Correct.
Ook geheel correct. Echter: de motor blijft beduidend schoner van binnen, MAAR, het is en blijft methanol en nitro, je moet nog steeds je motor bij langere stilstand (meer dan een jaar) wel conserveren. Bij benzine heb ik daar tot nog toe nog helemaal niks van gemerkt. Een brommertje kan per slot van rekening ook gerust een aantal jaar stilstaan.
Beetje afhankelijk van hoe je de dingen aanpakt, maar hooguit 150~200 gram. Ontsteking weegt ongeveer 120 gram, en wellicht wil je een aparte voeding hebben. Met een 2S400mAh LiPootje (weegt 30 gram of zo) heb je al een uur looptijd, en je kunt eventueel ook rechtsstreeks vanaf de ontvanger voeden als je dat wilt.
Mijn Chartertje weegt bijvoorbeeld gewoon 2100 gram en dat is uitermate normaal voor zo'n ding, en mijn Calmato weegt iets van 2600 gram, ook tamelijk normaal (beide zonder brandstof)
Er zijn (beperkte) nadelen, de naalden zijn beduidend gevoeliger dan met gloeiontsteking (met name het stationair), en je moet, als je het ECHT goed wilt doen, een vertraging op het gas toepassen en niet meer, zoals je van glow gewend bent, het stationair mengsel afstellen aan de hand van de gasreactie.
Hoewel je geen Nitro meer nodig hebt (zelfs motoren die anders absoluut niet zonder kunnen, lopen met vonk probleemloos op 0% Nitro) haalt 2 tot 5% wel de scherpe randjes van de afstelling af: Mijn Rossi's liepen uitstekend op 0% maar waren bijna niet af te stellen op stationair, maar met 2% Notro werd dat een stuk makkelijker.
Je kunt ook met minder olie toe, als je dat zou willen, 15% is geen probleem. Ik heb zelfs een viertakt met 12% gedraaid.
Ikzelf heb als voeding recht van mijn hoofdaccu afgetakt.
Voor de ontsteking is het wijs een kill switch toe te passen. De voeding had ik ingericht als een losse bec.
de gedachte hierachter is dat de bec de stroompiekjes uitvlakt, zodat de ontvanger er geen last van heeft.
die stroompiekjes tijdens de vonk schijnen de problemen in de besturing tee veroorzaken. heb ik ergens gelezen.
ik heb er ook een tijd een IBEF tussen gehad. werkte ook goed. Die ibef zet men in de specificaties dat alles onderling losgekoppeld zit, dus dat er geen rare stromen richting de ontvanger gaan.
maar, in feite, heeft een moderne accu en ontvanger geen last meer van dat stroompieken verhaal. maar ik voel me hier prettiger bij..
Afstelling, ik heb aan mijn carb niets hoeven te slijpen of aan hoeven passen.
mijn mengselschroef zat 99% dichtgedraaid.
hoofdnaald 3/4 slag open
Dit geeft dan ook wel redelijk aan dat er flink minder wordt verbruikt
Voor een helimotor pakte hij gewoon goed op, geen gekke dingen of heel rijke plekken.
benzine is wat kritischer, daar zal het slijpwerk wel nodig zijn
Qua onderhoud, altijd klein scheutje after run erin. nooit last gehad.
vertrouw je op een vliegdag het ontstekingsgebeuren niet, is het letterlijk ff de bougie wissen en de stroom van de ontsteking losgooien, en je kunt op gloei verder.