Hoi mensen, ik ben een GWS corsair aan't bouwen, en had de keuze tussen 2 kant en klaar motoren.
Na een halve dag klooien met batterijen, propellors; weegschaal en amperemeter kwam ik tot de volgende resultaten.
Het betreft de volgende motoren.
BP21
en
A20-20L - 27mm Outrunner BL motor (een hacker A 20-20L kloon ... zelfs het typenummer is gekloond... :lol: )
dies aaw dhe vesultz ov dhe belgian djurie
BP 21
GWS 10 x 4.7
Etec 1200 2S 430 gram 12.6 amp
10C
Perba 1500 2S 500 gram 15.5 amp
12C
Perba 2200 2S 540 gram 16.0 amp (zowat het maximum wat
12C
deze motor ---en de ele 17 amp regelaar--- kan verdragen.)
ELE Super platinum 660 gram 20.0 amp
2200 3S 10C
GWS 9 x 4.7
Etec 1200 2S 430 gram 10.5 amp
Perba 1500 2S 450 gram 12.0 amp
Perba 2200 2S 500 gram 13.0 amp
Ele 1000 3S 15C 560 gram 16.0 amp
En dan de A20-20L GWS 9047
Etec 1200 2S 350 gram 6.1 amp
Perba 1500 2S 450 gram 7.5 amp
Perba 2200 2S 500 gram 8.0 amp
Ele D. 1000 3S 700 gram 10.5 amp
Ele S.P. 2200 3S 760 gram 12.0 amp
GWS 1047
Etec 1200 2S 450 gram 8.0 amp
Perba 1500 2S 580 gram 10.0 amp
Perba 2200 2S 620 gram 10.6 amp
Ele D. 1000 3S 820 gram 15.0 amp
Ele S.P. 2200 3s 900 gram 15.5 amp
De resultaten pleiten voor de A20-20L, veel meer power, géén warmteoverlast, geen stotteren (in tegenstelling tot de BP21 die af en toe eens wat pruttelt bij het starten (Ron, daar heb je't
)<-- Murphy zeker...
)
Beide motoren hebben hetzelfde gewicht, dezelfde opbouw, 12 statorpolen en 12 magneetpolen. De fietsbel echter heeft een veel kleinere statorhoogte, wat zich vertaald naar kleinere vermogens.
Mijn optie wordt dan ook duidelijk de A20-20L motor, in combinatie met de 3S 1000 Ele cellenen een gws 1047 prop. Voor een vliegklaar gewicht van 450 tot 470 gram een trekkracht van 900 gram max vers van de lader, 820 gram continu, dat zal wel bevredigend stijgen dacht ik zo...
Misschien dat in de praktijk de kleinere 9047 prop beter presteert.
Ik heb deze testen gedaan omdat op het web slechts erg weinig te vinden is over deze A20-20L. (te koop bij www.aero-nuts.com , bij www.lindinger.at , en op www.lowcostrc.com sumiere (en steevast erg optimistische) testdata te vinden, en bovedien erg uiteenlopend geprijsd; maar daar speelt de vrije markt in ons voordeel, met 1 klik ga je van Oostenrijk naar Hongkong. Wat kan het leven eenvoudig zijn. :roll:
Oh ja, over de BP 21 vond ik op rcgroups een mooie samenvatting, en extra richtlijnen... http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=699085
Na een halve dag klooien met batterijen, propellors; weegschaal en amperemeter kwam ik tot de volgende resultaten.
Het betreft de volgende motoren.
BP21

en
A20-20L - 27mm Outrunner BL motor (een hacker A 20-20L kloon ... zelfs het typenummer is gekloond... :lol: )


dies aaw dhe vesultz ov dhe belgian djurie


BP 21
GWS 10 x 4.7
Etec 1200 2S 430 gram 12.6 amp
10C
Perba 1500 2S 500 gram 15.5 amp
12C
Perba 2200 2S 540 gram 16.0 amp (zowat het maximum wat
12C
deze motor ---en de ele 17 amp regelaar--- kan verdragen.)
ELE Super platinum 660 gram 20.0 amp
2200 3S 10C
GWS 9 x 4.7
Etec 1200 2S 430 gram 10.5 amp
Perba 1500 2S 450 gram 12.0 amp
Perba 2200 2S 500 gram 13.0 amp
Ele 1000 3S 15C 560 gram 16.0 amp
En dan de A20-20L GWS 9047
Etec 1200 2S 350 gram 6.1 amp
Perba 1500 2S 450 gram 7.5 amp
Perba 2200 2S 500 gram 8.0 amp
Ele D. 1000 3S 700 gram 10.5 amp
Ele S.P. 2200 3S 760 gram 12.0 amp
GWS 1047
Etec 1200 2S 450 gram 8.0 amp
Perba 1500 2S 580 gram 10.0 amp
Perba 2200 2S 620 gram 10.6 amp
Ele D. 1000 3S 820 gram 15.0 amp
Ele S.P. 2200 3s 900 gram 15.5 amp
De resultaten pleiten voor de A20-20L, veel meer power, géén warmteoverlast, geen stotteren (in tegenstelling tot de BP21 die af en toe eens wat pruttelt bij het starten (Ron, daar heb je't


Beide motoren hebben hetzelfde gewicht, dezelfde opbouw, 12 statorpolen en 12 magneetpolen. De fietsbel echter heeft een veel kleinere statorhoogte, wat zich vertaald naar kleinere vermogens.
Mijn optie wordt dan ook duidelijk de A20-20L motor, in combinatie met de 3S 1000 Ele cellenen een gws 1047 prop. Voor een vliegklaar gewicht van 450 tot 470 gram een trekkracht van 900 gram max vers van de lader, 820 gram continu, dat zal wel bevredigend stijgen dacht ik zo...
Misschien dat in de praktijk de kleinere 9047 prop beter presteert.
Ik heb deze testen gedaan omdat op het web slechts erg weinig te vinden is over deze A20-20L. (te koop bij www.aero-nuts.com , bij www.lindinger.at , en op www.lowcostrc.com sumiere (en steevast erg optimistische) testdata te vinden, en bovedien erg uiteenlopend geprijsd; maar daar speelt de vrije markt in ons voordeel, met 1 klik ga je van Oostenrijk naar Hongkong. Wat kan het leven eenvoudig zijn. :roll:
Oh ja, over de BP 21 vond ik op rcgroups een mooie samenvatting, en extra richtlijnen... http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=699085