Teveel ampéres voor lipo accu, kan dit?

• Topicstarter Topicstarter anthony
  • Startdatum Startdatum
A

anthony

Guest
Ik heb een nieuwe lipo batterij liggen van 1500mah en die mag volgens de fabrikant maximaal met 17A ontladen worden. Ik zou toch die batterij willen gebruiken met een motor die +/- 28A trekt, maar aan gezien dit in toepassing zou zijn in een zwever, waarbij de motor maar een minuut hoeft te draaien ben ik van de veronderstelling dat dit wel te doen is, of ben ik verkeert?

Als je motortje meer ampers trekt dan je lipo heeft, dan sloop je je lipo

Een lipo heeft ook een piekbelasting welke iets hoger ligt, bijvoorbeeld 15C continu/20 C piek
De piekbelasting mag meestal maar 20 seconden duren

Niet doen dus, je sloopt het pakket binnen de kortse keren, en wil je dat lipo's een normale levensduur hebben blijf dan altijd op 80% van de meestal nogal ruim opgegeven continubelastbaarheid...

Je kan het beste nog zo'n pakket aanschaffen en beide parallel zetten.

ik zou dit niet doen. een klein beetje mag je er kortstondig best boven zitten, maar niet 11A over zo'n relatief klein accu'tje.

Bovendien zakt bij die hoge belasting de spanning erg ver in(misschien wel meteen rond de 9V....) dus Heeel korte vliegtijd + kapotte accu.

Ik zou het niet doen.

Nimh en NiCd accus zijn wat makkelijker te mishandelen, misschien kan je daar beter voor kiezen.

Back