TEU 101BK regelaar

• Topicstarter Topicstarter Deerk
  • Startdatum Startdatum
D

Deerk

Guest
hoi, ik heb een tt-01 met een TEU 101BK regelaar....
Nu lees ik dat er als snelste een sport tuned rs540 op kan....
Ben ik natuurlijk niet tevreden mee.....

Nu staat er echter wel in de gebruiksaanwijzing dat hij FORWARD 60A en BACKWARD 60A kan (max continuous current (FET spec))

betekend dit dat tamiya te voorzichtig is en ik er dus bijv een 50A (rendement inbegrepen) motor erop kan gooien?

of betekend dit dat ik gebakken zit met een rs540 sport tuned motor die niet vooruit komt?

ps hoeveel Watt is een rs540 sport tuned?

ik zou dit ook wel willen weten want ik heb ook zo'n regelaar (standaart bij gravel hound) en wou er eerst een team orion rush op zetten ik naar modelbouw boer zegt die dat dat niet kan

60A max continous current is behoorlijk veel, weet je zeker dat dit klopt?

Is dat niet de stroom dat ie kortstondig aankan?

60A klopt gewoon, maar het lijkt veel, ben er al achter dat het vrij weinig is, als ie veel toeren maakt dan krijgt ie een sloeber rendement en trekt ie steeds meer stroom. 60A is geloof toch iets van 23 turns, oftewel ik ga een andere regelaar aanschaffen

Een motor die 60A continous slurpt ken ik niet maar dat is zeker minder dan 23 turns. Ik heb een 11T motor en die slurpt 38 ampere. Tijdens het wegrijden slurp ie veel meer en kan het boven de 100A zitten maar dat is kortstondig (meestal korter dan 1 seconde).

Ook neemt het stroomverbruik af naarmate het toerental toeneemt! De laagste stroomopname heeft ie aan het einde van zijn toerenbereik. Het meeste is vanuit stilstand optrekken en met name als je dat volgas doet omdat je dan een soort kortsluitingssituatie hebt!

Een 23T motor trekt denk ik zo'n 20A continous en zeker geen 60A.

Maar dat noem je niet Continuos want dat staat voor continu zoals je wel weet! 60A continous is dus 60A continu.

Dus kom ik weer bij mijn eerste vraag:
60A max continous current is behoorlijk veel, weet je zeker dat dit klopt?
Is dat niet de stroom dat ie kortstondig aankan?
.......

mm dit zijn dus de auto regelaar perikelen veel reklame voor maxA
maar echt duidelijk niet nee .
je geeft zelf al aan dat hij voor een sport tuned motor is .
ik zou daarbij niet verder gaan dan een 19t wel een klein tandwiel kiezen op de motor .
maar voor de rest is het veel abrakedabra met veel A ed
wat ik bedoel er word veel gelogen in de autoregelaars wereld.
een van 60a kan soms minder dan een van 35 A
ik zelf heb een robbe rookie [turbo]]?? en die doet nog een 13turns op mijn auto maar dat licht wel aan je vertanding e,d.
groeten wiebe

Ergens bij een ander draadje heb ik al eens uitgelegd dat het aantal turns (windingen) niet echt belangrijk is. HET belangrijke punt is de stroom die de motor nodig heeft. Die stroom is afhankelijk van een flink aantal punten waaronder ook het aantal windingen.
Stel je hebt twee motoren waarvan alleen het aantal windingen verschillend is, voor de rest zijn ze exact eender. Dan zal de motor met het minst aantal windingen de meeste stroom gebruiken bij het optrekken en ook het hoogste toerental draaien. Heb je echter twee verschillende motoren dan hoeft het helemaal niet meer zo te zijn dat de motor met de minste wikkelingen de meeste stroom gebruikt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat jullie hier nu motoren vergelijken aan de hand van het aantal wikkelingen. Dat kan je niet doen omdat er nog meer factoren van belang zijn die dan vergeten worden maar die wel heel belangrijk kunnen zijn.
Waar je naar moet kijken is de kortsluitstroom. Dat is de stroom die door de motor loopt als je hem stil houdt. Normaal zal dat maar heel kort duren want als je de spanning op de motor zet zal hij gaan draaien. Een andere belangrijke stroom is de stroom die bij maximale belasting wordt gebruikt. Deze stromen zijn van belang bij de keuze van je regelaar. Er bestaat ook een stroom die een motor gebruikt als hij onbelast draait.
Je kiest dus een regelaar die een piekstroom kan leveren die minimaal gelijk is aan de kortsluitstroom van de motor. Verder moet hij een continu stroom kunnen leveren die minimaal gelijk is aan de stroom door de motor bij maximale belasting. Als laatste nog de stroom die er door een onbelast draaiende motor loopt. Daar wordt meestal weinig aandacht aan gegeven. In het verleden was dat wel nodig omdat er fets waren die moeilijkheden hadden als er niet voldoende stroom door liep. Tegenwoordig is dat niet meer zo en is deze waarde zo goed als onbelangrijk geworden dus kan je hem vergeten.

Deerk zei:
Nu staat er echter wel in de gebruiksaanwijzing dat hij FORWARD 60A en BACKWARD 60A kan (max continuous current (FET spec))

FET specs zijn meestal veel te optimistisch. de 'die' (het actieve gedeelte van een FET) kan het dan wel aan, maar de aansluitpunten (bond wires) en de pootjes, alsook de behuizing kan het vaak bij lange na niet aan. Een standaard FET in een TO220 behuizing waar 60A/40V op staat explodeert als je er 60A bij 40V doorheen probeert te trekken.

De fabrikant van de FET liegt dus vaak.

haak zei:
Een standaard FET in een TO220 behuizing waar 60A/40V op staat explodeert als je er 60A bij 40V doorheen probeert te trekken.
De fabrikant van de FET liegt dus vaak.
Dat klopt inderdaad, hoewel... Het is een beetje verwarrend. Een FET kan geen 60A bij 40V verwerken want dat zou 2400Watt betekenen. Die FET's bestaan wel maar dat zijn enorme schroef dingen die in de regeling van zware electromotoren in b.v. een trein of tram zitten. Toch zie je in de specificaties van een FET in TO220 behuizing ook die waardes terug. Hier zit nu de verwarring. Die waardes kan die FET wel hebben maar NIET TEGELIJK.
Wanneer die FET dicht is, dus geen stroom geleid, kan hij maximaal 40V tussen de aansluitpennen hebben. Zet je een hogere spanning op de pennen dan is de kan groot dat de FET doorslaat. Bij 50V zal die kans klein zijn maar bij 70V is die kans al bijna 100%. Let op de FET staat dicht er loopt dus geen stroom doorheen.
Nu wordt de FET in geleiding gestuurd. Op dat moment wordt de weerstand van die FET bijna nul Ohm en kan er een flinke stroom gaan lopen. Hoe hoog die stroom is hangt af van het inwendige van de FET. De aansluitdraden van de pootjes naar de chip, de chip zelf en de weerstand van de chip als de FET in geleiding is. Wanneer de fabrikant opgeeft dat de FET 60A kan doorschakelen dan kan die FET dat ook echt. De aansluitdraadjes van de pootjes naar de chip zijn meervoudig uitgevoerd, de chip heeft voldoende grote afmetingen en de weerstand van de chip is laag genoeg.
Omdat die weerstand zo heel erg laag is zal de spanning die over de FET blijft staan ook erg laag zijn. Stel dat die weerstand 0,01Ohm is. Bij 60A blijft er dan 0,01*60=0,6V over de FET staan. Dat is heel veel minder dan 40V en het vermogen dat de FET moet verwerken is dan ook veel lager. Het vermogen is namelijk slechts 0,6V*60A=36Watt. Met een goede koelplaat is dat vermogen zonder problemen af te voeren.
Juist in dit laatste punt schuilt ook een "probleem". Ook wanneer de spanning en stroom lager zijn dan 40V en 60A kan die FET toch kapot gaan. Bij de specificaties staan namelijk nog twee hele belangrijke waardes en dat zijn het maximale vermogen en de maximale temperatuur. Deze twee waardes hebben veel met elkaar te maken. Die bovenstaande FET kan b.v. een maximaal vermogen hebben van 50Watt. Die 50Watt geldt alleen als de chip in de FET niet warmer wordt dan 25°C. Voor de meeste op silicium gebaseerde transistors, fets en diodes geldt een maximale temperatuur van 125°C.
Wanneer we nu de FET gaan gebruiken en er wordt 36W in de FET opgestookt dan zal hij goed warm worden. Ondanks dat het minder is dan de toegestane 50W zal de FET vrij snel kapot gaan. Dat komt omdat de warmte niet weg kan en de chip heter wordt dan 125°C. Als we nu de FET van een goede koelplaat voorzien kan het overgrote deel van de warmte via de koelplaat afgevoerd worden waardoor de chip in de FET veel koeler blijft. Hij zal ongetwijfeld warmer worden dan 25°C en daardoor zal het maximum vermogen van 50W iets zakken. Hoeveel dat kan je uit de grafieken van de FET halen, hoe warmer de chip hoe lager het vermogen.
Het is een lang verhaal geworden en misschien voor vele een hoop bla bla. Toch is het belangrijk dat je aan dit soort dingen denkt. Uitspraken zoals Haak hierboven deed kloppen niet en geven een verkeerd idee. Er steekt een heleboel achter waar je niet aan denkt als je er niets van af weet. Hierdoor kan je een motorregelaar of een ander apparaat verkeerd gebruiken zonder dat je het weet. Je denkt zelfs dat je het goed doet en toch blaas je de regelaar op of gaat je lader in rook op.
Denk er eens aan, er steekt meer achter die specificaties!

Ernst Grundmann zei:
Uitspraken zoals Haak hierboven deed kloppen niet en geven een verkeerd idee.
Ach ja... ik heb die dingen dus blijkbaar jaren fout ontworpen... Jaren voor niks elektrotechniek gestudeerd.

Ernst Grundmann zei:
Er steekt een heleboel achter waar je niet aan denkt als je er niets van af weet. Hierdoor kan je een motorregelaar of een ander apparaat verkeerd gebruiken zonder dat je het weet. Je denkt zelfs dat je het goed doet en toch blaas je de regelaar op of gaat je lader in rook op.
Denk er eens aan, er steekt meer achter die specificaties!

Dat is waar. Maar even serieus, mijn uitleg is wel degelijk waar. Natuurlijk geeft die 40V niet de spanningsval weer over de source-drain als er een geleidend kanaal is. Ik probeer ook geen uitleg te geven over de werking, ik probeer uit te leggen dat fabrikanten niet altijd de waarheid zeggen.

Wat betreft het wel/niet verhaal of een FET ook werkelijk kan wat erop staat: vergeet het voor de standaard FETs in TO220 behuizing. Ik heb die dingen geanalyseerd na een failure voor mijn werk. In 99% van de gevallen zijn de bonddraadjes doorgesmolten. Maar goed, geloof wat je wilt.

jongens, er wil iemand weten in simpele bewoordingen wat voor motor ie aan zijn regelaar kan hangen....

geen flamewars aub.....

Zelf heb ik nooit foutoorzaken uitgezocht maar ik heb er wel veel mee te maken gehad. Het bedrijf waar ik werkte deed de fout analyse van nieuwe apparatuur voor een grote electronica fabrikant. Ik was de teamleider van de groep die dat onderzoek deed. De defecte onderdelen, Ic's, Fet's, transistoren enz. enz. gingen naar de fabriek voor onderzoek. Daar kwam dan te voorschijn wat de oorzaak was. Voor het bespreken van de resultaten en hoe verder te gaan ben ik zelfs een kleine week in Taiwan bij de fabrikant geweest.
Doorgesmolten bonddraadjes kwamen wel eens voor maar niet vaak. De meest voorkomende oorzaak was dat vooral Ic's door te hoge spanningen beschadigd waren en na verloop van tijd de geest gaven. Oorzaak? statische ontladingen! natuurlijk waren er ook ontwerp foutjes waardoor onderdelen net iets te zwaar belast werden. Een lijntransistor die 800V kan hebben en op 700V gebruikt wordt zou goed moeten gaan. Helaas was er even niet aan gedacht dat de inductiepieken duidelijk hoger waren dan die 800V! Dit als voorbeeldje.
Het heeft geen zin een wellis nietes spelletje te gaan spelen maar zo zwart als jij het voorsteld zie ik het toch echt niet.

Ach ja, als je een paar keer met niet kloppende specs te maken hebt dan verlies je je vertrouwen in de fabrikanten wel ;-)

Maar inderdaad, er wordt vaak vergeten dat er veel hogere piekbelastingen op kunnen treden. Dit is een vaak optredend 'foutmechanisme', oftewel ontwerpfout.

Back