als ik even uit wat recente ervaring met mijn originele benzine tuffers mag praten..
ik heb een 2 cilinder 70 cc, cilinders links rechts (boxer/180- graden discussie kom ik ff niet aan

)
de algemene ervaringen met het ding zijn verschrikkelijk positief.
op internet kom je met name afsteldingen tegen, maar dat kom je van iedere motor tegen.
ding heeft 1 carb, walbro, hangt onder de motor in de propstroom
ding begint ondertussen een beetje ingelopen te raken, en begint echt consequent te draaien.
al die tijd heeft de motor zonder baffles onder de kap gezeten. was ook geen probleem, motor had er geen last van.
Door de tijd heen begon hij een dingetje te ontwikkelen, dat hij op de grond anders liep dan in de lucht.
op de grond perfect getuned, in de lucht compleet ruk. gesteld tot het in de lucht goed was, zo heeft ie een paar maanden goed gedraaid.
2 weken terug begon de motor onder halfgas opeens verschrikkelijk rijk te lopen.
tot het punt dat ik hem vanaf kwart gas niet meer in 1 klap vol open durfde te gooien.
stoute schoenen aan, prop, spinner, kap eraf.
voorste cilinder, redelijk zwarte bougie. iets vochtig. dus redelijk aan de rijke kant gestaan.
achterste van de 2, dof, geen aanslag, gevoel zegt warm/arm.
siliconen in de kap waren wit uitgeslagen, dus ik gok op warm
dus, door de week baffles aangemeten en geplaatst.
en een schot voor de carb gezet, zodat deze niet meer in de volle prop luchtstroom zit.
bougies heb ik omgedraait, dus de zwarte in de achterste, de doffe in de voorste.
ik heb niet aan de afstelling gezeten verder..
2x gevlogen met deze opstelling.
thuis zooi er weer af.
voorste cilinder zag er nog wel wat roetig uit, maar niet extreem.
achterste was redelijk blank. maar niet dof, dus beter dan eerst.
dus eigenlijk lopen de cilinders wat gelijker.
ik heb de baffle wat aangepast, de achterste krijgt wat meer koeling.
ik zet de hoofdnaald een tik rijker om de achterste cilinder wat rijker te laten lopen.
dan moet ie goed zijn..
maar het loopt dus zeker niet gelijk.
en ergens vind ik het dan gek dat internet daar niet meer problemen mee meld.
warm worden en baffles nodig, dat zie je.
maar die ongelijkheid tussen de twee, dat dingetje dat de carb eigenlijk uit de aangeblazen lucht moet, daar zie je niets over..
of het moet een standaard bekend iets zijn wat ik gemist heb..
zelfs de handleiding zegt er in feite niets over
mn andere benzine tuf heeft de carb tussen motorschot en achterkant motor, die heeft verder helemaal geen uitdagingen tussen grondafstelling en luchtafstelling..
als een originele benzine tuf dit al heeft..
waar gewoon een groot bedrijf achter zit etc.
dan zou het wel bijzonder zijn als je een methanoller op benzine wel 100% correct krijgt.
of je krijgt meteen een aanbod om je techniek over te kopen..