Tex 600 esp met A123 probleem

• Topicstarter Topicstarter GS_Jan
  • Startdatum Startdatum
G

GS_Jan

Guest
Hey iedereen,

Heb een trex 600 esp met 8s2p A123.
Deze heeft 8 x 3,6V = 28,8 V
Ik draai deze volledig standaard.
Als we nu kijken naar de esc van de Trex, herkent deze de lipo's.
Dwz, 6 x lipo = +/- 24V
De 28,8V zou hij dus herkennen als 6S.
Deze zou dan moeten afslaan bij 3V = 3 x 6 = 18V
Dwz, dat 18V / 8 A123 = 2,25V , is heel goed en nog 0,25V boven de limiet van de A123.
Echter als ik de A123 vlieg, heb ik ongeveer 2min vliegtijd, en slaat deze reeds af bij ongeveer 25,5V.
Iemand een idee hoe dit zou komen ?
Vliegt iemand een trex 600 standaard op A123 ?

Met dank bij voorbaat,
Jan

moet je de regelaar normaal niet anders instellen ??

ik weet niet juist hoe het bij een heli zit maar bij mijn BL setup op men 1/8 buggy moet ik het aantal cellen ingeven, welke soort cellen ik gebruik(ook in mijn geval A123) en bij hoeveel volt/cell deze moet afslaan.

als je nu met een lipo instelling vliegt kan het volgens mij wel eens zijn dat de regelaar niet goed weet wat hij doen moet...

Hey iedereen,

Heb een trex 600 esp met 8s2p A123.
Deze heeft 8 x 3,6V = 28,8 V
Ik draai deze volledig standaard.
Als we nu kijken naar de esc van de Trex, herkent deze de lipo's.
Dwz, 6 x lipo = +/- 24V
De 28,8V zou hij dus herkennen als 6S.
Deze zou dan moeten afslaan bij 3V = 3 x 6 = 18V
Dwz, dat 18V / 8 A123 = 2,25V , is heel goed en nog 0,25V boven de limiet van de A123.
Echter als ik de A123 vlieg, heb ik ongeveer 2min vliegtijd, en slaat deze reeds af bij ongeveer 25,5V.
Iemand een idee hoe dit zou komen ?
Vliegt iemand een trex 600 standaard op A123 ?

Met dank bij voorbaat,
Jan

Hallo Jan,

ik vrees dat je mis bent met je berekening.
De spanning van een volle 6S Lipo komt overeen met die van een vol 7S A123 pack.
Een volle LiPo cel is 4,2V, een volle A123 is 3,6V.
6x 4,2 = 25,2V, 7x 3,6 = 25,2V
De ESC ziet dus je A123s als een 7S Lipo en slaat daardoor te snel af.
Je zult 1 cel van je A123 pack af moeten halen.
Groeten,
Alex.

Laatst bewerkt:
Denk je dat het dan zou lukken ?
Lijkt me zeer raar, maar aannemelijk.
Dus als ik m'n cellen laadt tot 25,2V, ttz 8x3,15V dan zou het beter moeten zijn ... natuurlijk, geen ideale situatie, maar dan ben ik zeker dat het daaraan ligt, en kan ik één cel verwijderen.

Gewoon de afslag disablen en op tijd vliegen...problem solved.
Je kunt dan iig je 8S behouden.

mvg, Z

Kan de afslag niet disabelen bij mijn standaard ESC die er bij zit,... of wel ?

Niet dat ik weet nee.
Daarom vliegen ze allemaal met 7S2P packs in combinatie met de standaard setup.

Bij mijn 60A stock Align ESC van de 500 -die ik ook op A123´s heb gevlogen- was het de optie kiezen waar een streep door stond bij de cut-off programming.

Misschien werkt dat ook bij jou Align ESC zo......

Battery protection (optie 3) zet je dan in jou geval (indien je de RCE-BL100G hebt) op
"HIGHSTICK"

Laatst bewerkt:
Bij mijn 60A stock Align ESC van de 500 -die ik ook op A123´s heb gevlogen- was het de optie kiezen waar een streep door stond bij de cut-off programming.

Misschien werkt dat ook bij jou Align ESC zo......

Battery protection (optie 3) zet je dan in jou geval (indien je de RCE-BL100G hebt) op
"HIGHSTICK"

Das nog eens interessant.

Jan, werkt dat ?

Dat ga ik morgen eerste werk proberen .... hopelijk lukt het, want je kan die A123's toch diep ontladen, dus.... zo veel rol speelt het dan niet... enkel timer goed instellen. En dan kan ik toch op 8s vliegen, wat iets meer geeft dan 7s. Ik hou jullie op de hoogte.
Jan

eucchhhh.... volgens mij werkt dit niet.
Bij de opstarttonen geeft de regelaar alle instellingen weer, maar bij de batteryprotection, staat die nog steeds op low cut-off.... dus ik vrees dat het niet zal werken. Zal nog eens in de praktijk moeten zien als het lukt, maar ik denk het niet.
J.

Back