Test Lipo made in japan. Super cheapo lipo :)

Tadango

Forum veteraan
Er zijn op het forum al enkelen met deze lipo's maar ik heb nu eens getest wat ze echt kunnen. Het valt toch wel tegen :(…. Op het eeste gezicht ;) De packs zijn gemaakt van 1300 cellen waardoor je alles kan samenstellen hoe je wilt. De verkoper levert ze in 3s en 4s in 1300 / 2600 / 3900 en 5200 mAh.

De spec's van 1 cel:
gewicht : 23.4g
prijs : 4.16 euro (per 24 als 3s4p pack)
l / b / h : 61 / 37 / 5

Het aantal mAh per gram is erg hoog. Meestal betekend dit dat de ontlaadstroom erg laag is. De verkoper geeft toch nog 10C op. Na een expliciete vraag via email ging dit terug naar 8C. Helaas is dat voor deze prijs onmogelijk. De cellen zijn eerder 6C continu en 8C piek. Een piek van 10C gedurende 10sec was te veel om goed te kunnen herstellen. De temperatuur steeg ook enorm. De weerstand van een warme cel is 13mOhm. Vergeleken met een 2000 15C kokam cel, welke 6.7mOhm is, is dat ongeveer 1/2. Dat lijkt dus te kloppen.

Toch zijn de cellen wel goed bruikbaar. Een 3s2p pack heeft 2600 mAh en weegt slechts 140 gram. De prijs is ook erg laag waardoor je in een hoop toestellen deze cellen perfect kan gebruiken. In de easystar bv zijn deze cellen erg goed ;)

Een cel levert maximaal 8 x 1.3 x 3.5(onder belasting) = 36.4W. Dat gedeeld door de 23.4g = 1.56W per gram. Kokam 2000 15C cellen leveren 15 x 2 x 3.5 = 105W / 2.1W per gram. Het verschil is er maar lijkt niet overal een probleem.

Deze cellen zijn dus niet geschikt in een toestel wat kort vliegt en veel vermogen per gram vraagt. Mijn pylon racer blijft dus nog even op de kokams vliegen ;) Zodra je op een vliegtijd van 15min komt (4C gemiddeld) zijn de cellen goed bruikbaar. Door hun hoge capaciteit per gewicht kan je een lange vliegduur behalen. Even als voorbeeld ;):

Een 2.7kg acro toestel trekt 1200W volgas. Dit is lang niet nodig om te blijven vliegen dus laten we 600W gemiddeld nemen voor een leuk vliegend toestel. We willen 15 min 600W kunnen trekken uit de accu dus 60/15 = 4C continue, dat moeten ze makkelijk aankunnen het 1200W piek vermogen komt dan op 8C en dat verdragen de cellen ook. 600/4 of 1200/8 = 150 w/h aan boord. Als we 8 cellen in serie nemen hebben we 8x3.5 = 28Volt op de accu. 150/28 = 5.37 mAh. 4p komt al aardig in de buurt met 5200 dus dat wordt hem dan. 8s4p pakker weegt 748.8 gram en kost 133.12 euro  (ex kabels enz).

Zo kan je met deze cellen toch een hoop vermogen leveren voor weinig geld. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft ;)

Hoe zit het met de verzendingskosten en de douane?? Loont het dan nog de moeite?

Groetjes,

Jos

niels polfliet zei:
Hey,

Nu het toch over goedkope lipo's gaat, ik heb laatst deze op ebay gekocht;

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=2563&item=5986270431

Ok, was een risico, is "brol" uit taiwan, maar als je ziet hoeveel capaciteit je krijgt voor het gewicht en de prijs zijn deze echt spotgoedkoop. (Ik was in totaal +-80€ kwijt voor uiteindelijk een 6S 5200 mah pakket, dat maar 590 gram weegt!

Let op, alle solderingen inwendig in het pakket waren zeer slecht, 1 draad zat zelfs gewoon los, en de aansluitdraden die eraan zitten zijn veels te dun. Heb dus alles overnieuw moeten solderen. Maar nu vliegt mijn lazer 3D met een spotgoedkoop pakket, en de cellen houden bij 30A nog 22.9 volt! Een vlucht van 20 minuten laat ze volledig koud... (de motor trouwens ook 8) , maar das een ander verhaal :wink: )

Ik zou ze wel niet bij de opgegeven waarden gebruiken (12C-14C), maar op 6C doen ze het tot nu toe prima. Als mijn grotere props toekomen (ga nu over op 17/9 3blad :) ) zal ik tot 50a kunnen testen. ben benieuwd wat 1000wat op een model van 2.7 kilo doet 8)

Overigens een zeer vriendelijke chinees, doet alles wat je vraagt kwa verzending. :wink:

niels

Back