Test: Methanolmotor op benzine

Met benzine (loopt veel heter) ga ik voorlopig nog niet kloten met een resonantiepijp.... Hou je de temperatuur helemaal niet meer in de hand....

Ik heb al een tijdje gezocht naar gewone dempers (niet reso) voor in combinatie met zo'n bochtje. Maar die zijn er niet zo veel (of ik ben gewoon slecht in zoeken)

Ondanks dat de originele loopset geen achteruitgang vertoonde en op zich goed liep, toch de knoop doorgehakt en het ASP setje gemonteerd (was overigens 20 minuten werk....)
Reden was de lage compressie als de motor heet was, wat een warme start lastiger maakte en sowiso, ik maakte me wat zorgen over dat als er te veel gaslekkage is, de hete gassen de oliefilm wegblazen.

De ASP set lijkt heel rauw te passen als je hem uit de verpakking haalt. Krasserig, alsof de de voewring van binnen met schoolbord verf behandeld is of zo... Ik was dan ook best wel een beetje benauwd voor de eerste start.
Mijn plan was om de motor met een vlam heet te stoken vóór het starten, dat bleek alleen niet zo heel erg practisch uitvoerbaar.
Veel heter dan 40 graden kwam ik niet, toen hoorde ik het aluminium al een beetje "pingen".
Daarnaast vond ik het niet zo'n heel sexy idee om met een gasbrandertje te klooien in de nabijheid van een tankje gevuld met benzine....

Uiteraard had ik de boel met flink olie gemonteerd, dus op hoop van zegen, en om de passing niet te veel te belasten, gelijk met de electrische vinger.
Motor direct op half gas gezet, tot ongeveer 115~120 graden, en dan stationair af laten koelen tot ongeveer 90 graden, en zo voorts enzovoorts.Komt neer op 30 sec half gas, 30 sec stationair, ongeveer....

Na een minuut of 5 de motor bij 120 graden afgezet en de compressie gevoeld, en die was goed (het originele OS loopsetje had bij 90 graden al nauwelijks voelbare compressie meer). Herstart was één tik, ook bij deze temperatuur...

Aan het loopgedrag was dat ook te merken: met de OS loopset, als je de motor bij hoge temperatuur terug naar stationair nam, liep hij "zijdezacht" tot de temperatuur rond de 80 graden kwam, waarna door de terugkerende compressie de motor geleidelijk weer meer begon te schudden.
Met dit nieuwe loopsetje doet hij dat schudden direct, ook al is hij 120 graden.
In dat opzicht is deze loopset een hele verbetering (niet het schudden, wel de verbeterde inwendige afdichting).

Ik had verwacht dat vanwege het inlopen, er weer dikke zwarte olie uit zou komen, maar dat bleek dus niet het geval, de olie leek nog schoner als met de vorige loopset.
Nu kan ik daar wel een theorie voor verzinnen, maar ik wéét gewoon domweg niet hoe dat zou kunnen komen.
Opvallend was het wel, en prettig ook :D

Heb ongeveer 10 a 15 minuten zo gedraaid, de rest gaat in de lucht gebeuren...
Helaas moet ik daar 7 weken op wachten....

Laatst bewerkt:
Ik zie me morgen al in de trein zitten met naast mijn gewone spullen ook een complete vlieguitrusting onder mijn arm....

Het vliegen niet....
IMG_2240.JPG
het landen wel....

Wie daar een vleugelkist op neer kan zetten zonder schade, die krijgt van mij een waterijsje....

Nou... tijdje stil geweest hier, maar binnenkort gaat het project uitbreiding krijgen:

Zojuist de hele rambam bij JustEngines besteld: ASP 52 viertakt, ontsteking, Optokillswitch, 3 bladsprop, en alle kleinigheidjes om het ding in te bouwen en aan het lopen te krijgen zoals tank en motorsteun. Totale kosten van de bestelling 270 Euro incl verzend, en daar heb je nog geen eens een OS Alpha 56 voor, KAAL.... (die kost zomaar 5 tientjes meer).

Een Charter die nog afgebouwd moet worden staat momenteel in Zwolle op mij te wachten en komt over 2 weken mijn kant uit.

Met een beetje geluk aan het eind van dit verlof, een vliegklare rolroertrainer in de 150 cm klasse, op benzine....
Ik de lol van het prutsen en knutselen, en met een beetje geluk, vind mijn meissie het ook leuk....

De viertakt is er nog niet, maar uiteraard, die ASP voering+zuiger hadden nog maar 20 minuutjes looptijd op de grond, en daar is het spul hoe dan ook niet voor gemaakt. Dat moet duidelijk nog verder ingelopen worden!

Dus vanmiddag vol goede moed naar het veld in Steenwijk getuft, en de Calmato in elkaar geschroefd, vol getankt, en aan geslingerd.
Het is en blijft een beetje tricky om aan te voelen hoeveel je nu precies moet primen, maar ik heb vandaag in elk geval geen enkele keer de "electrische vinger" er bij hoeven halen, de motor sloeg koud steeds binnen tien klappen aan (warm is het zelfs bij 130 graden cylinder temperatuur nog steeds één tik(je) om hem weer tot leven te wekken).

De hele tijd constant wisselend tussen stationair, vol gas en half gas, met een schuin oog op de temperatuur, zo tussen de 100 en de 120 graden gehouden.
Zes vluchtjes gedaan, van allemaal zo tussen de 5 en de 10 minuten, en tussendoor niet één keer bij getankt. Al kreeg ik de indruk dat hij aardig leeg was aan het eind van de middag.
Hele middag verder niet aan de sproeier gezeten, hij begon na het tweede vluchtje er duidelijk meer zin in te krijgen, en het vermogen is duidelijk hoger dan met de originele loopset. De kist gaat niet oneindig verticaal door (is ook niet te verwachten met 20% vermogensverlies t.o.v. methanol, en dik 250 gram meer dan standaard), maar hij klimt absoluut acceptabel.
Hij loopt ook beduidend netter dan voorheen, gewoon ongeveer zoals een gloeipluggert ook loopt, maar dan met een iets minder flitsende acceleratie (vanwege die throttle delay).
Loopt "oneindig" stationair met rond de 2000 toeren (EDIT: blijkt na meting plm 2500 toeren te zijn....), maar je merkt wel dat hij na lang stationair lopen, even moeite heeft om op te toeren. Niks erg, vlot genoeg nog voor een doorstart op het laatste moment....
Ook met de neus omhoog en een tamelijk lege tank, pakt hij nog steeds goed op van stationair naar volgas.

Aan het eind van de middag de kop gelicht, en wat ik zag was gewoon goed: lichte stootrand in top, en (toen ik de kop trok was de motor ongeveer 100 graden) nog steeds klemming: de voering kwam de laatste twee mm van de slag mee naar boven :D
De olie op de zuigerkroon was wat "spikkelig" wat er op duid dat het inlopen nog niet voltooid is, wat wel logisch is, het setje heeft krap aan een uurtje looptijd. Dus we gaan gewoon door.
Ondanks die zwartige olie, was één nat schoonmaakdoekje van de Action en een minuutje vegen voldoende om de hele boel weer schoon te hebben. Al met al, het voldoet mij stukken beter dan gloeiplug....

En wel 50 hele centen aan brandstof verstookt... Ik heb een grijns van oor tot oor....

Laatst bewerkt:
Toch even gemeten vanmorgen:

Met de oude OS loopset liep de motor op de grond ongeveer 10500 toeren met de grijze Graupner 11 x 6 prop.
Nu, met de ASP loopset, is dat 11200....

Volgens Pé Reivers Propcalc zou dat een toename in vermogen zijn van 0,78 pk naar 0,95 pk, en dat vind ik behoorlijk significant!

Wat een beetje lekverlies langs de zuiger al niet kan doen... :D

Jou zeer bekend waarschijnlijk, vermogen is evenredig met derde macht van toerental (danwel snelheid):
(112/105)³ 0.78 = 0.95 :)

Laatst bewerkt:
Oh, ja... dat weet ik wel... maar Pé's excell sheetje geeft me zowel de 0,78 als de 0,95 rechtsstreeks :D

Zijn de spoelpoorten van het ASP setje exact even groot als die van de OS en is de timing gelijk?
Is ook de hoogte van de zuiger gelijk zodat de compressie verhouding gelijk is.
Als je vol gas al zo veel verlies (of winst) hebt zou ik verwachten dat stationair draaien of starten een drama wordt.
Mijn ervaringen zowel met auto's als met deze motoren is dat compressie verlies als eerste merkbaar problemen geeft met starten en stationair lopen

Jan

Voor zover ik kon zien, waren de poorten qua timing en afmetingen identiek, hooguit iets minder glad afgewerkt.
Hoogte zuiger is identiek, alle motorparameters zijn gewoon hetzelfde.

De motor loopt prachtig stationair.

De OS had een prima compressie tot een motortemperatuur van ongeveer 80 graden, bij 90~100 graden werd het al erg zompig, en boven de 100 graden eigenlijk gewoon niks meer.
Stationair blijft de motor ruim onder de 80 graden, dus liep hij prima stationair. Zelfs als hij bloedheet was, liep dat prima stationair, je merkte alleen dat met het dalen van de temperatuur de motor meer ging schudden (compressie).
Heet was hij met de oude set eigenlijk alleen met de electrische vinger aan te slingeren.

Met de nieuwe set maakt het niet uit, heb ik hem koud of warm in een oogwenk aan de gang.

Het is nu echt een supervriendelijk motortje geworden....

Grmbl! Humpfh!....

Mijn lieve vechtgenote had besloten dat die viertakt mijn verjaardagskado moet zijn....

Dus ze heeft het pakje onderschept, ingepakt en achteruit gelegd voor komende Donderdag....

Geduld is een wonderschone zaak... maar...... Zucht!

Wist niet dat je een huis in de 'vechtstreek' had? Whoeha!

Poorten in de bussen zo goed als identiek, maar het viel mij op dat de spoelkanalen van de GX40 (Kyosho) wat ruimer leken... ook een OS-kloon... wat ruimer zijn dan de standaard 46 FX. Dat zal ook wel van invloed zijn. In die GX-40 kan je ook een 46 setje prikken. Drijfstang is identiek aan OS 46...

Mooie resultaten Bert!

Mooie resultaten Bert!

Nog een bonusje van vanmorgen dan:

Het is echt een vriendelijk motortje geworden....

EDIT: voor de duidelijkheid, het afstellen wat je ziet, is NIET de sproeier, maar de ontsteking, die een beetje te laat stond nadat de prop er af geweest was (dan verdraait de propmeenemer een beetje, en moet je dus de sensor ook wat bijstellen...)

Laatst bewerkt:
Back