Testen 540 e-motoren CCM

Discussie in 'Model elektronica' gestart door LeoG, 30 aug 2016.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Hoe kun je een Carson Cup Machine testen behalve op de baan (waar er vele invloeden zijn die het resultaat kunnen beinvloeden en ik heb tussen de wedstrijden door niet de beschikking over een on-road baan)?

    Ik heb er nu een aantal over vanuit de Tamiya Cup en vraag me af of het nog iets is of rijp voor het ronde archief.
    Ze kosten niet zoveel maar ik ben toch nieuwsgierig.

    Denk aan iets met een propeller waarbij dan bij volgas het toerental gemeten wordt.

    Welke maat prop zou hiervoor geschikt zijn?
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Zou zeker mogelijk moeten zijn. Een prop met relatief weinig spoed zal bij een bak-test de meest betrouwbare resultaten leveren.
    Mijn inschatting is dat je voor deze motoren op hun gebruikelijke spanning van 7.2 tot 8.4 volt zou kunnen testen met een Graupner 5x2 propje.
    Het zal nog een redelijke stroom trekken bij een vrij hoog toerental. Stroom meten is wel gewenst, want als je magneten wat minder zijn geworden kan het toerental weinig veranderen, maar er zal een flink hogere stroom lopen.
    Als de prop te weinig belasting is zou je uiterlijk naar een 6x3 kunnen gaan.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Elke maat welke de te testen motor tot het gewenste toerental kan belasten.
    De juiste maat hangt af van het maximum vermogen en het toerental bij maximum vermogen van de motor.
    Stop de gegevens in een prop calculator en kijk wat er uit komt.

    http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

    Je moet wel over een set verschillende props beschikken.
    Het vermogen dat elke prop bij een bepaald toeren opneemt is vast gelegd in de prop calculator.

    1 Kies een prop maat en monteer die op de motor as en vul de propmaat in op de calculator.
    2 Zet een spanning op de motor zonder de motor over te belasten.
    3 Meet het toerental de spanning en en de stroomsterkte vul dat in.
    Click op Calculate en alle gevens verschijnen in de calcculator.
    4 Herhaal dit met diverse prop maten en varieer de motor spanning zodanig dat het rendement op ongeveer 70% tot 80% en controleer of het een en ander overeen komt met de motor specs.;)
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2016

Deel Deze Pagina