Testen motor

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Opabob, 11 apr 2013.

  1. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    Hallo,
    kan ik zonder gevaar van beschadigen de brandstofmotor van mijn reeds oudere heli(Hirobo schuttle) laten draaien zonder swachtplates en blades dus rotor volledig vrij.
    Eventueel ook zonder staartschroeven.
    Op een werkbank werkt dit makkelijker en veiliger, maar wat betreft afkoeling?
    Bob.
     
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb geen verstand van helis, maar een vliegtuigmotor kan je zonder propellor NIET draaien. daan jaag je m over zijn toeren.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt hem starten, en hij zal gewoon koelen omdat de koeling via een aparte fan gebeurt. Tenminste, ik neem aan dat de motor nog wel gewoon in het frame gemonteerd zit.

    Maar je moet HEEL voorzichtig zijn met gasgeven, want je kunt de boel te hoog optoeren zonder de weerstand van de bladen, en met name de hekrotor van een shuttle is gevoelig voor overmatig toerental.

    Als je bedoelt, de motor helemaal uit de helicopter verwijderd, dan: NIET DOEN!!!!!

    Ik snap alleen niet goed waarom je dit zou willen? je kunt in de werkbank niks afstellen, niks testen
    Groet, Bert
     
  4. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    koeling bij een heli komt van de fan die is ingebouwd , en via de aandrijving de motor koelt. is dus geen probleem.
    gr rinie
     
  5. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    Ik ben een beginneling, en momenteel indoor aan't leren vliegen met een Honey Bee (hooveren).
    Die Shuttle heb ik ooit in een ondoordachte bui gekocht (2 stuks, samen met een Profi mc 3030) voor 500 euro en allebei voorgevlogen bij de aankoop. Volgens mij(nog altijd) geen slechte koop.
    Bij het aanleren van programeren van de zender heb ik echter ongewild het geheugen van de Shuttle gewist.
    Nu wou ik het een en ander proberen te programeren, maar dit vvind ik handiger zonder schroeven.
    Moest iemand mij kunnen helpen met de instellingen van de Profi mc3030 zender voor de Hirobo schuttle zou ik hem zeer dankbaar zijn.
    Bob.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan snap je het toch nog niet helemaal....

    Ook het programmeren van de zender valt onder "afstellen", en het grootste gedeelte daarvan, kun je doen zonder dat de motor loopt.
    Het kleine gedeelte wat je per se met lopende motor moet doen, daarvoor moet je ook vliegen (gascurve en pitchcurve instellen).

    Het is dus volkomen zinloos om de motor te starten zonder gemonteerde rotorbladen, alleen omdat je het programma gewist hebt.

    Helaas woon je een beetje ver weg, anders had ik je graag geholpen, maar er zal vast ook iemand bij jou in de buurt zitten die je een handje toe kan steken...

    Groet, Bert
     
  7. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    Dank u Brutus,
    ik heb echter verkeerd uitgelegd en niet compleet.
    Ik heb ooit eens geprobeerd met een andere zender en onvanger, de heli te sturen, waardoor ik nu niet zeker meer was van de aansluitingen op de ontvanger.
    Door zijn grootte, was het handiger op de werkbank de schroeven te verwijderen. Doordat de motor al meer dan een jaar niet meer gedraaid heeft, dacht ik deze eens te starten. De motor zit niet vast, wat ik wat vreesde. Alles is opnieuw aangesloten en werkt buiten natuurlijk nu de instellingen van de krommen en mixers waarvoor de schroeven toch nodig zijn. Dus schroeven erop en B U I T E N eens starten, dan zit ik ook niet met de vuiligheid binnen.
    Groetjes
    Bob.
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Eh... als ik dit zo lees... heb je de endpoints van gas al ingesteld of ga je op de volle gok de motor proberen te starten zonder te weten hoe je gasschuif precies staat?
     
  9. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    Ik heb voorbeeld-waarden van een ander gelijkwaardig model in de gebruiksaanwijzing over genomen. Daarb zie ik visueel ook aan de servo en aan de schuif of de gas open of dicht staat en kan manueel met een schuifpotentiometer op de zender het gas regelen met een schuifpotentiometer van 0 tot???, zelfs als de throttle op maximum staat.
    Met proberen ben ik getrouwd geraakt!
    Bob.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Visueel bevestigen of het gas open of dicht staat is OK. Zo doe ik dat ook.

    Het gas op een schuifpot zetten, is daarentegen weer wat minder handig.
    Zo deden we dat 20 jaar geleden toen programmeerbare zenders en heli-specifieke modules voor in niet-programmeerbare zenders nog uitzonderingen en onbetaalbare luxe waren. Nu zou ik dat niet meer zo doen, maar gewoon een Normaal-modus van stationair tot volgas instellen en een idle-1 met verhoogd stationair.

    Eerst maar eens in normaal proberen te vliegen (gaat met een shuttle prima) en daarna, als het vertrouwen in de heli er wat is, de Idle-1, of hoe dat bij Multiplex maar genoemd werd, in te stellen.

    Groet, Bert
     
  11. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    Dank u voor de reactie.
    Bob.
     

Deel Deze Pagina