Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    iedere druk is afhankelijk van hoe ver deze opgebouwd kan worden..
    pomp een lekke band op, de druk zal redelijk vlot een evenwicht bereiken waarop deze niet hoger kan worden ivm drukverlies.
    Andersom, een nieuwe band kan wel vlot een hoge druk krijgen.

    Mijn redenatie gaat er van uit dat de druk ontstaat dankzij de naald.
    Het met grof geweld door de naalden persen van de olie, waar we bij de methanol gestookte heren ook nog wel eens last van hebben.
    zet dan de naald wat open, olie past er opeens wel netjes door, minder onderdruk nodig om het door de carb te trekken.
    zul je alleen elders een restrictie toe moeten passen.

    aangezien het (in mijn redenatie) grootste verlies dan grotendeels is verwijderd, zal de druk ook niet meer zo hoog oplopen..
    ik geloof namelijk niet dat een motor met afdoende brandstofflow de druk zo hoog op laat lopen.
    Is ook weer een stuk verlies in de tuf zelf..

    Maar jij hebt vast een redelijk goed beeld over het wel of niet van toepassing zijn van mijn redenatie..
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... dan redeneer je verkeerd om....
    In de carb heerst een druk "X", lager dan atmosferisch. In de tank een druk "Y" (hoger dan atmosferisch).
    De twee naalden zijn restricties.
    De totale drukval blijft voor een gegeven gasstand gelijk, het enige wat je doet is de plek van die drukval verplaatsen, als je een restrictie in de tank plaatst.
    Dus als er ergens luchtinbreuk is, gebeurt dat dáár waar én een klein lek, én de druk lager dan atmosferisch is, en met een restrictie in de tank maak je alleen maar het gedeelte waar die luchtinbreuk plaats kan vinden een stuk langer.

    De naald bepaalt geen druk, die bepaalt alleen een doorstroming.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2016
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De belletjes zijn 100% definitief tengevolge van warmte in combinatie met drukval: Met koude motor nul belletjes, naarmate het ding langer loopt, begint bij vol gas steeds meer belletjes te komen en na een tijdje zelfs bij half gas.
    Duidelijk dampvorming. Dat word dus een kwestie van die naald in plaats van tegen de backplate te schroeven, er een stuk isolerend materiaal tussen te brengen..

    Voor de rest: zojuist 20 minuten gevlogen, en het loopt nu gewoon goed. Stationair is 100% betrouwbaar, en prettig laag, de gasreactie is gewoon adequaat, en de motor is tamelijk goed doseerbaar, hij heeft niet meer 5 tot 10 seconden nodig om de verzamelde bagger uit het carter te werken, hij komt gewoon min of meer in één keer door op vol vermogen.

    Super is het niet, maar volkomen acceptabel is het wel. Beter als bijvoorbeeld de oude kamzuigermotoren met airbleed-carburateur....
    De rollen en loopings die afgelopen zondag nog tot heftig protesteren in de vorm van volkomen inkakken (rol) danwel afschuwelijk optoeren (looping, opgaand) leidden, gingen nu eigenlijk zoals het met een gewone motor ook zou zijn gegaan. De motor ging eigenlijk niet echt anders lopen....

    Na 20 minuten vliegen wel iets vettigheid op de kist, maar veel minder dan met een gloeipluggert, en die 20 minuten hebben me ongeveer 100 ml brandstof (geschat, kan het niet meten) gekost.

    Er valt nog wel wat te finetunen, maar bij deze: met slechts een heel lichte aanpassing, kun je een gloeiplugger héél acceptabel op benzine laten lopen.

    Uiteraard de kop nog weer even gelicht, en de bougie begint nu héél voorzichtig ook weer een beetje normale kleuren aan te nemen Niet meer zeiknat van de olie, niet meer zwart.
    Gek genoeg gebruik ik in deze motor de bougies die het in de benzineheli niet deden, en bovenop dat, deze zijn ook al zeker een 30 uren oud (op methanol). Loopt prima!

    Zal proberen binnenkort een filmpje te regelen....
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2016
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat dan wel weer een beetje triest was: Ik ben ongeveer 35 minuten bezig geweest, en toen ik de Calmato aan het schoonmaken was stopte er al een BOA naast me, die gebeld was "omdat er iemand met een vliegtuigje achter de vogeltjes aan zat"....

    Triest. Gelukkig een schappelijke vent, die mijn uitleg (dat eerder de vogels achter het toestel aan gaan om hun nest te beschermen, en dat je zelfs al zou je het willen, vanaf de grond niet kan zien waar die vogels precies zijn t.o.v. je vliegtuig) volledig accepteerde, en grappig genoeg, hij vroeg of ik een vergunning had, maar nog vóór ik daar op kon antwoorden kwam hij zelf al met, "Oh, nee, dit is vergunningsvrij, toch?".

    Maar toch maar een beetje meer op een club vliegen....
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh... maar dat gebeurd ook als je een Mobylette of een Puchje staat te tunen in de achtertuin. :yes:
    Buren hor en dol.... Het zal het indringende geluid wel zijn. Voor de een muziek, voor de ander Philip Glass
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, tenminste, de BOA zei expliciet dat er geklaagd was dat ik achter vogeltjes aan zat, NIET over het geluid.
    En sowiso is die FXi heel erg beschaafd qua geluid, zeker als je niet vol gas draait....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit ZOU de oplossing voor de belletjes moeten zijn....

    IMG_2733.JPG
    Twee kunststof ringetjes aan weerszijden, om het warmtegeleidende contact te minimaliseren.

    Morgen in de loop van de ochtend maar eens even het ding een stief kwartiertje laten pruttelen, kijken of het helpt....
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Juist ja... maar dat is 'niet-geen' originele OS hoofdsproeier, maar die had je geswitched vanwege het plastic niet?
    Dat originele beugeltje geeft veel minder warmte door. Het plastic isoleert ook nog eens. Maar ja als het kunststof niet benzinebestendig zou zijn? Alcohol is eigenlijk agressiever.

    Maar of dat nu helpt tegen anti-rammelen? Als het geen belletjes veroorzaakt, dan is het mooi.
    Maar is het ook 'vogeljacht' bestendig, op toeren?

    Anders kan je de houder nog aan de romp hangen, eventueel met servo tulletjes er tussen? Zou ook nog iets kunnen opleveren? Nifty bougietje!

    'smooi!
    Gr Bas
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... dorst het niet aan met die plastic sproeier.... Als die wel op zou lossen, zou er plastic all over de binnenkant van die motor komen.
    Alcohol is meestal wel agressiever, maar toch zijn er stoffen die niet door alcohol, en wel door benzine aangetast worden....
    Simpele plastic bekertjes bijvoorbeeld....
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet zo snel op korte termijn verwacht ik. Het is geen ABS. Het zal zeker volstaan voor enkele tests?
    Verwacht wel een chemisch redelijk duurzaam plastic. De soort die je ook wel bij auto's aantreft.
    Maar de isolatie van hitte zal zeker iets beter zijn op de romp gemonteerd?

    Je kan de sproeier tijdelijk losgooien en even laten bungelen....
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    We gaan het morgen zien, Bas.... Ik denk dat twee keer 1,5 mm kunststof redelijk isoleert....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    BOA.. Heb jij er nog eentje met verstand van zaken gehad..

    Nu scheelt het wel heel erg als je ze gewoon normaal aanspreekt, en normaal uitlegt wat je aan het doen bent.
    ze houden zich ook wel s dom... kijken of jij wel weet wat je aan het doen bent ;-)
    Blijkbaar wist je dat..

    Succes met de testen!

    Bij de weg, als warmteoverslag het probleem is, waarom zet je de naald dan vast op de motor?
    naald is los, kan je overal aan vastmaken.. desnoods voor de test ff met een tywrap.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dat schreef ik nu ook al... elders vast binden... maar hij wil gewoonweg niet! :p
    Het zal wel goed komen...

    BOA's... zijn net slangen... en die lusten vogeltjes... liever niet in je buurt. Ehhhuh... 'kip?'

    Maar de BOA is blij dat ie een job'pie heeft... en doet mogelijk reuze z'n best om beter te zijn dan oom wijkagent.
    Voortaan maar de stadsparkgrastrimmer er bij aanzetten... of een brommobiel... dat zijn meer stadse geluiden...
    Ben ik blij dat hier mijn OS-jes als 'trekkers' klinken?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met siliconenslang zou ik daar geen moeite mee hebben want dat is super elastisch, maar met Tygon slang ben ik bang dat als de HSN niet op de motor zit, er beweging ontstaat van de slang op de nippels, en dus lekkage.
    De motor staat op een kunststof bokje, en zeker stationair, beweegt hij best wel een beetje....

    Kun je oplossen met Viton slang, maar A is dat duur, en B is dat ondoorzichtig, dus ALS je dan een (ander) belletjes probleem hebt, zie je dat niet en zoek je je een ongeluk....
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2016
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En zojuist even proefgedraaid: stationair na 5 minuten nog geen belletjes (héééééél zo nu en dan een iniminie belletje, mischien 1 mm diameter, mag geen naam hebben) en vol gas eigenlijk hetzelfde, vrijwel geen belletjes, en wat er is lijkt de motor geen zier om te geven.
    Heb sterk de indruk dat de volgas loop stabieler lijkt, en ik moest de HSN nog een klikje verder dicht zetten (wat er op duid dat de LSN nog steeds enigszins actief is bij vol gas, en minder belletjes is méér brandstof...).
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2016
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zat heel 'fff' tussen de bedrijven door hier naar te speuren... (door Lindinger advertentie)...
    http://www.peckamodel.cz/en/produkty/vyhledane
    Hmmm... Onderdelenlijstje voor de Evolution 8GX.
    De motoras lijkt sprekend op een OS 50 SX? Zo glimmend zitten die ook in mijn SXjes. Maar interessant is de drijfstang... met rollenlager! Die OS 50 stang past overigens niet in en FX of AX .46er.... fractie te lang, de carb is wel interessant... maar zeer prijzig.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rollenlager schijnt bepaald niet zaligmakend te zijn (Evolution heeft er in het begin grote problemen mee gehad) en welhaast nog kritischer dan een glijlagertje, en met name de hardheid van de krukpen is kritiek. Bijkomend nadeel is dat die dingen juist in elkaar lopen van tevéél olie in plaats van te weinig, en de zuiger/voering set van te weinig.

    De hele motor kost "maar" 190 euro.... Als er dan toch iets moet, zou ik nog eerder voor die complete motor gaan, want ik vind die prijs eigenlijk nog reuze meevallen...

    Maar ik heb voor (veel) minder dan dat geld het vliegtuig er bij, EN het plezier van iets zelf maken.

    Ik heb ondertussen een klein ideetje, om zo'n OS carb relatief makkelijk aan te kunnen passen zonder dat je de slijpsteen er in hoeft te zetten, én dat de boel nog eens verstelbaar blijft ook.

    Maar daarvoor moet ik wel even "naar de tekentafel"...
    Zou zelfs wel "marktklaar" te maken moeten zijn, voor de liefhebbers.
    Maar ja.... dat heb ik al eens eerder geprobeerd en buiten geringe belangstelling, werd het onmiddellijk getorpedeerd door een medeforummer die ging klagen dat ik "commerciëel bezig was"....
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2016
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat heb je voor prachtige ideetjes? Tonnetjes nieuw draaien?
    Of een mooie 'insert'? Denk niet dat je van een oplage erg rijk wordt. Moet immers heel veel tijd bij! Er zijn ook medeforummers die dit al lang niet meer kunnen volgen...

    Het plezier. Dat is het grootste goed, Bert!
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, ik zat te denken aan een geprofileerd kwart cirkel-segment (simpel stukje aluminium plaatwerk), wat je onder de moer van de gashevel kunt leggen, en op de carb (in het draadgat waar normaliter de geleidestift/aanslagschroef zit) een gaffeltje te bevestigen.
    Probleem is niet het plaatje, en ook niet het gaffeltje. Probleem is de mal voor het juiste profiel.

    Je kunt dan door het gaffeltje wat naar voren of naar achteren te zetten (of door het cirkelsegment wat te verdraaien t.o.v de barrel), bepalen hoe de brandstoftoevoer opent in verhouding tot de gasklepstand (dus het middengebied rijker of armer zetten).
    Werking van LSN en HSN blijven verder hetzelfde maar de basisafstelling vinden gaat even wat anders worden....

    Tsja... eigenlijk staat dit ook verkeerd, in het beginnersgedeelte Maar ja, dat krijg je als je zomaar in een draadje inbreekt....
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2016
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Grappig detailtje: voordat ik de carb aangepast had, liep de motor onbehoorlijk rijk, en vertikte het ding het om op 28 graden timing te draaien. Ik moest het tijdstip zo ongeveer vervroegen naar een geschatte 40 graden.

    Nadat de carburateur gemodificeerd was, kon de timing weer een stuk teruggezet worden, en dit had ik gedaan "op gevoel" (op hoe de motor loopt), en eigenlijk niet meer gecontroleerd.
    Vanmorgen de gradenschijf er even bij, en hij bleek uiteindelijk terechtgekomen te zijn op 27 graden voor top....

    Niet slecht :D
     

Deel Deze Pagina