....welke kop heb je daarvoor gebruikt? er interessant en heb je daar een filmpje van.
     

Deel Deze Pagina