Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gisteren wat gerommeld met de telemetrie en de logfunctie, en hoewel allemaal nietszeggende spielerei, beetje gekeken hoe deze motor qua temperatuur reageert.
    Weinig zeggend, want op de grond en statisch, vond ik het toch wel opvallend dat de cylinderkop temperatuur bij matige gasveranderingen min of meer een minuut nodig heeft om te stabiliseren.
    Voor deze run geprobeerd zo veel mogelijk "één minuut constant" te draaien, en daarna één minuut iets anders constants".
    IMG_20190529_164528.jpg
    Met wat geluk is het vanavond mooi vliegweer en ga ik nog even kijken hoe dit in de lucht uitpakt.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij ben ik vandaag na een Stall-Turn écht in hetzelfde spoor naar beneden teruggevlogen, en heb ik de in de upline uitgestoten oliedruppeltjes weer keurig uit de lucht geschept....

    IMG_20190529_192358.jpg

    IMG_20190529_192405.jpg
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen ook nog even een motorreke voor Willem in elkaar gefröbeld, loopt naar mijn mening mooi.

    Braakt nu al een leuke 0,65 pk uit en dat is nog maar na iets meer dan 5 minuten looptijd.
    Motor was nagelnieuw en had nog nooit brandstof gezien.
    Dit keer (beetje brutaal van mij) de carb reeds aangepast voor hij ook maar een slag gelopen had, en ook reeds extra headshims geplaatst.
    Pakte goed uit...



    Naar mijn idee een prima motorisering voor een trainer, als je niet al te hoge eisen stelt kun je hier prima een Calmato o.i.d. vliegen.

    Prop is een APC 11 x 5, waarmee ik nu al 11000 toeren piek zag (ongeveer 0,65 pk) en hij pruttelt ook moeiteloos rond de 2000 toeren stationair.

    Zal hem in de komende dagen nog wat meer looptijd geven, maar eigenlijk vlieg je er nu al zo mee weg....
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Het valt mij op dat je het laatste stukje van bijna volgas naar volgas ook hoort in het toerental.
    Bij methanol loopt hij op hafgas al volle pot.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar dat hangt ook een beetje af van of je een lichte of zware prop hebt. Bij zwaardere props merk je dat veel minder.
    Wat ook wel grappig om te zien is, is dat boven half gas, de "dikte" van de straal rook uit de pijp heel mooi meeloopt met het gas.

    Vind het ding echt netjes lopen, het vermogen groeit aardig aan, hij heeft er met een kwartiertje meer looptijd ook zomaar 800 toeren bij gekregen. Zie nu 0,75 pk bij 11800 toeren, en dat is absoluut best goed....
    Zojuist een soort van heatcycling gedaan van een minuutje stationair en dan 15 seconden volgas, en je zag iedere volgas periode gewoon met 100 toeren toenemen.


    Ik draai mijn .46 ook met een 11 x 5, maar ze ontlopen elkaar niet heel erg veel op dit moment, maar iets van 6 a 700 toeren verschil.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij loopt zeker netjes !
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... ik heb hier eigenlijk nu al alle vertrouwen in. Kan zijn dat hij met een of twee uurtjes looptijd nog wat nastellen behoeft, maar dat zal dan hoofdzakelijk "voor het mooie" zijn...
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Deze heeft ook nog geen druppel brandstof gezien. Deze ook maar omzetten naar CDI en carb modificatie. Voordeel is het dat het een zuigerveer motor is en de motor een roterende inlaatschijf heeft. Echter de uitlaat zal een uitdaging worden. Mooiste is een resonantie uitlaat welke ook voor ducted Fans werden toegepast. IMG_20190531_163624.jpg IMG_20190531_163613.jpg IMG_20190531_163557.jpg IMG_20190531_163830.jpg
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of het een écht voordeel is durf ik niet te beoordelen, maar ik geef er wel sterk de voorkeur aan ja...


    Ik heb nog géén ervaring met de extra hitte die door een reso-pijp wordt gegenereerd, dus op dat vlak kan ik je niet adviseren, alleen maar aanraden uiterst voorzichtig te werk te gaan....

    Ik hoop alleen dat je carburateur koel genoeg blijft, maar dat is eventueel vrij eenvoudig op te lossen met een isolerend tussenstukje.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2019
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Weet je zeker dat je die Webra 61 op benzine wilt zetten ?
    Als de motor op die delta komt zou ik het niet doen. Die delta moet hard gaan, daar is deze voor ontworpen. Zet je de motor op benzine dan verlies je vermogen, komt het model niet ten goede.

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt.... maar aangezien vermogen tot de 3e macht staat met snelheid, verlies je echt maar een heel klein beetje snelheid. Om precies te zijn, slechts 7%...
    Je merkt het wel redelijk goed in het klimvermogen, dat wel.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Klopt maar die is bedoeld voor een 7,5 cc. Dus vermogen is ruimschoots aanwezig
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha, Serge, het is een fonkel nieuwe, had ik nog geheel door. Haha, bofkont! Erg mooi hoor.

    De Webra heeft een zuigerveer en een stalen bus. Roterende inlaat zal geen punt zijn. Toegankelijkheid wat lastiger. Ik heb niet kunnen achterhalen waarvoor ze ontwikkeld zijn.
    De Moki 20cc heeft dat ook, roterende inlaat en carb achterop. Wel zitten er nylon shims tussen als thermische scheiding, en twee pakkingen... tussen blok en walbro.

    Thermische scheiding zou met een pertinax buisje kunnen?
    Weet alleen niet of dat de trillingen overleefd... je zou bijna een nieuw deksel afdraaien.

    Met stalen bus en zuigerveer zou je bijna denken aan een wonderoliesmering. Maarja... de 20cc van mij heeft dat ook. Is een benzine brommer...

    Weston UK kan bochten en uitlaten op maat voor je maken. Prijzen zijn niet onredelijk.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2019
    serge pot vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je na ombouw nog steeds méér "Oempfh" dan waar het origineel voor bedoeld is... :D :D :D
    Zijn die vlot? Bij JustEngines heb ik een ruime maand wachttijd (en daar is nu ongeveer 2 weken van voorbij...)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Uitlaten maak ik zelf. Gaat heel best.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ook je reso? Want dat is best een knorrig klusje...
    Zou je je een goed lasapparaatje wensen om op colablikdikte te kunnen lassen...
    Rustbuster heeft een smakelijk setje... wel een prijskaartje.

    Of een uit carbon en epoxy bakken...

    Maar een Delta op benzine klinkt bij mij altijd goed in de oren...

    Oehwebra's in Legoland :D TN carburateur...

    DSC_2567.JPG

    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2019
    serge pot vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Reso uitlaat zou mooi zijn, maar is mij net even te ver gezien het ook een pusher is. Dan moet de uitgaande pijp ook naar achteren. Het frontale oppervlak wordt dan te groot en levert dan meer snelheidsverlies dan je aan vermogen wint.
    Ik ga voor een 2 kamer uitlaat van 120cc totaal. Zorgen voor niet te veel tegendruk en je bent al aardig koopman.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En koopman is immers koning!

    Weston had alu headers voor zij uitlaat die in de hartlijn van de motor uitkomen. Dus zou een eigen bouwsel naar voren gericht kunnen opzetten mooi in de stroomlijn van het model...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Dat is geen optie hier. IMG_20190531_163840.jpg
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zucht.... idd...
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina