Testen motor

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Opabob, 11 apr 2013.

  1. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    Hallo,
    kan ik zonder gevaar van beschadigen de brandstofmotor van mijn reeds oudere heli(Hirobo schuttle) laten draaien zonder swachtplates en blades dus rotor volledig vrij.
    Eventueel ook zonder staartschroeven.
    Op een werkbank werkt dit makkelijker en veiliger, maar wat betreft afkoeling?
    Bob.
     
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb geen verstand van helis, maar een vliegtuigmotor kan je zonder propellor NIET draaien. daan jaag je m over zijn toeren.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt hem starten, en hij zal gewoon koelen omdat de koeling via een aparte fan gebeurt. Tenminste, ik neem aan dat de motor nog wel gewoon in het frame gemonteerd zit.

    Maar je moet HEEL voorzichtig zijn met gasgeven, want je kunt de boel te hoog optoeren zonder de weerstand van de bladen, en met name de hekrotor van een shuttle is gevoelig voor overmatig toerental.

    Als je bedoelt, de motor helemaal uit de helicopter verwijderd, dan: NIET DOEN!!!!!

    Ik snap alleen niet goed waarom je dit zou willen? je kunt in de werkbank niks afstellen, niks testen
    Groet, Bert
     
  4. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    koeling bij een heli komt van de fan die is ingebouwd , en via de aandrijving de motor koelt. is dus geen probleem.
    gr rinie
     
  5. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie