En alweer een "klantenmotor", ditmaal een ASP 36 tweetakt.
Wegens leveringsproblemen bij ASP, is dit een heli-versie, waarvan ik de heli-koelkop gewisseld heb voor een gewone vliegtuigkoelkop.
Het verschil tussen de "gewone" vliegtuiguitvoering, en de heli-variant, is dat de heli-variant een gewone stalen cylinder, en een zuiger met zuigerveer heeft, in tegenstelling tot de ABC loopset van de vliegtuigmotor.
En hoewel de ervaring met ABC zuiger/cylinder tot nog toe absoluut positief is, gaat mijn voorkeur toch wel uit naar een motor met zuigerveer. Loopt wellicht wat minder hard (meer inwendige wrijving) maar naar mijn mening beter geschikt voor als je écht heel veel uren uit je motor wilt halen.
De motor werd vanmorgen rond 12:00 bezorgd, en de eerste start was ongeveer kwart voor twee....
Loopt netjes, nu al, vind ik, maar gaat vast nog véél netter lopen als hij een paar uurtjes achter de kiezen heeft en de carburateur aangepast is....
EDIT: dit is voor mij ook een totale verrassing, maar blijkbaar heeft de heliversie TOCH een andere carburateur, en om heel eerlijk te zijn, ik geloof dat ik er maar helemaal niks aan doe, want zoals hij nu is, reageert hij eigenlijk al volledig prima op het gas, over het hele toerenbereik.
Ik zie nu al, na een klein half uurtje draaien, een mooie 11500 toeren op een APC 10 x 6 prop, en dat komt overeen met een mooie 0,6 pk, wat naar eigen ervaring RUIM voldoende is om een Charter mee te vliegen....
En het gaat hoogstwaarschijnlijk alleen maar nog wat meer worden.