Om een idee te geven hoe "goed" een flymentor is bij het leren vliegen:
Zoals elke winter, deden we ook afgelopen winter indoor hoovertraining voor totale beginners. Vier man in de ploeg leerlingen, waarvan er eentje reeds een klein beetje zelf oefende met een Belt CP, en eentje reeds een aantal maanden bezig was met een KDS met Flymentor.
Het resultaat was dat degene die al het langste vloog, maar al die tijd met flymentor bezig was (en dacht dt hij al best wel wat kon vliegen) ook het langst erover gedaan heeft voor hij van ons alle functies kreeg.
Na vier weken in het seizoen hebben we hem dringend aangeraden, thuis NIET meer met de Flymentor te "oefenen" en pas toen begonnen we wat vooruitgang te zien.
Wil je LEREN vliegen? dan moet je GEEN flymentor gebruiken.
Kun je eenmaal vliegen, of interesseert "werkelijk kunnen vliegen" je niet, dan moet je zo'n ding kopen, door iemand voor je laten afstellen en je kunt vanaf dag één leuk rondhooveren....
Komt mischien wat negatief over, maar het is gewoon een feit, dat soort hulpmiddelen ((auto-levelling dus) staan je leercurve behoorlijk in de weg.
Voordat er mensen boos worden vanwege mijn vermeende "anti-electronica" houding: Ik doel nu specifiek op self levelling systemen, niet op FBL systemen als de BeastX of V-stabi. Dat is een heel andere discussie en dat gaat over mensen die al kunnen vliegen.
Hier bedoel ik totale beginners in combinatie met self levelling systemen.
Groet, Bert