Geeft niksSorry voor het misverstand, ik probeer zo weinig mogelijk "techniekerig" te praten.

Geen kool op de inlaatklep, ondanks dat die wat lekte.Maar je hebt gelijk, staat los van koolafzetting op een klepsteel. Zeker op een inlaatklep. Koolafzetting is verbrande olie en dat dan op de "koudste" klep van de twee.
Normaal komt er wat "teerachtige" afzetting aan de verbrandingszijde van de uitlaatklep, maar word de koude kant van de schotel "gewassen" door de met kracht en snelheid voorbijkomende olie. Blijkbaar krijgt deze cylinder té weinig olie om de klep voldoende schoon te houden.
Ik vraag me af hoe dat uitpakt in de Saito benzine motoren, die maar 1:20 gesmeerd worden.
Kan ook zijn, dat ik de compressieverhouding moet verlagen, want dat heb ik bij deze motor nog niet gedaan. Dat de verbranding gewoon bij te hoge druk en temperatuur plaatsvind en daardoor de olie te ver kraakt.... De motortemperatuur zelf lijkt lager te zijn dan van de ééncylinders (ik vermoed dat hij veel warmte kwijtraakt via het cartergietstuk wat relatief tamelijk groot is.
Maar eerst iets verzinnen op die olieverdeling. Dat zijn altijd van die dingen die ik even "neer moet leggen" en dan komt er plotseling, op de raarste momenten, opeens een idee binnenrollen. Kan morgen zijn, kan volgende week zijn, kan midden in de nacht zijn. Heb ik geen controle over....