Ik heb tot mijn schrik deze video gezien:
en ik ben eerlijk gezegd echt een beetje ondersteboven van zoveel onverstand bij iemand die zich toch wel een beetje presenteert als een motoren-wonderdokter....
Deze meneer maakt de exacte kitjes zoals ik die ook op mijn Radial heb zitten, en het blijkt dat hij gewoon niet eens weet hoe zijn eigen producten zich gedragen.
Op de video is te zien hoe meneer Morris beweert, dat de ontsteking op tijd gezet moet worden op het naderen van de magneet. Inclusief een heel verhaal over hoe Saito "belachelijke hoeveelheden voorontsteking" gebruiken (volgens Morris dus 45 graden voor top).
Ik ben onmiddellijk naar mijn eigen ontsteking gerend, want die had ik, niet gehinderd door enige kennis van zaken, op het verwijderen van de magneet afgesteld, en op 28 graden voor top, maar dat had ik dus met het piepertje gedaan, niet met de vonk gecontroleerd.
En wat blijkt? Ook de Multi-cylinder units van RcExl triggeren gewoon, net als de eencylinders, op het verwijderen van de magneet. Het verschil tussen die twee punten bedraagt algauw 15 tot 20 graden,
maar dat is geen vaste waarde!!! (hangt af van magneetdiameter, ringdiameter, passeerafstand en nog een paar factoren).
M.a.w: als je de procedure van Morris volgt, dan staat er "iets onbelangrijks" op precies 30 graden, en de vonk vind "ongeveer op 10 tot 15 graden voor top" plaats, helaas onbekend waar precies, en of dat wel goed is.... En bij stationair valt het tijdstip terug naar "ná TDC"...
Slaat nergens op. Saito heeft het gewoon bij het juiste eind, de fabrieksafstelling van Saito resulteert in een vonk tussen 25 en 30 graden voor top, en dat is waar hij hóórt te vonken (Ik heb uiteraard ook echt wel even in de technische literatuur gedoken om te kijken of er niet toevallig een reden is waarom radials wellicht veel later zouden moeten ontsteken, maar ik vind zonder uitzondering waardes van rond de 25 graden voor top).
Wat ook de reden mag zijn van het in elkaar lopen van de Saito radials, het is NIET de afstelling van de ontsteking.
Meneer Morris maakt mooie spulletjes, zonder meer, maar dit is niet de eerste volkomen onzin-video die ik van hem gezien heb. Zijn materiaal vertrouw ik, zijn advies moet je met een uitermate ruime korrel zout nemen....