Ondanks dat de originele loopset geen achteruitgang vertoonde en op zich goed liep, toch de knoop doorgehakt en het ASP setje gemonteerd (was overigens 20 minuten werk....)
Reden was de lage compressie als de motor heet was, wat een warme start lastiger maakte en sowiso, ik maakte me wat zorgen over dat als er te veel gaslekkage is, de hete gassen de oliefilm wegblazen.
De ASP set lijkt heel rauw te passen als je hem uit de verpakking haalt. Krasserig, alsof de de voewring van binnen met schoolbord verf behandeld is of zo... Ik was dan ook best wel een beetje benauwd voor de eerste start.
Mijn plan was om de motor met een vlam heet te stoken vóór het starten, dat bleek alleen niet zo heel erg practisch uitvoerbaar.
Veel heter dan 40 graden kwam ik niet, toen hoorde ik het aluminium al een beetje "pingen".
Daarnaast vond ik het niet zo'n heel sexy idee om met een gasbrandertje te klooien in de nabijheid van een tankje gevuld met benzine....
Uiteraard had ik de boel met flink olie gemonteerd, dus op hoop van zegen, en om de passing niet te veel te belasten, gelijk met de electrische vinger.
Motor direct op half gas gezet, tot ongeveer 115~120 graden, en dan stationair af laten koelen tot ongeveer 90 graden, en zo voorts enzovoorts.Komt neer op 30 sec half gas, 30 sec stationair, ongeveer....
Na een minuut of 5 de motor bij 120 graden afgezet en de compressie gevoeld, en die was goed (het originele OS loopsetje had bij 90 graden al nauwelijks voelbare compressie meer). Herstart was één tik, ook bij deze temperatuur...
Aan het loopgedrag was dat ook te merken: met de OS loopset, als je de motor bij hoge temperatuur terug naar stationair nam, liep hij "zijdezacht" tot de temperatuur rond de 80 graden kwam, waarna door de terugkerende compressie de motor geleidelijk weer meer begon te schudden.
Met dit nieuwe loopsetje doet hij dat schudden direct, ook al is hij 120 graden.
In dat opzicht is deze loopset een hele verbetering (niet het schudden, wel de verbeterde inwendige afdichting).
Ik had verwacht dat vanwege het inlopen, er weer dikke zwarte olie uit zou komen, maar dat bleek dus niet het geval, de olie leek nog schoner als met de vorige loopset.
Nu kan ik daar wel een theorie voor verzinnen, maar ik wéét gewoon domweg niet hoe dat zou kunnen komen.
Opvallend was het wel, en prettig ook
Heb ongeveer 10 a 15 minuten zo gedraaid, de rest gaat in de lucht gebeuren...
Helaas moet ik daar 7 weken op wachten....