Heb de mijne al weer een hele poos geleden gemaakt (1997) maar hier mijn manier:
Heb frame van oud keuken/camping tafeltje gebruikt, daar kan ik namelijk de poten onderuit schroeven voor transport in auto. Hierop een houten plaat waar de rest op zit. Zaakje is afgelakt met G4 poluurethaan lak, kan overal tegen. Zie ook foto´s voor uitvoering.
Op twee houten balkjes van 3 x 4 cm heb ik een alu plaat geschroefd waar dan weer de turbine frame op geschroefd is. Heb hier voor aluminium gekozen omdat daar best wat kero op mag lekken en alu kan ook best tegen een (kort.... :? ) brandje......
Het "karretje" is een alu frame die gelagerd is op twee bureau lade gelijders. (kogelgelagerd, zijn niet zo duur bij de doorsnee doe-het-zelf zaken) In het begin kon ik geen toeren meten, de rest heb ik in dat houten instrument paneeltje gemaakt. Daar zit in:
- Temperatuur meting (Thermokoppel K, kan tot 1200 C°')
- Compressie druk meter (Manometer 0 - 2,5 bar)
- Brandstof druk meter (Manometer 0 - 10 bar)
- Volt + Ampere meter voor brandstof pomp.
Die laatste twee zijn niet noodzakelijk, toeren meting is echter wél noodzakelijk. Deze bepaald namelijk je structurele grens van de turbine. Nu los ik dat op door de controler zoals in model ook op test bank aan te sluiten, ik gebruik hier OrbitElectronic ECU voor. Sommige electr. freaks op dit forum zullen die toeren meting ook zlef kunnen maken???
Voor de kracht meting had ik eerst zelf een veerunster gemaakt mbv een spiraal veer en een aflees plaatje die gecalibreerd was met een electronische veerunster die ik op mijn werk tot beschikking heb. Deze moest echter geregeld opnieuw afgesteld worden en ging maar tot 8kg. (afhankelijk welke spiraalveer je gekruikt) Nu heb ik een eenvoudigere oplossing die mijns inziens nauwkeuriger is en relatief goedkoop: een vis weegschaal voor 7,95 euro.
In bijlage enkele foto´s, ik hoop dat eea een beetje duidelijk is, kan er heel gedetaileerd over doorgaan maar wil niet gelijk forum overbelasten...
Groet,
Gerald