En toch heb ik ergens het idee dat de motortjes met methanol een minder zwaar leven lijden
Ze jakkeren er meer brandstof doorheen en de olie vliegt er via den auspuff weer uit …… meer koeling en smering dan hij met benzine krijgt.
maar ik zal het wel mis hebben![]()
Inderdaad...

Methanol is helemaal niet zo'n vriendelijke brandstof want van zichzelf vreselijk schraal en enigszins corrosief voor sommige metalen, en er MOET zoveel olie door gloeiplugbrandstof, vanwege die eigenschappen.
En juist die lage bedrijfstemperaturen, die zijn voor een motor helemaal niet zo geweldig, want in wezen staat de boel gewoon "in het water te draaien" vanwege dat het water gewoon IN de motor condenseert.
Voeg daar Nitro aan toe, wat bij verbranding Salpeterzuur vormt, en je hebt de hoofdprijs: Water en zuur, een onverslaanbare combinatie.
Temperatuur is dus juist goed. Een motor moet juist NIET "zo koel mogelijk" lopen. Slecht voor het rendement, slecht voor de smering en slecht voor corrosiebeperking. Je moet het natuurlijk ook weer niet overdrijven, en e.e.a. heeft echt wel zijn beperkingen, maar tot nog toe heb ik daar eigenlijk helemaal geen problemen mee. Maar benzine is eigenlijk alleen maar vriendelijker. Ik heb tenminste nog geen lagers hoeven vervangen, ik hoef NOOIT meer met after-run te klooien, en tot nog toe heb ik geen meetbare slijtage of merkbare achteruitgang kunnen vaststellen. De zuigers zien er uit alsof ze de voering niet eens aanraken, en zuigerveren doen er soms wel 20 uur over om helemaal volledig te "settelen".
Ondanks de hogere motortemperatuur, blijven bijvoorbeeld de uitlaatgas temperaturen beduidend lager: niet eens heet genoeg om bijvoorbeeld vette vingerafdrukken in het aluminium in te laten branden, en de dempertjes blijven brandschoon van buiten EN van binnen (geen kool-opbouw vast kunnen stellen tot nog toe). Teflon tape brand ook niet weg, gewoon helemaal prima...
is dit nou puur vanwege de brandstof (methanol) prijzen
Niet alleen... deels. Die prijzen zijn fijn, zonder meer. Maar de betrouwbaarheid is gewoon veel hoger, en het startgedrag over het algemeen veel prettiger. Veel minder vettigheid op je kist is ook een pluspuntje. Geen ingewikkelde en zware kist met startspullen is ook superfijn. Ik kan letterlijk mijn Chartertje thuis aftanken en met uitsluitend zender en vliegtuig naar een weilandje achter het dorp gaan, en dan heb ik genoeg bij me voor ongeveer 60 minuten vliegtijd.
Lange vliegtijden zijn alleen maar leuk voor het praatje aan de tap, MAAR: 1 keer tanken en dan 5~6 keer vliegen zonder geklungel met slangen en pompjes en kannetjes en gloeilugsnoertjes is ook wel fijn, en als er nu een keer een motor moeilijk doet, hoef ik daar verder niet over na te denken, dan is er wat aan de hand. Punt. Want als ie goed is, dan start ie zo...
Een 5 cc gloeipluggerrtje krijg je echt niet zo met het vingertje aan, en een electrokist "tanken en starten" (accu wisselen, en de lege weer aan de lader hangen) heeft meer voeten in aarde...

Maar het allerfijnste (vind ik) is dat ik nu een jerrycan van 10 liter vol giet bij de dichtstbijzijnde pomp en dan een half jaar kan vliegen. Met olie meegerekend tik ik dan net 25 euro af. Draaien AL mijn motoren op
Vijf jaar geleden reed ik dan naar Remke Germs (90 km rijden, enkele reis) en kocht ik veertig liter in voor 130 euro en daar deed ik even lang mee. Maar daar draaiden NIET al mijn motoren op, dus ik moest ook nog her en der 5 litertjes van dit of 2,5 litertje van dat zien te scoren. Niet dat geld, maar dat gereis, bellen, afspraak maken, Oh, vanavond komt niet uit, wanneer wel? Overmorgen pas, heb je 40 liter staan? Oh, je krijgt volgende week pas binnen, he, balen....
Daar heb ik geen last meer van, ik kom van huis naar clubveld minstens 3 benzinepompen tegen, en ik heb maar 1 keer in het half jaar wat peut nodig...

Dus ja... het gaat om VEEL meer dan alleen maar de lage prijzen...
Laatst bewerkt: