Test: Methanolmotor op benzine

En toch heb ik ergens het idee dat de motortjes met methanol een minder zwaar leven lijden
Ze jakkeren er meer brandstof doorheen en de olie vliegt er via den auspuff weer uit …… meer koeling en smering dan hij met benzine krijgt.

maar ik zal het wel mis hebben o_O

Inderdaad... :p

Methanol is helemaal niet zo'n vriendelijke brandstof want van zichzelf vreselijk schraal en enigszins corrosief voor sommige metalen, en er MOET zoveel olie door gloeiplugbrandstof, vanwege die eigenschappen.
En juist die lage bedrijfstemperaturen, die zijn voor een motor helemaal niet zo geweldig, want in wezen staat de boel gewoon "in het water te draaien" vanwege dat het water gewoon IN de motor condenseert.
Voeg daar Nitro aan toe, wat bij verbranding Salpeterzuur vormt, en je hebt de hoofdprijs: Water en zuur, een onverslaanbare combinatie.
Temperatuur is dus juist goed. Een motor moet juist NIET "zo koel mogelijk" lopen. Slecht voor het rendement, slecht voor de smering en slecht voor corrosiebeperking. Je moet het natuurlijk ook weer niet overdrijven, en e.e.a. heeft echt wel zijn beperkingen, maar tot nog toe heb ik daar eigenlijk helemaal geen problemen mee. Maar benzine is eigenlijk alleen maar vriendelijker. Ik heb tenminste nog geen lagers hoeven vervangen, ik hoef NOOIT meer met after-run te klooien, en tot nog toe heb ik geen meetbare slijtage of merkbare achteruitgang kunnen vaststellen. De zuigers zien er uit alsof ze de voering niet eens aanraken, en zuigerveren doen er soms wel 20 uur over om helemaal volledig te "settelen".
Ondanks de hogere motortemperatuur, blijven bijvoorbeeld de uitlaatgas temperaturen beduidend lager: niet eens heet genoeg om bijvoorbeeld vette vingerafdrukken in het aluminium in te laten branden, en de dempertjes blijven brandschoon van buiten EN van binnen (geen kool-opbouw vast kunnen stellen tot nog toe). Teflon tape brand ook niet weg, gewoon helemaal prima...

is dit nou puur vanwege de brandstof (methanol) prijzen

Niet alleen... deels. Die prijzen zijn fijn, zonder meer. Maar de betrouwbaarheid is gewoon veel hoger, en het startgedrag over het algemeen veel prettiger. Veel minder vettigheid op je kist is ook een pluspuntje. Geen ingewikkelde en zware kist met startspullen is ook superfijn. Ik kan letterlijk mijn Chartertje thuis aftanken en met uitsluitend zender en vliegtuig naar een weilandje achter het dorp gaan, en dan heb ik genoeg bij me voor ongeveer 60 minuten vliegtijd.
Lange vliegtijden zijn alleen maar leuk voor het praatje aan de tap, MAAR: 1 keer tanken en dan 5~6 keer vliegen zonder geklungel met slangen en pompjes en kannetjes en gloeilugsnoertjes is ook wel fijn, en als er nu een keer een motor moeilijk doet, hoef ik daar verder niet over na te denken, dan is er wat aan de hand. Punt. Want als ie goed is, dan start ie zo...


Een 5 cc gloeipluggerrtje krijg je echt niet zo met het vingertje aan, en een electrokist "tanken en starten" (accu wisselen, en de lege weer aan de lader hangen) heeft meer voeten in aarde... :p

Maar het allerfijnste (vind ik) is dat ik nu een jerrycan van 10 liter vol giet bij de dichtstbijzijnde pomp en dan een half jaar kan vliegen. Met olie meegerekend tik ik dan net 25 euro af. Draaien AL mijn motoren op
Vijf jaar geleden reed ik dan naar Remke Germs (90 km rijden, enkele reis) en kocht ik veertig liter in voor 130 euro en daar deed ik even lang mee. Maar daar draaiden NIET al mijn motoren op, dus ik moest ook nog her en der 5 litertjes van dit of 2,5 litertje van dat zien te scoren. Niet dat geld, maar dat gereis, bellen, afspraak maken, Oh, vanavond komt niet uit, wanneer wel? Overmorgen pas, heb je 40 liter staan? Oh, je krijgt volgende week pas binnen, he, balen....

Daar heb ik geen last meer van, ik kom van huis naar clubveld minstens 3 benzinepompen tegen, en ik heb maar 1 keer in het half jaar wat peut nodig... :p :p :p

Dus ja... het gaat om VEEL meer dan alleen maar de lage prijzen...
 
Laatst bewerkt:
qua temperatuur:
Ik heb lang gevlogen met een 8,5 cc in een heli, vonkontsteking erop, maar wel met methanol als brandstof.
5%, 17% olie, als ik mij niet vergis. gewoon standaardspul.
1 van de eerdere brutificaties :D
al hoeft er weinig voor aangepast te worden, in mijn geval
Ding werd echt een serieus stuk warmer dan normaal. maar liep geweldig.

en grappig genoeg, na een jaar of wat haal ik het ding eens uit elkaar tijdens een onderhoud sessie.
waar je dan normaal wel enige aanslag of koek ziet zitten..
of wat rommel etc.. eigenlijk altijd wel wat..

ding kwam brandjeschoon naar voren. zonder tussenkomst van doekjes oid.
alles glom je tegemoet, nergens een aanslagkoek te bekennen.
ook geen verkleuringen oid.
denk dat brutus de foto's ergens nog wel heeft, die was ook lichtelijk verbaasd.
Zodoende is mijn gaande theorie dat die hogere temperatuur alle prut er gewoon uit gebrand heeft.
en misschien dat water de grootste oorzaak van de aanslag is.

Op methanol, met de heli was het startgedrag gewoon goed te noemen, mits je een bepaald rijtje dingen goed hebt gedaan :D
het is wat kritisch. maar tegelijk, heb je hem geprimed (wat met die lage doorvoer soms lastig is), iets aan de natte kant, en hij loopt in no time.

Nu had deze motor ook geen moeite met starten toen hij op gloei liep.
maar het was wel grappig, na de vonkombouw liep hij opeens een heel stuk zuiniger, (na het vinden van de gebruiksaanwijzing) altijd vlot starten, geen afstel gezeur meer..
dus op benzine wordt dat alleen maar makkelijker.
alleen verlies je op benzine nog een klein stukje vermogen tov van methanol..
 
Laatst bewerkt:
denk dat brutus de foto's ergens nog wel heeft, die was ook lichtelijk verbaasd.
Haha, Dat herinner ik me nog wel, ja. Toevallig kwam ik gisteravond tegen op mijn losse harde schijf in de map "klantenmotoren" een foldertje met jouw naam tegen. Zal even kijken of dat die bewuste foto's zijn en dan plak ik ze hier wel even in...

Daar zijn ze:
0AEAC00F-CDFE-42AE-B3DB-DBA98DE696B6_jpeg.jpg
5FEDDECB-B51B-49F1-AFF2-4215112592F5_jpeg.jpg
983BEA46-A514-42C4-B682-7736351B210E_jpeg.jpg
4563EE1F-D4F9-4288-8C7F-AE13ED398E98_jpeg.jpg
B142FFFD-8648-4A23-A767-8ABE68601EA5_jpeg.jpg
CB62D2DC-E28B-410F-BC3B-BD91A3E502E6_jpeg.jpg
D31CC049-A86E-4375-84AB-5F8B9850C335_jpeg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande fotos zijn dus van een methanol motor met ontsteking ipv gloeiplug
En als ik het goed begrijp komt door de ontsteking een betere en stabielere verbranding waardoor hij armer afgesteld kan worden, wat op zijn beurt weer zorgt voor hogere temp / minder condens en dus schoner van binnen….

vonkedoosje is dus nog interessanter dan ik al dacht :rolleyes:
Wat brengt dat aan extra gewicht erbij ?
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande fotos zijn dus van een methanol motor met ontsteking ipv gloeiplug
Correct.
En als ik het goed begrijp komt door de ontsteking een betere en stabielere verbranding waardoor hij armer afgesteld kan worden, wat op zijn beurt weer zorgt voor hogere temp / minder condens en dus schoner van binnen….
Ook geheel correct. Echter: de motor blijft beduidend schoner van binnen, MAAR, het is en blijft methanol en nitro, je moet nog steeds je motor bij langere stilstand (meer dan een jaar) wel conserveren. Bij benzine heb ik daar tot nog toe nog helemaal niks van gemerkt. Een brommertje kan per slot van rekening ook gerust een aantal jaar stilstaan.
Wat brengt dat aan extra gewicht erbij ?
Beetje afhankelijk van hoe je de dingen aanpakt, maar hooguit 150~200 gram. Ontsteking weegt ongeveer 120 gram, en wellicht wil je een aparte voeding hebben. Met een 2S400mAh LiPootje (weegt 30 gram of zo) heb je al een uur looptijd, en je kunt eventueel ook rechtsstreeks vanaf de ontvanger voeden als je dat wilt.
Mijn Chartertje weegt bijvoorbeeld gewoon 2100 gram en dat is uitermate normaal voor zo'n ding, en mijn Calmato weegt iets van 2600 gram, ook tamelijk normaal (beide zonder brandstof)

Er zijn (beperkte) nadelen, de naalden zijn beduidend gevoeliger dan met gloeiontsteking (met name het stationair), en je moet, als je het ECHT goed wilt doen, een vertraging op het gas toepassen en niet meer, zoals je van glow gewend bent, het stationair mengsel afstellen aan de hand van de gasreactie.
Hoewel je geen Nitro meer nodig hebt (zelfs motoren die anders absoluut niet zonder kunnen, lopen met vonk probleemloos op 0% Nitro) haalt 2 tot 5% wel de scherpe randjes van de afstelling af: Mijn Rossi's liepen uitstekend op 0% maar waren bijna niet af te stellen op stationair, maar met 2% Notro werd dat een stuk makkelijker.

Je kunt ook met minder olie toe, als je dat zou willen, 15% is geen probleem. Ik heb zelfs een viertakt met 12% gedraaid.
 
Nou moet ik zeggen dat mijn motoren (glow) allemaal met de eerste perfect lopen en bij de eerste flip al aanslaan (na het primen), maar na het zien van de plaatjes van die schone motor zie ik toch zeker hele grote voordelen..
Een OSje zal waarschijnlijk wel nog iets gevoeliger worden qua peelen van de nickel coating ?
zou je zelf een OS 90 FSR ombouwen bert ?
 
Een OSje zal waarschijnlijk wel nog iets gevoeliger worden qua peelen van de nickel coating ?
De allereerste motor in dit draadje was een OS met toen nog de originele nikkelgecoate cylinder.
Die coating is intact gebleven ondanks motortemperaturen van 130 graden. MAAR... boven de 80 graden had het ding nul compressie meer, en dat kostte flink vermogen. Op methanol en glow was dat geen probleem, want het ding werd nooit zo heet, maar op benzine dus wel.
Ik heb er toen een ASP setje (echt chroom) ingezet, die nu, 5 jaar later, nog steeds bij 130 graden geen compressie verliest.
zou je zelf een OS 90 FSR ombouwen bert ?
Als het een zuigerveer versie is, wel. Ik bouw geen OS nikkelmotoren meer om, TENZIJ ik nog aan passende zuigersetjes van ASP kan komen.

"True ABC" of zuigerveer is geen enkel probleem.
 
  • Like
Reactions: Cnn
De allereerste motor in dit draadje was een OS met toen nog de originele nikkelgecoate cylinder.
Die coating is intact gebleven ondanks motortemperaturen van 130 graden. MAAR... boven de 80 graden had het ding nul compressie meer, en dat kostte flink vermogen. Op methanol en glow was dat geen probleem, want het ding werd nooit zo heet, maar op benzine dus wel.
Ik heb er toen een ASP setje (echt chroom) ingezet, die nu, 5 jaar later, nog steeds bij 130 graden geen compressie verliest.

Als het een zuigerveer versie is, wel. Ik bouw geen OS nikkelmotoren meer om, TENZIJ ik nog aan passende zuigersetjes van ASP kan komen.

"True ABC" of zuigerveer is geen enkel probleem.
Duidelijk.... dat antwoord weer gelijk mn vervolg vraag hoe het zou gaan met uitzetting van cilinder en zuiger bij hogere temperaturen veroorzaakt :thumbsup:
een 90 FSR heeft een veer dus goed te doen, :rolleyes:
 
Brons en alu zetten nagenoeg gelijk uit...
Wat bert al schreef... dat die koude verbrandingen meer schade opleveren?
Je zou ook zeggen dat het materiaal dan minder op z'n lazer krijgt.
Er is een reden geweest om ooit methanolmotoren te ontwikkelen.
Dat was die van de eenvoud. Puur een gloeiplug.
De benzine hadden alle gewichtige ontstekings systemen. etc, etc...
Prijs methanol ooit een scheet en drie knikkers...
 
Brons en alu zetten nagenoeg gelijk uit...
Nou... niet echt. De Alu legeringen die gebruikt werden voor ABC bevatten allemaal vrij veel Silicium om die uitzettingscoefficient zo gelijk mogelijk te krijgen met dat Brons. Voor zover ik weet, komt dat vrij precies, en dus=duur.
En mijn gevoel zegt me dat daar bij OS duidelijk wat minder aandacht aan gegeven is, want=goedkoper...
Daarnaast, is het verschil tussen inlopen van ABN (rijk, koel, lagere toerentallen) en ABC (hogere toerentallen, vrij heet en niet te rijk) ook nogal van invloed op de temperatuur waarbij de optimale passing plaatsvind. Ik heb nog nooit een OS met nikkelcoating vanaf nieuw op benzine in laten lopen, dus ik weet niet hoe zich dat gedraagt.

een 90 FSR heeft een veer dus goed te doen, :rolleyes:
Yup, dat zou geen echt probleem moeten gaan vormen.
 
Let wel op dat als de 90 FSR de originele carburateur heeft dat je dan geen 2 naalden carburateur hebt. Dus kan de mid range niet aangepast worden met de dremel.
Dan wordt het zo'n fantastische regel klepje van Brutus als ik alles goed gevolgt heb.

Jan
 
Geen airbleed gelukkig.....
Deze.
20211013_190853.jpg


Jan
 

Bijlagen

  • 20211013_190630.jpg
    20211013_190630.jpg
    165,6 KB · Weergaven: 90
Ah, ja, die ken ik... Die kun je inderdaad niet slijpen, tenminste, ik zou niet weten hoe. Durf ook even niet te zeggen hoe die dingen zich gedragen op peut, en of er wellicht inwendig O-ringetjes zitten die vervangen moeten worden. Al moet ik zeggen dat ik tot nog toe nog geen enkele O-ring in het stationair gedeelte heb hoeven vervangen van geen enkele motor. Klaarblijkelijk komen die helemaal niet met de brandstof in aanraking.

MAAR... OS had ooit een carburateur die hier vrij sterk op leek, waarbij midrange versteld kon worden door die sproeierbuis een beetje naar binnen of naar buiten te trekken.
Ik heb geen flauw idee of dat met dit type ook werkt.
 
Zeker tijdens het vliegen behangstrippermuziek gedraaid.. Zangeres Zonder Naam XXL...
Trilt met harmonic tremours de coatingen los. Ook het sterkste behang... Costa Del Sol Tingeling... op de schaal van Richter...

Heb ook zo een versnipperde bus op een 46 AX gehad. Een van de velen.
Keurig rijk, zoals het moet en niet te rijk. Op een Macs resonantiepijp... goed ingelopen motor...
Extreem superieure Duitse grundliche Airosave van Fuchs... Wagneriaans Walkuren olietje.

Even werd op 11" x 7 15.000 rpm gehaald... daarna metaal snippers uit de pijp gespoeld...
Compressie geheel weg... wand met serpentine structuur...

Maar met 11K gaan ze ook gewoon aan gort. Je kunt theoretiseren en stellen wat je wilt...
Luchtdrukmetingen, temperatuur... stand van de Poolster invoeren. Wichelroedes...
Alleen castor smeert alles pasta dicht... pealen of niet... castor kwakt het wel weer dicht...

Welcome to the ABN-Stripclub... OS-Meuk.
Daar helpt geen enkele range stelschroef tegen. Zelfs de grootste betweter gaat er knarsetandend op stuk!

Dat is build in lifespan... limited... OS marketing garbage... voorbedachte rade...
en al die oude meuk gaat voor top prijzen over de toonbank als piramide spelletjes.MP en waar dan ook. Verkoper altijd extreem overtuigd van prijs en kwaliteit!

Zelden een zuigerveermotor... dat zijn de goeie.. ABN was erg populair blijkbaar...

Na al die jaren hebben ze het in Japan nog niet doorgekregen... verder alles de markt uit gedrukt met poeha priet praat! OS-USA debet aan. Pushen!
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Beetje extra Castor. Slibt wel weer dicht.

Ja dat is me een RAADSEL hoe ze zo veel goede merken hebben weten te vernietigen met hun troep.

Typisch gevalletje van:

Alles gaat stuk behalve de naam.
 
Back
Top