Ik kom hier even op terug . Eigenlijk als je kijkt hoe de smering werkt bij een methanoller en de koeling . Komt dit door mede overvloed aan brandstof en olie .
Mede veroorzaakt door het mengsel wat te rijk staat om premature ontbranding te voorkomen .
Tuurlijk ontsteking is verbrandings technisch beter . Maar niet voor de methanol motoren op benzine .
Bij ontsteking kan het mengsel armer en op het juiste mengsel afgesteld. Worden . De motor krijgt hierdoor minder olie in verhouding met brandstof . Kun je oplossen , meer olie in je brandstof naar een mengsel van 1 op 10 of zo . Zit je nog wel met koeling dat gebeurt bij een methanoller mede door verdamping van brandstof in het carter bij een tweetakt . Een viertakt niet zo zeer . Tenzij je ook carter vulling gebruikt .
Benzine ontbrand nog altijd heter dan methanol en levert nog steeds meer hitte op ook minder eind vermogen . Vermogen kun je oplossen door ipv een 7,5 cc een 10 cc te pakken .
Koeling blijft altijd een heikel punt .
Maar met deze plug kun je het wel beter ondervangen .
Ik moet je heel eerlijk zeggen, dat ik het NIET zelf getest heb, maar...
Ik heb er ernstig mijn twijfels bij.
Ik begrijp je redenering, en die is op zich logisch maar mist wat belangrijke details.
Ik weet namelijk niet of bij benzine het mechanisme van tijdstip regelen door lucht/brandstof verhouding hetzelfde werkt.
De reden dat ik dat niet weet, is dat naar mijn ervaring te rijke mengsels HEEL veel vuil uit de uitlaat oplevert, en daar hoor ik de gebruikers van de OS GGT series niet over.
Wat ik wel weet, is dat benzine en methanol zich héél erg verschillend gedragen bij "te rijke mengsels". Benzine is een koolwaterstof. Die moleculen zijn volledig opgebouwd uit uitsluitend koolstof en waterstof. Een koolwaterstof verbrand bij overmaat brandstof dan onvolledig, wat allerlei problemen met roet en dergelijke met zich meebrengt, waarbij Koolmonoxide nog het minste van de problemen is.
Methanol, is een alcohol, daar zit nog een OH groep in het molecuul. Als dat te rijk verbrand, ontstaat er om een of andere reden GEEN roet (alle gloeipluggers lopen per definitie ongeveer 20% te rijk, en je ziet, gebruik van wonderolie uitgezonderd, eigenlijk nooit zwarte zuigers of dichtgekoolde uitlaten). Wel koolmonoxide, maar geen roet en in feite is het zelfs zo, dat een deel van de brandstof gewoon helemaal niet aan de verbranding deelneemt, en gewoon als methanol weer uit de uitlaat tevoorschijn komt. Dat is ook de oorzaak van de "slijmerige troep" uit de uitlaat van een methanol/gloeiplugger: Verbranding produceert water. Water mengt niet met olie, BEHALVE als er methanol bij gemengd wordt, want methanol mengt met de gebruikte olie, en water mengt weer met methanol, resultaat die slijmerige homogene troep.
Dat slijm verdwijnt als bij toverslag bij een zuivere stochiometrische verbranding. Zet een bougie in een methanol motor, draai de sproeier wat in, en alsof je een schakelaar omzet, opeens komt er water en olie GESCHEIDEN uit de uitlaat.
En dat water.... dat kun je drinken... (yup... ik ben ZO dom...

)
Een ander ding is dat bij methanol, bij "te rijk" er echt HEEL VEEL meer brandstof door de motor gaat. 20% meer. Methanol verbruikt, uitgedrukt in ml/minuut sowieso al "veel" vergeleken met Benzine, dus 20% meer is best een flinke plons. Dus als zo'n motor voor het gegeven vermogen "X" 10 ml per minuut verbruik, is de overmaat 2 ml/min/
Bij Benzine is dat niet het geval: Het verschil tussen de optimale verbranding en "zo vet dat het niet meer ontsteken wil" is maar 7% ongeveer.
Dus waar er sowieso voor datzelfde vermogen "X" maar 5 ml/min doorheen gaat, is een hypothetisch "baggervet" mengsel slechts 0,4 ml/min extra.
Nu is het wel mogelijk NOG vettere mengsels te verstoken, maar dat lukt uitsluitend als je bewust de carburatie verziekt (slechte verneveling, waardoor brandstof vloeibaar in de cylinder beland). En DAN krijg je pas ECHT bagger uit je uitlaat.
Qua olie in benzine, tsja.... IK gebruik 1:10, en ik blijf dat iedereen aanraden op basis van dat het bij mij goed werkt, maar 1:15 werkt minstens even goed, Morris Mini Motors beveelt zelfs 1:20 aan, en NGH zegt 1:25 (wat gezien dat ze hun drijfstang aan hebben moeten passen en de NGH9 desondanks nog steeds een kutding is, gewoon TE schraal is). Saito zegt ook, als je hun handleiding doorleest, dat je MINSTENS 1:20 moet gebruiken (ofwel, NIET schraler, vetter mag wel) en Saito heeft geeneens een bronzen bus in de drijfstang.
De Saito viertakten zijn op de carburateur en de sensor voor de ontsteking na, volledig identiek aan de gloeipluggers waar ze van afgeleid zijn.
Ik heb, nogmaals, nooit met gloeiplug en benzine geëxpirimenteerd, maar ik heb WEL met rijke mengsels en ontstekingstijdstippen getest, omdat ik toen ook met die hitte zat.
Een ontstekingstijdstip van 45 graden voor top, en dan de sproeier zover open draaien dat de motor normaal loopt, dan krijg je een gedrag wat heel sterk op dat van een gloeiplugger lijkt, in de zin van "te arm, dan verlies je vermogen en gaat je motor geknepen klinken", en dat leverde GEEN lagere temperaturen op (ik vloog vanaf het begin met een temperatuursensor IN de cylinderkop). Het vermogen was eigenlijk ook gewoon vergelijkbaar, mischien 100 of 200 toeren minder dan de gebruikelijke "28 graden voor top", maar eigenlijk de moeite van het melden niet waard. Wat het wel opleverde was een hoop bagger uit de uitlaat (echt HEEL erg vreselijk, mijn Calmatootje zat van neus tot staart onder de gore zwarte bagger), en het nadeel was dat een vuiltje in de sproeier wel direct een oververhitte motor veroorzaakte.
Met de ontsteking op 28 graden en het mengsel "optimaal" liep de motor niet merkbaar heter, en een vuiltje in de sproeier, dan sloeg de motor gewoon af zonder schade aan te richten. Kist bleef ook veel schoner. Nog steeds genoeg vet, maar veel minder zwart.
De koelproblemen kunnen ook opgelost worden door aandacht te besteden aan de baffling, OF door in geval van tweetakten, gewoon een heli-koelkop te gebruiken, bijvoorbeeld. De laatste serie Supertigres, met die grote vierkante cylinderkoppen, ik ben er nog steeds van overtuigd dat SuperTigre "benzine-plannen" had...
Die dingen lopen er namelijk vlekkeloos op qua temperatuur.