Tsja....
Die naald, dat is een kwestie van lineariteit. Ik zag geen enkele mogelijkheid om met de spullen die ik heb, de konushoek van die naald aan te passen met voldoende nauwkeurigheid.
Daarnaast verwachtte ik dat een rechte konus niet zou voldoen, maar opgebouwde konussen kan ik al helemaal niet maken, en het bepalen van wáár welke hoek moet zitten zou een onmogelijkheid zijn. Maar uitvogelen bij welke gasklepstand ongeveer die groef wat vlakker moet gaan lopen, dat was nog wel te doen, en het aanpassen van die hoek is goed met een Dremel te fixen.
Het accelereren, Ik heb daar best een tijd over zitten denken natuurlijk, maar het hele eiereten met gasrespons, is dat een gewone carburateur in de basis niet meer doet dan lucht en brandstof in een bepaalde verhouding mengen, waarbij de brandstof altijd heel lichtjes achterloopt op de lucht, gedurende een verandering (luchtbeweging zuigt brandstof aan, méér lucht betekent dat de brandstof moet "versnellen" ofwel dat kost een fractie tijd, maar ondertussen loopt het toerental op, dus de lucht neemt nóg meer toe, etc etc).
Het probleem treed dus op als bijvoorbeeld de gasschuif opening sterk afwijkt van het daadwerkelijke toerental: je rost het gas open, en gedurende een paar tienden van seconden is de motor nog lang niet op toeren. En gedurende die paar tiende seconden gaat het mis. Het mengsel wijkt te sterk af en de boel kakt in. Overleef je die korte tijdsspanne, dan is alles verder OK, want dan komen luchtstroom en brandstofstroom weer in balans.
Daar zijn allerlei technische maatregelen voor nodig om het probleem van die transitie op te lossen (acceleratiepompen, CV schuiven, drukregelaars, EFI, noem maar op) maar het simpelste is gewoon om te zorgen dat het verschil tussen gasklep opening en toerental nooit te groot word.
M.a.w het gas niet sneller openen dan de motor op toeren kan komen.
EDIT: het grappige is, dat een veel toegepaste motorfiets carburateur, het CV type, exact hetzelfde doet: Met de hand open je een vlinderklep aan het begin van het inlaattraject. De feitelijke gasklep zit verderop en wordt bediend door een pneumatische balg, die bekrachtigd word door de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt. Als de motor accelereert neemt die hoeveelheid lucht toe, en dát feit opent de gasschuif. De gasschuif "volgt de motor" in plaats van andersom... Eigenlijk doe ik hetzelfde, maar dan door de gasschuif te vertragen tot hij net zo snel open gaat als de motor kan accelereren.
Zo'n harkerige gasrespons was vroeger best normaal: Ducati's beroemdste straat motor van vroeger, de koningsassen Mike Hailwood Replica, kon je het gas ook niet in één keer openzetten vanaf 2000 toeren. Dan sloeg ie domweg af of kakte minimaal heel zwaar in. Maar draaide je met een klein beetje gevoel het gas "met de toeren mee open" dan was het ding vanaf 2000 toeren wel zo achterlijk krachtig, gewoon niet leuk meer (voor een tweepitter eind jaren 70 dan, welteverstaan).
Tegenwoordig vinden we dat onrijdbaar, maar Mike the bike won er races mee....
En ik heb dat hier dus ook maar gewoon toegepast.
Of je dit na wilt doen, is aan jou natuurlijk, maar als je een oude gloeipluggert hebt liggen en je hebt zin om wat te pielen, waarom niet? Alles waar je op moet letten is beschreven. Het stelt achteraf weinig voor....
Setjes op de markt brengen ga ik niet meer doen: toen ik die backplate sensor voor iedereen beschikbaar wilde maken werd dat binnen een week door iemand hier op het forum getorpedeerd, en de forumleiding was onwrikbaar: OF ik ging sponsorgeld betalen, of het hele feest ging niet door....
Sponsorgeld???? voor 10~15 verkochte units en wel 25 euro winst????
Ik begin er niet meer aan. Iedereen mag vrijelijk de opgedane ervaringen op zijn eigen manier toepassen, en voor de rest zoeken ze het maar uit.