Test: Methanolmotor op benzine

Plannen genoeg.... maar hoogstwaarschijnlijk (en als het weer het toelaat) zowel vandaag als morgen op de vliegschool....
 
Veel plezier! Afhankelijk van hoe druk het is, ben ik er mischien ook nog wel even maar dat zal dan later op de middag zijn.
Maar ik beloof niks....
 
Vanavond was het nog even prachtig windstil weer, en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt, om een verbruiksmeting te doen op de .30 viertakt...

De vlucht was 30 minuten (timer gestart na take-off) en het overgrote deel van de vluchtis gedaan met een comfortabele kruisvlucht setting (waarbij je niet aan de stick hoeft te hangen om op hoogte te blijven, en niet hoeft te duwen om te voorkomen dat je stijgt, zeg maar), en al met al ongeveer 5 minuten vol gas, verdeeld over 2 x ruim een minuut vol gas, en voor de rest korte volgas stijgvluchten en dergelijke.

Verbruik over 30 minuten 84 ml....
Ofwel in dat tempo 1 uur en 4 minuten voor een volle tank...
 
Gisteren in Stadskanaal voor het eerst een (klein) beetje malheur gehad. Schade beperkt tot een kapotte prop, maar het brandstofnippeltje van de .52 bleek losgelopen te zijn wat een afslaande motor veroorzaakte, precies op het verkeerde moment....

Jammer, prop vervangen, nippeltje weer vast met loctite, en weer verder....
 
Ach.... ik ben er vandaag ook de hele middag geweest.... Jammer....

Één keer de .91 onverwacht uit gehad (de eerste keer sinds ik hem vlieg), en vermoedelijk had hij toen een luchtbelletje te pakken, eenmaal geland zat er inderdaad een belletje in de slang.

Verder beide dagen 5 modellen mee (alle 5 benzine), heel veel gevlogen en geen enkel model bij hoeven tanken gedurende de middag.... :D

I love gasoline....
 
Laatst bewerkt:
Tsja... Dan sta je daar met een benzine slurper naast über eco Bert. Maar oh wat liep het mooi, vooral het lieve kleine schattige viertaktje...!
3ebbeb4d84e0c35e67260383047d902e.jpg
 
Nou, best wel.... heb, Woensdag meegerekend, ongeveer 540 km gereden voor de hobby....
 
Ondertussen voor de .91 viertakt, die toch wel beduidend warmer loopt dan de andere twee, een soort van luchtgeleiding gemaakt, die de aanstromende lucht wat gerichter op de koelribben zet...

Kijken of dat helpt...

IMG_20170601_151134_1CS.jpg

De oplettende lezer ziet dat ik er gelijk een opnemer voor het toerental aan gehangen heb, maar om een of andere reden werkt deze niet zo goed....

Zo in het open ziet dat luchtgeleidertje er niet zo zinvol uit, maar onder de kap:

IMG_20170601_151451_3CS.jpg

zorgt het er voor dat alle lucht die door de rechter opening (voor de kijkers links) komt naar de koelribben geleid word in plaats van zich door de kap te verspreiden....

Vanavond maar eens testen....
 
Wat kan daar de oorzaak/reden van zijn?

Ik vermoed, de kwaliteit van smering: de smerende kwaliteiten van "benzine olie" is sowiso stukken beter als die van "methanol olie", en de methanol verminderd die smerende werking, benzine draagt er aan bij.

Of door andere weerstomstandigheden?

Zou kunnen, maar voor zo ver ik weet, KOST warm weer vermogen.....
Die eerste metingen stammen van ergens Oktober vorig jaar....
 
..... en de methanol verminderd die smerende werking, benzine draagt er aan bij. .....
Of methanol de smerende werking verminderd weet ik niet zeker. Het zal heel sterk afhankelijk zijn ven de soort olie die wordt gebruikt.
Er zijn olie soorten die slecht mengen met methanol. Dat zal niet best smeren.
Er zijn ook olie soorten die door de methanol worden afgebroken. Dat zal ook niet best smeren.
Maar er zijn olie soorten die prima mengen met methanol en die er niet door afgebroken worden. Een goede brandstof zal een dergelijke olie bevatten dus een slechte(re) smering is daar niet van te verwachten. Wat mogelijk wel een rol kan spelen is dat bij de verbranding van methanol meer water ontstaat dan bij de verbranding van benzine. Die waterdamp zou misschien een rol kunnen spelen, zeker als daar ook nog eens verbrandingsresten van nitromethaan bij komen.

Wat volgens mij niet klopt is dat benzine zou bijdragen aan de smering. Niets is minder waar. Benzine is zeer schraal en vraagt om een heel goede smering. Benzine wordt juist ook als een goed ontvetter gebruikt.
Bij de keuze van de (mengsmering)olie komen dezelfde problemen tevoorschijn als bij methanol.
Er zijn olie soorten die slecht mengen met benzine. En er zijn olie soorten die door de benzine worden afgebroken. Ook hier is de oplossing dat je de juiste olie moet gebruiken om een goede smering te krijgen.
Een bijkomend probleem is dat de verbranding van benzine veel heter verloopt dan methanol. Vandaar dat je meer energie uit benzine kan verkrijgen dan uit methanol. De gebruikte olie moet dus ook tegen die hogere verbrandingstemperatuur kunnen om de cilinder/zuiger nog een klein beetje te smeren. Zo niet dan zal je motor het niet lang volhouden.
 
Back
Top