Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.738
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Daar heb je heel sterk een punt inderdaad, top.
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vallen en opstaan... ik ben er ook niet mee geboren... Vallen en opstaan...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen zijn we weer aan boord, dus voorlopig geen nieuwe, schokkende en/of spannende ontdekkingen en mededelingen, maar de komende twee maanden alleen maar dom geblaat van mijn kant (ongetwijfeld zullen sommigen zich afvragen wat het verschil is ;) ).
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.738
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Goede vaart
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Doesburg
    Ik kom nog heel even terug op post 2116 over lagers,... jaja, mijn hoby tempo ligt niet altijd hoog.
    Ik ben nu lagers aan het bestellen bij de lagerboer, en kom voor het achter lager (16003) onderstaand lager tegen.

    https://www.lagerboer.nl/a-47213886/16000-serie/16003-tn9-c3-ntr/#description

    Het is een C3 lager, dus iets extra speling, en met kunstof kooi, kunstof kooi werd ook aanbevolen.
    Maar.... wil toch nog even zeker stellen voordat ik er een aantal ga bestellen.

    Gaat dit lager en dan met name de kooi, ook tegen de temperaturen, en onze brandstof en vetten kunnen?

    Ik heb niet het idee dat iets duur moet zijn om goed te zijn, maar 3 euro voor een lager is toch ook echt niets te veel.
    Vandaar even de vraag, voor de zekerheid, ben ik met deze goed bezig, of liever toch een metalen kooi?
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor... Tenminste, normaliter wel. De meeste kunststof kooien kunnen ruim boven de 100 graden hebben (meestal een veilige werktemperatuur tot 130 graden of zo)

    Al zou ik, gezien het prijsverschil, liever een SKF of toch minstens een FAG of NSK kopen (allemaal lagers waar ik uitstekende ervaringen mee heb) dan een lager waarvan ik de merknaam niet ken. Voor die €4,50 een hele hoop mentale rust...
    Als je nou nog 25 of 30 euro voor een lager moest neertellen, dan was het wat anders, maar voor die twee kopjes koffie...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Doesburg
    Goed punt bedankt.
    Er staat een FAG die is 3.5 euro duurder, ik ben met 5 motortjes bezig dus dat word dan 17,50 aan koffie..... dat word wakker liggen vanavond.
    Maar bedankt voor de tip, dan ga ik dus toch voor "merk" lagers.

    En nog even dubbel checken, voor het grote lager beter een C3 als een normale C0?
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    "normaal" is C2... en die hebben een strakkere passing om de as. Als je die gebruikt, komt bij de volgende demontage het lager met de krukas mee, en is het nog veel lastiger van de as te krijgen, dan dat je een C3 uit het huis krijgt... (as en lager zijn beide van staal en zetten dus evenveel uit, en je kunt niet het lager verwarmen zonder de as te verwarmen).
    Gaan ook minder lang mee vanwege de minder geschikte clearance tussen kogels en ringen.
    C3 zijn bedoeld voor hogere bedrijfstemperaturen.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2020
    serge pot, Tbird2 en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In het kader van de nimmer aflatende strijd tegen oververhitting als je op benzine draait:

    Het basis-ontwerp
    IMG-20201009-WA0015.jpeg
    Gefreest uit 1 mm Alu-plaat

    Op de hoeken in 45 graden gezet:
    IMG-20201009-WA0012.jpeg

    en nog gelijk 5 stuks meer gefabriekt:
    IMG-20201009-WA0010.jpeg

    Hopelijk morgen in elk geval met de SpaceWalker testen... Als het weer het toelaat in ieder geval...
     
    Beton, Rene Neefe, Q Brand en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi strak gemaakt! Top!
    Meet je nog steeds temperatuur per sensor?
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je! Maar dat is niet mijn verdienste hoor... Een maat van mij heeft de plaatjes CNC gefreesd, en omdat ie verder niet zo heel erg veel te doen had, heeft hij gelijk maar even een supergaaf zetbankje in elkaar geknutseld, waarmee de plaatjes in vorm gezet zijn...

    Ja... hoe anders? :D

    Ben benieuwd of ik nu meer gas kan geven. Voor de radial, die toch al niet zo vreselijk veel te heet liep, denk ik dat dit ruim afdoende is, maar ik ben benieuwd naar wat die eenpitter gaat doen...
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maakt niet uit wie het gemaakt heeft... Haha... gaat om het idee en of de toepassing ook naar de zin is!
    Bijkans koelen de lamellen beter daar op de plek waar het het hardst nodig is.
    Verder kanaliseren/forceren ze iets de luchtstroom op de cilinder(s)... althans dat zou ik verwachten.

    In theorie had je ook zelfs nog de aluminium koelelementen van oude PC processors in model kunnen
    laten trimmen... nog een groter koel oppervlak. Allen moet je dan geen kleunen op de grond gaan maken,
    want dan ligt het blok weer in twee... Hmmmm
    Om koeling te verbeteren voor ster motoren, heeft NACA destijds die cowlings ontwikkeld
    rond die motoren. (hele verhandelingen op het internet te vinden). Koeling maar ook minder drag...
    je leest daar wel eens over bij de ontwikkelingvan warbirds en civiele toestellen...

    Benieuwd wat het allemaal oplevert aan resultaat! Top!
    A.s. zondag is er denk ik een stabiel weertje op komst... zo lijkt het via buienrader alhier.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2020
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is exact het idee er achter...
    Ik vermoed, dat die kop uit zo'n motorkap stekend wel eens minder lucht zou kunnen krijgen dan je denkt, de eerste paar cm vanaf het rompoppervlak is volgens mij niet zo veel luchtstroom vanwege de drukgolf voor de motorkap. Deze windhapper moet dat wat afvangen en meer langs de cylinder sturen.
    Dat is qua metaalbewerking vrijwel volledig onmogelijk: Dan moet je de koelvinnen wegfrezen van de kop om een goed overdrachtsoppervlak te maken, en een exact passende opening in zo'n koelblok maken. Dat kan NIET met een ronde vorm vanwege de stoterstangen en de in en uitlaatkanalen.
    Dat wordt een nachtmerrie voor de Frezer.

    Ik heb me jaren de hersens gebroken over hoe ik de koeling het beste, makkelijkste en goedkoopste kon verbeteren, en dit is voorlopig het beste waarmee ik op de proppen kon komen.

    Vanmiddag testen wordt niks, maar Maandag schijnt het redelijk weer te worden...
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooi gemaakt!
    Had je de platen niet een "trechtervorm" kunnen geven, om meer lucht langs de cylinderkop te dwingen?
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De stroming kan je testen bij een draaiende motor
    en een flink roodheet opgestookte klapsigaar... c.q. rookgenerator :D ?
    Proof of the pudding is in the eating... allen geen taart in de prop natuurlijk!
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je krijgt inwendig al twéé "trechters", aan weerszijden van de kop...

    Maar ik vond het ook niet mooi...
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helaas niet... Die drukgolf voor de motorkap wordt veroorzaakt door de vliegsnelheid, niet door de propwash...

    Maar ik wéét niet of dat zo is, ik vermoed het alleen maar en als het niet zo is, dan schaadt het ook niet...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Nederland
    Mooi Brutus, net zetwerk ook zeg! Pfew.

    Ben benieuwd naar de resultaten...!
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.208
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het weer is hier nogal op/af, dus vandaag niet vliegen, maar mischien dat ik de radial vanmiddag even achter huis start...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina