Test: Methanolmotor op benzine

Maakt niet uit... Op één na, hebben al mijn omgebouwde motoren nog nooit een drup methanol gezien...

Enige probleem met nieuwe motoren is dat je nogal wat meer tijd nodig hebt, want je kunt niet aan het finetunen gaan totdat de motor een paar draaiuurtjes heeft.
 
Kun je iedere maat motor benzinificeren? Of loopt dat klem op de benodigde ruimte voor het plaatsen vd sensoren?

Theoretisch wel. Naar boven toe loop je tegen beperkingen aan voor wat betreft de afstand van tank tot carburateur, en dan heb je weinig keuze, moet je naar een Walbro(achtige) carburateur teruggrijpen. Waar die grens ligt, weet ik niet: ik ben hem niet tegengekomen bij 25 cc viertakt in ieder geval, en ook de 26 cc Boxer had er geen last van.
Naar beneden toe loop je aan tegen de grens van wat haalbaar is qua slijpwerk in de carburateur. Met een Dremel kun je een 5 cc viertakt met een hoop moeite nog enigszins goed krijgen, maar dat word al een behoorlijke "hit or miss" situatie. Zou je met een heel klein vingerfreesje en een verdeelplaat te werk gaan, zou daar veel meer haalbaar zijn, maar dat is wel een ontzettend geduldwerkje. Je kunt dan ook niet meer "op gevoel" werken. Je moet dan meten, rekenen, machine instellen, een dun velletje weghalen en opnieuw testen, meten, rekenen, etc etc... Dat word een klus waar ik me niet aan zou willen wagen...

Er zijn, anders dan de Hall Sensor, verder geen andere sensors nodig (telemetrie is luxe, meer niet), en zo'n Hall sensor krijg je altijd wel ergens, zelfs op een Coxje… :D

Met die electronische mengselregeling kun je het hele slijpwerk in de carburateur omzeilen, en ook daar is verder de maat van de motor van weinig belang.

Maar gewoon "ouderwets" slijpwerk en zo, denk ik dat je tussen de 7,5 en 25 cc in het meest nuttige gebied zit.
 
Laatst bewerkt:
Autootjes zou ik me er niet aan wagen... die dingen draaien nogal hoge toerentallen... Dan gaat de ontsteking een beetje een probleem vormen.
Daarnaast vermoed ik dat je met een omgebouwde gloeiplugger de temperatuur gewoon domweg niet in de hand houdt. Dat was bij heli's en vliegtuigen al moeilijk genoeg...
 
Yup.... Al zou geforceerde luchtkoeling nog mogelijk een optie zijn.... Maar dan wordt het wel érg druk in je autootje.

Al heb ik ooit, lang geleden een watergekoelde stock-car gemaakt. Werkte goed. Maar dat was met gloeiplug motor....
 
die dingen zijn handiger om via de persoonlijke berichten te bespreken.
beter ivm forumregels en zo.

even op de naam van brutus klikken in de post hierboven, krijg je een venstertje te zien.
in dat venster heb je de "start een conversatie" mogelijkheid.
 
En alweer een "klantenmotor", ditmaal een ASP 36 tweetakt.
Wegens leveringsproblemen bij ASP, is dit een heli-versie, waarvan ik de heli-koelkop gewisseld heb voor een gewone vliegtuigkoelkop.
Het verschil tussen de "gewone" vliegtuiguitvoering, en de heli-variant, is dat de heli-variant een gewone stalen cylinder, en een zuiger met zuigerveer heeft, in tegenstelling tot de ABC loopset van de vliegtuigmotor.
En hoewel de ervaring met ABC zuiger/cylinder tot nog toe absoluut positief is, gaat mijn voorkeur toch wel uit naar een motor met zuigerveer. Loopt wellicht wat minder hard (meer inwendige wrijving) maar naar mijn mening beter geschikt voor als je écht heel veel uren uit je motor wilt halen.

De motor werd vanmorgen rond 12:00 bezorgd, en de eerste start was ongeveer kwart voor twee....


Loopt netjes, nu al, vind ik, maar gaat vast nog véél netter lopen als hij een paar uurtjes achter de kiezen heeft en de carburateur aangepast is....
EDIT: dit is voor mij ook een totale verrassing, maar blijkbaar heeft de heliversie TOCH een andere carburateur, en om heel eerlijk te zijn, ik geloof dat ik er maar helemaal niks aan doe, want zoals hij nu is, reageert hij eigenlijk al volledig prima op het gas, over het hele toerenbereik.
Ik zie nu al, na een klein half uurtje draaien, een mooie 11500 toeren op een APC 10 x 6 prop, en dat komt overeen met een mooie 0,6 pk, wat naar eigen ervaring RUIM voldoende is om een Charter mee te vliegen....
En het gaat hoogstwaarschijnlijk alleen maar nog wat meer worden.
 
Laatst bewerkt:
Even iets volledig anders er bij tussendoor:
Ik heb al een aantal jaar een stroboscoop, die ik enigszins aangepast had voor gebruik met RcExl ontstekingen. Die aanpassing bestond uit het vervangen van de normale clip, die om de bougiekabel geklemd moet worden (en wat bij de ommantelde bougiekabel van kleine modelmotor-ontstekingen absoluut niet werkt) voor een klein spoeltje wat je tegen de ontstekingsmodule houdt.

Maar de 12 volt voeding was en bleef lastig, want je moet nog steeds je startkist, OF je auto met open motorkap bij de hand houden.

Oplossing was simpel: een klein (600 mAh) 3 cellen LiPootje past precies in het handvat, en kan via het balanceerstekkertje geladen worden.
IMG_20190501_172118.jpg

Voilá, een strobo die je desnoods midden op het veld of waar dan ook kunt gebruiken....
 
Ik heb geen "piepertje" om de vonk op tijd te zetten, omdat je dat ding alleen maar bij het werk op de testbank kan gebruiken, maar niet bij het oplossen van problemen of het storing zoeken.

Ik zet altijd twee merkjes op de motor/propmeenemer, en ik zet de vonk "ongeveer" op tijd, om hem zodra de motor loopt middels de strobo exact op de merken te zetten.
 
Oh, Leon... je motorretje is al ingelopen... min of meer dan. De olie begint al helderder te worden, en hij wil steeds beter toeren maken.
Hij is nog niet volledig "los", en op de testbank vind hij het nog knap warmpjes, maar in de lucht zal dat verder geen echte problemen opleveren.


Zoals je ziet, piektoerentallen van 11500 of hoger, en stationair onder de 3K (hij wil 2500 continue doen, maar het is wat lastig regelen zo uit de losse hand...).

Al met al om en nabij de 3,5 uur op de testbok staan draaien met plm 6000 toeren, met om de paar minuten even een uithaal naar vol gas.

De rest moet gewoon van het vliegen komen, dus de rest van de week verder met het afmonteren van je Charter.
Hoop hem in de loop van komende week gereed te hebben.
 
Nee, complete vliegtuigen liever niet....
Maar zolangzamerhand zul je een nummertje moeten trekken, want deze week die Charter afknutselen, volgende week "Testuser" en de week daarna "Q Brand", en ik wil uiteraard ook nog wat dingen voor mezelf doen...,
 
Haha... nou, nee hoor.... als ik geen tijd heb, kunnen mensen altijd nog proberen om ZELF te brutificeren…. Het kan.... Het is geen zwarte magie....
 
Back
Top