Ohnee... oeps... da's deze...
Om dan maar toch weer wél benzine-gerelateerd verder te gaan:
ALS je timed, doe het dan op 28 graden en blijf er verder vanaf (voor methanol 34 graden).
Indien je per sé wilt "spelen" hanteer dan de methode zoals ik die al eerder kort beschreef, en hier voor de duidelijkheid volledig uitschrijf:
-Met
een lichtelijk laat staande ontsteking, vol gas afmageren tot de motor uit begint te vallen en dan een haartje terug tot het hoogst bereikbare toerental. NIET rijker dan dat, echt de max zoeken. Dit kan heel lastig hoorbaar zijn, als je het niet goed hoort, hou dan aan: "'eén klikje rijker dan uitvallen". Het klinkt in elk geval héél anders als bij een gloeiplugger.
-Dan de ontsteking vervroegen tot opnieuw een toptoerental bereikt word. Meestal is dit vrij goed te horen, dit klinkt vrijwel hetzelfde als aan de sproeier draaien bij een gloeiplugger
-Mengsel bijstellen (vrijwel altijd moet hij dan een haartje rijker).
-Nogmaals timing controleren, en als je dan niks meer kunt winnen, DAN PAS het mengsel een haartje "te rijk" zetten, en er dan verder van afblijven. Denk hierbij aan "een a twee klikjes",
NIET aan een hoorbare toerental daling!!!
-Loopt de motor in de lucht dan in vlakke vlucht of duikvlucht onregelmatig, staat hij nog een haartje te arm. Niet meer aan de ontsteking komen, maar (iets) rijker zetten tot hij in duikvlucht volgas goed regelmatig doorloopt.
In vlakke vlucht loopt hij dan een haartje te rijk, maar daar merk je als het goed is niks van.
-Op de grond zou je met vol gas en de neus verticaal eigenlijk niks moeten merken of hooguit een héél lichte toerental stijging. Veel minder als met een gloeiplugger. Dit komt, omdat bij een gloeiplugger het ontstekingstitip beïnvloed word door het mengsel, en met CDI is dit niet het geval, logischerwijze. Het ontstekingstijdstip beïnvloed namelijk rechtsstreeks het thermisch rendement, en dus het vermogen wat je uit dezelfde hoeveelheid brandstof haalt.
Zowel bij mijn OS FXi als bij de ASP viertakt loopt de motor met deze afstelling óók stationair met de neus omhoog gewoon door, en pakt hij ook normaal toeren op in die positie. Dat heb ik met gloeiplugmotoren nooit voor elkaar gekregen, dat ik met de neus verticaal, van stationair naar vol gas kon gaan....
De verticale test is ERG belangrijk, en moet iedere keer dat je het model de lucht in brengt herhaald worden: Niet om de afstelling te controleren, maar om eventuele luchtbellen in de brandstofslang te verwijderen. Anders komen die bij de start, als je vol gas geeft, na een paar seconden bij de motor aan, en schrik je je een ongeluk.
Over het "één klikje rijker dan uitvallen": dat is al best veel, als je bedenkt dat de sproeier van de OS slechts 3/4 omwenteling open staat, en die van de viertakt zelfs slechts 1/2 omwenteling....