Nu zie ik dan toch weer wat vreemds:
Zoals eerder vermeld, heb ik om het vervuilen van de brandstof tegen te gaan, opvangtankjes in de tankdruk leiding geplaatst.
Als ik die met elkaar vergelijk, zie ik heel verschillende dingen.
Dit is het vuiltankje van de 15 cc ééncylinder, na het leegdraaien van één tankje brandstof (180 ml):
Onderin een prutje van olie, en redelijk wat condenswater, eigenlijk volledig volgens de verwachtingen.
Dit is het vuiltankje van de boxer, na 6 uur vliegen (ongeveer 2 liter brandstof):
Veel minder olie dan ik verwachtte, en geen zichtbaar water. De olie is echter in tegenstelling tot die van de bovenste foto, erg dik. Veel stroperiger dan de olie zoals ik die door de benzine meng. Echt vies spul dus.
Ik kan dit niet verklaren, ik had met name verwacht dat de hoeveelheid water ongeveer in verhouding met de hoeveelheid verbruikte brandstof zou liggen. Verschillen in de hoeveelheid olie kan ik me nog voorstellen omdat de dempers in verschillende posities liggen (olie komt makkelijker of minder makkelijk in die leiding terecht), maar in mijn redenering is het verbruik van een X volume brandstof maatgevend voor het passeren van een X volume uitlaatgas door het opvangtankje, en uitlaatgassen bevatten nu eenmaal een tamelijk constant percentage waterdamp.... Ik vind het water echter ook niet terug in de brandstoftank (het is dus niet zo dat het niet condenseert maar in dampvorm in de brandstoftank terecht komt).
Mischien speelt hier de T-verbinding tussen de dempers van de Boxer een rol, geen flauw idee.
Is het belangrijk? Vermoedelijk TOTAAL niet... het is alleen een beroepafwijking van me dat ik dingen met elkaar vergelijk en probeer te begrijpen wat ik zie, en voorlopig begrijp ik dit nog totaal niet....