Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ongetwijfeld....niet over de smerende werking van de brandstof alleen
Wat volgens mij niet klopt is dat benzine zou bijdragen aan de smering. Niets is minder waar. Benzine is zeer schraal en vraagt om een heel goede smering. Benzine wordt juist ook als een goed ontvetter gebruikt.
Als je nu een linkje kon vinden wat Benzine met Methanol vergelijkt....
De enige "koelende" werking die van olie uitgaat, is het warmtetransport van zuiger via de oliefilm naar de voering, maar daarvoor is theoretisch een stilstaand laagje genoeg. Die werking verandert niet van meer of minder olie
De enige "koelende" werking die van olie uitgaat, is het warmtetransport van zuiger via de oliefilm naar de voering, maar daarvoor is theoretisch een stilstaand laagje genoeg. Die werking verandert niet van meer of minder olie
Lijkt me dat je dat zelf ook wel zonder ir titel kan beredeneren.Ik zou hier toch graag meer uitleg zien
Ik zou hier toch graag meer uitleg zien, eventueel gestaafd met een linkje. En dan niet naar wikipedia.Zou trouwens best kunnen dat ik de enige ben die meer uitleg nodig heeft, laat dan maar zitten.
![]()
kun je gewoon uitrekenen aan de hand van volumestromen door de motor, ontwikkelde verbrandingswarmte en de soortelijke warmte van de olie....Als je uitgaat van brandstof (dus ook olie) die met omgevingstemperatuur de motor in gaat, en zeg, met 100 graden de uitlaat weer uitkomt, dan absorbeert de olie ongeveer 1% van de totale toegevoerde warmte bij een gloeiplugmotor, rond 0,2% bij bijvoorbeeld een Zenoah....
Het verbrandingskamer oppervlak is variabel
Ergo: die zuiger MOET wel minstens een heel groot deel van zijn warmte afvoeren via het contact met de cylinderwand, en dat KAN niet anders dan dat de oliefilm die warmte transporteert....
Mij is altijd vertelt dat benzine totaal niet smeert en dat er altijd toevoegingen nodig zijn die "het smeren" moeten verzorgen..... ik ben even wat beduusd: de smerende werking (ook al is het niet bijster veel) van benzine, zowel als de NIET smerende werking van methanol, zijn tamelijk algemeen bekend en geaccepteerd....
Mij is altijd vertelt dat benzine totaal niet smeert en dat er altijd toevoegingen nodig zijn die "het smeren" moeten verzorgen.
Je neemt wel de tijd uitvoerig te reageren, wordt gewaardeerd.
De inhoud van de verbrandingskamer is een vast en dus niet variabel gegeven. (losse opmerking)
De koelende werking van olie in een tweetakt motor of viertakt met total loss smering zoals de door ons gebruikte modelmoteren is niet alleen het afvoeren van al ontstane warmte, dat is bijna verwaarloosbaar.
Olie is belangrijk voor de koeling omdat:
1. De smerende werking van de olie. Goede smering voorkomt frictie. Weinig frictie betekent weinig warmte ontwikkeling. Daar begint de koeling (warmte beheersing) mee.
2. In de carburateur wordt de brandstof (vermengt met olie) naar binnen gezogen via het carter. Een deel zal neerslaan op de daar aanwezige onderdelen. Bij een tweetakt komt het mooi uit dat dat meteen alle bewegende delen zijn inclusief de cilinderwand tot aan de zuigerrok. Zodra het mengsel via de spoelpoorten boven de zuiger aangekomen is bestaat dat mengsel uit hele kleine druppeltjes. Door de daar al aanwezige warmte en de toenemende druk door het omhooggaan van de zuiger zullen deze druppeltjes steeds verder uit elkaar vallen. Deze hele kleine druppeltjes (zeg maar damp) kunnen juist daardoor warmte uit de omgeving opnemen waarbij de oliedamp de eigenschap heeft erg veel warmte op te nemen en samen met de brandstof (methanol of benzine of wat dan ook) de omgeving koelt, met name de zuigerbodem. Ondertussen zal die damp mooi opwarmen en uitzetten, onwetend van de aanstaande ontploffing. Na die ontploffing zal het aandeel olie nog steeds warmte opnemen, totdat het letterlijk verbrandt. Of zoals bij een modelmotor, ten dele verbrand.
Alles bij elkaar behoorlijk wat koeling.
De meeste tweetakt motoren lopen niet in de soep door te weinig olie maar door een te arme afstelling. Een tweetakt racemotor vraagt meer olie, niet omdat er anders te weinig gesmeerd wordt maar om de afstelling heel mager te krijgen (ga je fijn hard) en toch de koeling in de hand te houden. De stelling "meer olie in de brandstof geeft meer vermogen" heb ik hier weleens voorbij zien komen en is dus juist.
In een gloeiplugmotor heeft het heel grote olieaandeel ook die werking op de gloeiplug maar ik heb beloofd dat hier niet meer aan te halen.
Groet,
Sam
Met alle respect Sam, maar ik wil hier eigenlijk niet op reageren.
Da's vrij duidelijk, ja.... Boeken zijn niet heilig, niet zonder zelf na te denken of het eigenlijk wel KAN, wat daar in staat....Ik zat alleen maar anderen na te praten, althans dat wat ze ooit hebben opgeschreven
Da's vrij duidelijk, ja.... Boeken zijn niet heilig, niet zonder zelf na te denken of het eigenlijk wel KAN, wat daar in staat....
als je geen zin hebt te reageren snap ik dat.
Zou trouwens best kunnen dat ik de enige ben die meer uitleg nodig heeft, laat dan maar zitten