Test: Methanolmotor op benzine

Als het per se stuurbaar moet worden, is omwisselen van de stelring en stuurhevel de makkelijkste optie, maar eigenlijk moet er dan een extra servo bij. Is ook weer zo wat....
Als ik het stuurbaar maak, gaat dat zonder extra servo, de uitdaging is een dan wel tikkeltje groter.
 
de uitdaging is een dan wel tikkeltje groter.
Ik heb aan staaldraden zitten denken, maar de "katrolletjes" hielden me een beetje tegen.
Er zijn andere opties met extra hevel-overbrengingen, maar dat laat ik graag aan jou over... Per slot van rekening doe ik het voor nop en het moet geen dagtaak worden...

:D :D :D
 
Gewone Euro95
Zou ik daar eventueel aspen 4 takt voor kunnen gebruiken, gewoon om de geur van benzine buten de deur te houden.
En dat mengen met jouw olie.

Daag je uit om die liter olie in één jaar op te maken (in deze kist alleen, dan, he?) en ik denk niet dat je dat gaat lukken.
Ik hou wel van een uitdaging, maar vrees dat dit mij inderdaad niet gaat lukken, als het brandstof verbruik maar 40ml in 20 minuten is.

Over dat aansturen van het neuswiel, het belangrijkste deel komt uit een 3D printer en dat lijkt verdacht veel op dat wat ik in een zwever zet met pendelhoogte roer of T staart.
Het is een geleiding voor een staalkabel om vloeiend de bocht door te komen.
En bij dit kistje zal dat waarschijnlijk onder aan de buitenkant komen te zitten.
 
Zou ik daar eventueel aspen 4 takt voor kunnen gebruiken, gewoon om de geur van benzine buten de deur te houden.
En dat mengen met jouw olie.
Ja hoor, zou geen enkel probleem mogen zijn. Mischien dat je de naalden een haartje bij moet stellen, dat weet ik niet.
Minimaal drie voor klanten omgebouwde motoren draaien op Aspen, en tot nog toe heb ik er nog niks negatiefs over gehoord.

Maar zolang je de kan goed dicht houdt, en niet knoeit, de kist na het vliegen halfweg fatsoenlijk schoonmaakt, valt het reuze mee met de geur.... Hij staat momenteel hier ook gewoon in de huiskamer, samen met nog vijf andere peutstokende modellen. Het brandstofkannetje hou ik wel in de schuur, dat wel, maar de modellen zelf, die stinken niet. Niet echt. Mijn bezoekers zeggen dat je héél vaag iets van smeerolie ruikt, zelf ruik ik niks.

Leegtanken, (goed) schoonmaken, veel meer is daar niet voor nodig.

Je auto zal lastiger geurvrij te houden zijn omdat je je brandstofkannetje nu eenmaal mee moet nemen naar het veld....

Dat kun je eventueel oplossen door je kan domweg in het clubhuis te laten staan. Met 11 liter aangemaakt hoef je niet zo snel bang te zijn dat het op is....
 
Laatst bewerkt:
als het brandstof verbruik maar 40ml in 20 minuten is.
Dat is kruisvlucht, he? PLM 6500~7000 toeren, het gas staat dan ongeveer een kwart open. Als je volgas gaat rondjassen gaat dat toch wel naar de 160 ml in dezelfde tijd, schat ik zo. Maar daar is het niet echt een kistje voor. Word hij ook wel behoorlijk heet, denk ik (maar als je dat per sé wilt, je krijgt sowiso de heli-koelkop ook mee).
Realistisch gezien zal je ergens in de buurt van de 5 ml/minuut uitkomen met een gemiddelde vliegstijl, maar dat weet ik niet, ik weet niet hoe jij vliegt.
 
Maar die voorpoot is probleemloos sturend te maken?

Heb wel een voorbeeldplaatje hoe dat aan te sturen is...

Hmmmm…. soms ben ik best wel een beetje een oetlul, want ik kan dat vuil opvang dingetje ook aan de rechterkant hangen, en dan is er niks in de weg om de boel sturend te maken.... Zucht....
 
Helaas heb ik voor de plaatsing van dit vuilvangertje wel de stuurbaarheid van het neuswiel moeten opofferen.
Dit probleem is ondertussen opgelost, door het vuilvangertje simpelweg naar rechts te verplaatsen.
 
Ik had het heveltje onder de romp. De kabel door het motorschot met een U-bocht. Die diende direct als servobeschermer voor de Ugly Stik van destijds. Stuurde prima over het veld...
 
Hier zit dat ook zo, alleen dan met de U-bocht "vlak" in plaats van naar beneden....
 
En weer even wat tussendoor:

Nadat ik in Indonesië het truukje één keer voor heb gedaan met zijn ASP 52, heeft Rendra geheel zelf zijn OS 56 Alpha omgebouwd.
Motor draait een flinke lepel, een 13 x 6, en heeft vermogen zat voor de Trojan die er achter geknoopt is.
Er word nogal wat zwarte smurrie geproduceerd, maar dat ligt deels aan dat de motor nog vrij nieuw is, en deels omdat... nou ja, omdat de uitlaat nogal recht op het vliegtuig staat te blazen, wat gewoon niet erg handig is.

Maar vliegen doet het, en het ding loopt zo te horen uitstekend!

 
En NOG weer wat anders tussendoor:
Een klein half jaar geleden een Wolfgang Matt Saphir over genomen van Henk Hoks, met als doel een 15 cc tweetakt op benzine te gaan gebruiken.

Leveringsproblemen alom bij ASP, dus afgelopen week geadverteerd voor een tweedehandsje.
Die kwam vanmorgen met de post, en je raad het al: dat duurde nét een uurtje.... En toen:


In het kader van de prestaties, Henk vertelde me dat de Saphir vloog met een 12,5 x 11 prop, en dat zijn motor (een Webra Longstroke 61 met reso-pijp) hiermee 10K draaide, en dat de Saphir hier uitstekend mee vloog.

Dus deze prop (die ik meegekregen had van Henk) gemonteerd, en gekeken waar ongeveer het prestatie-niveau van deze motor ligt.
En dat was een fijne meevaller: vol gas, met de standaard demper, 9980 toeren....

Dit gaat gegarandeerd goed komen.
Overigens, deze motor gaat geen "Brutificatie" ondergaan in de zin van dat ik in de carburateur ga slijpen. Ditmaal gaan we het geheel electronisch oplossen.
 
Bij de elektronische brandstofregeling heb je, als ik het goed begrijp, geen sproeiers nodig. Je veranderd niets aan de gasschuif, de curve die er in zit. Maar hoe zit het dan met de stationair sproeier? Draai je die gewoon flink rijk of draai je er een boutje in om het gaatje af te sluiten?
 
Zoals ik het nu ongeveer zie (kan nog veranderen met toenemende ervaring), is het nog steeds van voordeel om de sproeiers deels te laten meewerken. Met name bij hele kleine motoren. Reden daarvoor is vrij simpel: dat klepje heeft, als het open staat, een enorme doortocht (voldoende om een flinke kettingzaagmotor te voeden), en dat zou betekenen dat als het klepje het mengsel helemaal alleen zou moeten regelen, het hele gasbereik in nog steeds maar extreem korte pulsjes geregeld moet worden.
Zonde van het oplossend vermogen. Dus knijp je de sproeiers tot een tamelijk rijke, maar ontsteekbare afstelling, dan kan het klepje wat langer open staan, en kom je dus wat meer in de richting van het midden van het regelbereik. Da's altijd goed voor de instelbaarheid...
Ik ben er op grond van nogal wiedus tamelijk zeker van dat Stihl het ook op die manier doet: je zou zo'n kettingzaag anders nooit gestart krijgen, want spanningsloos staat het klepje open, en de kettingzaag is spanningsloos voor het starten. Je zou hem onmiddellijk verzuipen.

Het is ook wel handig, dat op die manier, mocht het klepje, of het printje of wat dan ook stuk gaan, blijft je motor in elk geval lopen. Baggervet weliswaar, maar je kunt in elk geval binnenkomen om te landen.

Dus de sproeiers blijven, en worden vrij grof afgesteld (je hebt dus een lopende motor, hoe dan ook), en "het enige" wat het klepje doet, is het te rijke mengsel corrigeren.
Tot nog toe werkt het op die ene motor waar ik het nu op heb, flitsend, en met wat geluk heb ik volgende week nog een paar klepjes om in te bouwen.

Ik ben vooral benieuwd hoe ik de Boxer er mee aan het lopen krijg....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top