Test: Methanolmotor op benzine

Dit is de as van de 26 FS... daar zit voorin zichtbaar de pasring tegen de schuine nokkenas vertanding... Deze ring zit echter niet op de .40 FS
(even een extra grote foto geplaatst...)


dscn0047-jpg.242394


schermafbeelding-2017-04-24-om-16-46-29-png.242397



En ik heb er ook niet een dubbele seal in gezet... dus idd een snotneusje voorop... origineel OS lagertje :) Je zou je bijna afvragen of daar geen Viton ringen geprikt kunnen worden?

Als twee druppels water, zo zit die krukas van de ASP 30 ook in elkaar....
Hopen dat dat FAG lager dicht genoeg is....

Gesloten industrie lagers zijn normaliter inderdaad gesmeerd voor het leven, maar dat gaat wel uit van geen drukverschillen en geen vloeistoffen....

Als jij weet hoe ik "extra dichte" en "extra temperatuurbestendige" lagers kan bestellen hou ik me aanbevolen, voor het geval dat dit FAG lager ook lekt....
 
Pffff.... moeilijk! Ik dacht dat jij dat als meester oppermachinebouwer dat wel wist :-)

Draaibankje... en een sinterbronzen busje draaien. 1x O-ring aan de buitenzijde ervan? En wat gaatjes aan de binnenzijde voor de smering a la kruktap? En dat soort gedachten...

Wat zou er gebeuren als de doorlaat bij de ventilatie-nippel iets vergroot?
 
Pffff.... moeilijk! Ik dacht dat jij dat als meester oppermachinebouwer dat wel wist :)
Ja... dat weet ik.... daarom vraag ik het ook aan jou, omdat ik NIET weet hoe je die specificaties bestelt.... Nooit kunnen vinden.

Qua afdichting, ik kan alleen maar denken aan het vervangen van die afstandsbus voor eentje die zo strak mogelijk in het Lagerhuis past.... Maar dat vergt enig nauwkeurig draai en boorwerk, waarvoor ik het belangrijkste meetgereedschap (binnenmicrometer) mis.... Ik ben bang dat dat niks gaat worden.
Wat ik eventueel kan doen is die afstandsbus met loctite op de krukas verlijm, wellicht houd dat wat tegen....

Het gat waar de as doorheen loopt, is namelijk het onbewerkte gietstuk, en dus mag ik er niet van uitgaan dat dat zuiver concentrisch is.

Voor een technisch verantwoorde oplossing zou ik dus het cartergietstuk concentrisch moeten boren, en dan een strak passende afstandsbus voor de krukas moeten maken....
Heel veel werk....
 
Laatst bewerkt:
Ja, diepe zucht! Dan maar een beetje leven met wat gespetter zo nu en dan...
Oliesmeer minder heftig voor het model dan het zure methanol goedje.
Mocht ik wat tegenkomen... ja... meld ik het wel.
 
Dat was ook zo ongeveer mijn gedachte: proberen het zo veel mogelijk te beperken, maar voor het overige, mee te leren leven....
 
Dat was ook zo ongeveer mijn gedachte: proberen het zo veel mogelijk te beperken, maar voor het overige, mee te leren leven....
Goedenavond Bert,

kan geen pb tje sturen dan maar off topic:

Wat is jullie knuppelbezetting bij het helivliegen?
Wil oefenen op de simulator. maar wil het wel op de zelfde manier doen dan als hoe jullie lesgeven. vandaar mijn vraag

Met vriendelijke groet Micha
 
Als jij weet hoe ik "extra dichte" en "extra temperatuurbestendige" lagers kan bestellen hou ik me aanbevolen, voor het geval dat dit FAG lager ook lekt....

Kijk eens in het NSK boek, hun labyrinth afgedichte lagers gelden als redelijk dicht. Redelijk, een dicht lager bestaat niet daar is een lager ook niet voor bedoeld. Maar dat wist je natuurlijk al.
Groet,
Sam
 
Mijn lokale lagerboer kan niet of alleen tegen hoge kosten aan NSK (en SKF) komen.
Alles kan natuurlijk, maar de vorige keer betaalde ik 25 Euro ex-BTW voor een SKF R6 2RS lager....
Er komt nu FAG aan, qua lager goed, geen idee hoe goed de afdichting is.

Ik denk dat dit motortje door zijn constructie (losse bus om de krukas, krukas niet strak in de behuizing) heel wreed is voor die afdichtingen...

Ik ben allang tevreden als het lekken beperkt blijft tot een druppeltje in de paar minuten. Zoals het nu is, komt er meer (véél meer) olie uit de afdichting dan uit de carterontluchting....
 
Mhhh... er zit daar niet veel vlees... maar bij die as zou natuurlijk ook nog een extra nippel geplaatst kunnen worden? Dat neemt dan de drukopbouw weg? Het lijkt wel of daar een iets overdruk ontstaat door een drukopbouw bij de kleppen? Die overtollige olie wil liever naar voren dan naar achteren.

Bij een Saito .56 en .82 zit de ontluchtingsnippel vooraan bij de as, tussen de twee lagers in.
En daar zal vast een reden voor zijn!
 
Bij een Saito .56 en .82 zit de ontluchtingsnippel vooraan bij de as, tussen de twee lagers in.
En daar zal vast een reden voor zijn!

Dat is toch wel eens niet eenduidig bij Saito, ik heb meerdere 5 xFA 56 om precies te zijn en daarbij zitten ze bij 3 ten hoogte van de nokken en stotermechanisme en twee andere zitten ze op het carterdeksel. Ik heb mij daar ook wel eens over verbaasd. Volgens mij is de beste plaats ten hoogte van de nokken. Olie die zich een weg vormt naar het carter en dan afgevoerd wordt gaat dan langs hoofdlager en langs de nokken en het stotermechanisme zodat die ook smering krijgen.

MVRGRT, Aad dB
 
Mijn gedachtengang is ongeveer die van Aad.... maar ik zou niet weten hoe ik die nippel moet verplaatsen er is maar weinig vlees om een gat in te boren en draad in te tappen.......
 
Kan kloppen Aad... de twee voor m'n snuffert hier in de kast, zijn de types met de oude ronde nokkenas huizen. Dat zijn dus de 'a' versies. .62a eveneens... een stokoude nieuwe .40S weer op het achterdeksel
De Saito 100en 125 hebben ze weer achterop het carterdeksel, met 'b' typjes nokkenasdeksels. Daar waar de nippels gestoken zijn, is extra gietmateriaal vanuit de matrijs.
Ik zie de smeernippel het liefst daar waar de after-run intraveneus, accuut, infuus, kan worden ingeperst... om roest te voorkomen. Op het achterdeksel is dat de mist gunstige plek...

Bert... je hebt daar idd amper metaal om iets aan te hechten. Zou je moeten gaan solderen of tappen en verlijmen met een metaalhechtende reparatie-epoxy? Dat zijn toch ook weer van die ingrepen?
Kijk ik naar m'n Hatori-piep...zit daar bij die druknippel ook niet echt veel materiaal... maar er hoeft ook geen asje langs te lopen torren immers...
 
Ik heb al even gekeken, en er is nergens een "dik stuk" te vinden waar je makkelijk een nippel plaatst.
Ik ga daar dus ook niet eens aan beginnen....

Het is zoals het is.
Dit motortje WIL prima op benzine lopen. maar door de fysieke lay-out, is het ding niet lekvrij, en dan is een van de grote voordelen van benzine (de veel beperktere olie-uitstoot) al voor een deel te niet gedaan...
We gaan overigens wel gewoon vrolijk door met het benzine gebeuren, al was het maar "ter leringhe ende vermaeck" want ik zie er nog steeds de voordelen van in (maar je moet ze wel WILLEN zien :D).
 
Je ziet bij Saito daar waar nippels geplaatst zouden kunnen worden wel verdikkingen. Zowel op het carterdeksel alsook bij het nokkengedeelte. Wat misschien wel het overwegen waard is de plek verdikken met durafix aluminium soldeer. Ik heb daar al verschillende zaken mee kunnen repareren tot zelfs een uitgesleten nippelgat in een uitlaat weer netjes kunnen krijgen. Het solderen is een slag en als je hem door hebt is het wat lastiger dan gewoon solderen.

Ik zie de smeernippel het liefst daar waar de after-run intraveneus, accuut, infuus, kan worden ingeperst... om roest te voorkomen. Op het achterdeksel is dat de mist gunstige plek...

Daarom zou ik er soms een tweede afsluitbare nippel bij hebben, kan ie open voor het onderhoud gaat de after-run er veel makkelijker in. Het lukt nu ook wel maar na het aanvoeren van afterrun kan er wel eens een vervelende sliert olie uit de nippel komen.

Groet, Aad dB
 
Laatst bewerkt:
Da's het mooie van benzine: "Read my lips: NO - MORE - AFTERRUN!!!!" :D :D :D

Het verdikken van een "nippel-locatie" met soldeer, dat doe ik eigenlijk liever niet, tenzij het op een deksel is, want solderen aan een carter gietstuk beïnvloed de uitlijning en pasvorm. Kán goed uitpakken, maar kan ook tot problemen leiden.
En in dat opzicht zijn ASP motoren vermoedelijk weer wél "goedkoop" (de materiaalkeuze voor het gietstuk en de productiemethode spelen hier een rol, en ik vermoed dat ASP hier niet het beste van het beste gebruikt...).

Dat het maar een heel klein gietstukje is, maakt het er ook niet makkelijker op om een dergelijke truuk uit te halen overigens....
 
Ja dat solderen bestaat al een fikse tijd, alleen waren die staafjes vroeger onbetaalbaar, en zagje dat spul slechts op autobeurzen voor aluminium plaatwerkreparatie of om een scheur in een carburateur te fixen. In de USA ligt het gewoon in de bouwmarkt, zo zag ik onlangs op YouTube... Maar soldeert dat spul ook goed aan het OS aluminium met mogelijk hoog siliconen gehalte in de legering?

Ja, ja... Of de vervangbare kleppendeksels beide in te boren en met een siliconenslang 'bruggetje' af te sluiten...
Die losse dekseltjes kosten je de kop niet... Of de kleptsteel buizen met een nippel voorzien? :)
Daar kan je dan de zaak toegankelijk van afterrun voorzien?
Heb je het dan vooral over een Saito 100, met een nippel achterop, veel carterinhoud.

Ik weet niet hoe een standaard Saito reageert op benzine. De voering is van aluminium had ik begrepen, niet helemaal zeker of op de wand een coating is afgezet.

Benzine hoef je niet te afterrunnen... en dat is een bijkomend groot voordeel. Inderdaad!

Wat betreft dat solderen... dan heb ik wel een paar levenloze oefen-carterjes, om pokdalige kunstwerkjes mee te maken... Ik weet niet hoe sterk de thermisch vervorming zal zijn.
Het materiaal een zekere herinnering heeft om zich anders te gaan zetten.

Maar als je het kan vermijden, dan liever via een andere slimme manier.
 
Laatst bewerkt:
De voering is van aluminium had ik begrepen, niet helemaal zeker of op de wand een coating is afgezet.

Welke coating, Chroom of Nicasil of iets anders, gebruikt word weet ik niet, maar Saito heeft in elk geval de zuiger niet rechtsstreeks in het aluminium lopen, want dat gaat niet (dan zou de zuiger van staal o.i.d. gemaakt moeten zijn).
Bij mijn beste weten is er verder niet iets speciaals aan de benzinemotoren van Saito v.w.b. zuiger/voering materiaalkeuze, die schijnt gelijk te zijn aan de gloeipluggerts. Ik weet verder niet of Saito wat aan de compressieverhouding gemorreld heeft (maar lijkt me logisch) of aan de materiaalkeuze voor de kleppen.
Er schijnen in elk geval een aantal overeenkomsten te zijn in de onderdeelnummer (zo uit het blote hoofd van wat ik gelezen heb op RCGroups)
 
Read the 'F-QWERTY-ng' manual... :) 'hard chrome' staat in het boekje! Haha! Klepsteel geleidingen in brons, zo ook afsluiting.
Zou je dat benzine willen stoken, zal alleen de drijfstang het geweld aan moeten kunnen via ietwat rijkere smering? En de aanpassingen van de carb-barel, conform Berts leercurve :)
De koeling van de Saito zou iets beter kunnen zijn, omdat Saito geen losse cilinderbussen gebruikt.

Overigens las ik elders, dat het afspuiten met een zwarte hittebestendige lak een betere warmte afgifte zou geven (wat met auto radiateurs wel gebeurd)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top