Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.558
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... nee... dat gaat juist behoorlijk verkeerd... je moet wel ECHTE tweetakt olie hebben. Ongeacht welk merk (zolang het geen HEMA of Action is is het al gauw goed). Maar Motorolie mengen met benzine gaat behoorlijk fout. Je ruikt het ook snel genoeg, je denkt dat je motortje op oude autobanden loopt...
     
    MicropropSport en sarco vinden dit leuk.
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.128
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb een 1,8 meter 3d kist.
    staat een 35cc DA benzine op met een 20x8, kist is 6 kilo
    niet dat ik goed kan hooveren, maar als ik een poging doe, zit hij wat boven midden gas. misschien 3/4 of zo.
    ik kijk nooit naar mn stick. kan ook minder gas zijn.
    ik heb in ieder geval power genoeg om enthousiast omhoog te klimmen vanaf de hooverpoging:D

    an sich is het wel bijzonder dat de jouwe power lijkt te missen.
    jouw 18x10 is qua vermogen hetzelfde ongeveer als mijn 20x8.
    en snelheid hebben die 3d dingen toch niks mee.
    mijn tuf loop +/- 7500 rpm met die 20x8 (op de grond). hoeveel rpm loopt die 20cc van jou?

    maar, als je nu al het idee hebt power te missen...
    dan zou ik zeker niet met een ombouw gaan spelen op die kist.
    je gaat toch wat terug in vermogen.
    en dan is het in feite een 20cc benzine op een kist die is ontworpen op een 30cc (of meer) benzinetuf
    zou je nu alleen een beetje sportvliegen met die 3d kist.. ok
    maar dat doe je blijkbaar niet:D
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    664
    Locatie:
    st Willebrord
    plan is om deze motor in een andere kist te zetten, ik open hiervoor wel even een ander draadje zodat we dit topic niet vervuilen ;)
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.138
    Locatie:
    Woerden
    Je vergelijkt hier twee dingen die je niet kunt vergelijken. Een 20x8 prop zal duidelijk meer trekkracht leveren bijlage snelheden dan een 18x10. Het vermogen heeft hier niets mee van doen.
    Wanneer je wilt hooveren heb je een grote prop met een kleine spoed nodig, die 20x 8. Wil je meer snelheid dan zal je een grotere spoed nodig hebben maar dan lever je trekkracht bij lage snelheden in. Wanneer je hoovert is de snelheid 0 dus speelt dit echt heel sterk en dat merk je dus.
    Je kan het zien als met je auto optrekken in de tweede versnelling. Dat kan meestal wel maar je komt maar langzaam op gang.
    Dit is een aerodynamisch effect, een soort van "natuurwet" dus daar kunnen we niets aan doen. Dat is de reden dat in de "echte" luchtvaart propellers worden gebruikt met verstelbare bladen. Een kleine spoed bij lage snelheden zoals bij de start en de landing een grote spoed bij kruisvlucht. Zie het als de "versnellingsbak" van een vliegtuig.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.128
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt, maar ik ging hier even af op het punt dat er blijkbaar bij een 20" opeens grotere wielen onder het toestel moeten.
    vermogenstechnisch zou een 20x8 redelijk in de buurt moeten zitten van een 18x10, dus zou het motortje er in theorie niet zoveel last van moeten hebben.
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    664
    Locatie:
    st Willebrord
    op de testbok zal het toerental aardig gelijk zijn en dat bedoelde je ermee als vergelijking.
    je hebt inderdaad gelijk dat een 20 x 8 voor hoover beter is, aangezien ik niet echt een helivlieger ben hoover ik ook niet zo vaak.
    met wat meer snelheid aanduiken en een mooie strakke loop of halve cubaan vind ik veel mooier dan dat hooveren en rondtollen vandaar dat de 18x10 mij beter past
    ik heb inmiddels een eigen draadje hierover geopend dus nu kunnen we weer on-topic hier..:yes:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.558
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik er even tussendoor mag :D :D :D :

    Vandaag een leuke ASP afgesteld voor Forumgenoot Willem.

    Best wel aardig gelukt, en een heel acceptabele bult vermogen (ruim boven de 1 pk, ik schat ergens 1,3 bij 12500~13000 toeren)


    Die kan morgen weer op de post, terug naar een hopelijk blije eigenaar.
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.558
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Deze motor is gisteren opgehaald door Willem, die volgens mij best wel blij was met hoe het geheel draaide. Terloops ook nog even een andere motor die ik eerder dit jaar voor hem omgebouwd had, een klein beetje gefine-tuned.

    En terwijl we daar mee bezig waren, kwam dit mooie kistje aangewaaid, afkomstig van Edwin Lievaart, "in opdracht" van een clubgenoot (Tom) om ook deze te brutificeren:
    IMG-20201121-WA0001[1].jpeg
    Een 150 cm pipercubje, geen idee welke bouwdoos, met een erg leuk schaal verend landingsgestel. Motor is een Magnum XL52 viertakt.
    Die motor was eigenlijk in prima conditie en relatief mooi schoon van binnen, al wist ik dat natuurlijk pas na nagenoeg volledige demontage en een paar cycles in de ultrasoonbak.
    IMG-20201122-WA0000[1].jpeg
    Eigenlijk het enige probleempje was dat de koppakking bleek te ontbreken, en dat is an sich niet zo erg, maar toch even eentje gemaakt uit een RedBull blikje (wat, oh toeval, precies 0,1 mm dik aluminium is, precies als de dikte van originele ASP/Magnum pakkingen).
    IMG-20201122-WA0002[1].jpeg

    Voor de rest, het plaatsen van een magneetje, het slijpen in de carb, de warmte isolatortjes, ach, dat is nu vaak genoeg voorbij gekomen, daar ga ik jullie niet mee vervelen.

    Ik verwacht hem met een uurtje of twee wel lopend te hebben, dus ga ik over ongeveer een uurtje, Tom een appje sturen, dan kan hij de "wedergeboorte" meemaken.
     
    HansH, Peter Houweling, sarco en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.558
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het filmpje is helaas om onbekende redenen niet geweldig (denk vuile lens), maar hij loopt vrij aardig...



    EDIT: helemaal vergeten te vermelden: De Prop is een MA 12 x 6, en daarmee draaide de motor al vrijwel gelijk 8900 toeren, wat volgens Pé Reivers ongeveer 0,45 pk is, en dat is écht helemaal niet slecht voor benzine, en ruim voldoende voor de Piper, volgens mij.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2020
    Peter Houweling, sarco en michana vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.558
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laatst bewerkt: 24 nov 2020
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.408
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Zoiets? ;)
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.558
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... Normaal gebeurt dat bij mij ook, door gewoon de URL van het filmpje te kopiëren en in een post te plakken. Nu niet, en geen idee waarom niet... Niks anders gedaan dan anders.
     
    michana vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.558
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Afgelopen Vrijdag had Tom zijn zender, een ontvanger plus accu en schakelaar, en (vooral héééél belangrijk) het manual van die zender langsgebracht terwijl ik druk bezig was samen met Eric Smaling (ook alweer een vonkfanaat-forumlid) een van zijn motoren tot de orde te roepen.

    Dus gisteren de hele dag redelijk koortsachtig bezig geweest de programmeer-methoden van MultiPlex te doorgronden, en de boel te installeren.

    En vandaag dus de grote dag, het was loeikoud maar wel heel erg mooi weer.
    Tom was er als de kippen bij, en Brutification Inc. heeft de volledige service van ombouw tot en met programmeren, afstellen en invliegen succesvol afgerond...

     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2020 om 20:08
    sarco vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina