TF P51

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gary27, 24 aug 2006.

  1. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo iedereen, ik ben Gary en ik ga een draad beginnen over de bouw van een TF P51. Heb niet zoveel bouw- en vliegervaring (heb de zelfbouw Ibis gebouwd, was heel makkelijk, en vlieg nog niet zelfstandig) maar ik ga het toch wagen om deze kist te bouwen.
    waarom de P51? Eigenlijk om de prijs, :oops: heb hem (voor minder) gekocht van iemand die het niet meer wilde bouwen. Heb altijd al zo een TF kist gewild maar de keus is moeilijk...welke wordt de eerste? De Spitfire en P51 zijn zowiezo favoriet, beiden hebben een brute reputatie. De P47 ook maar die is (in mijn ogen) niet de meest elegante. Wil er wel bij zeggen dat die kist wel meer waardering verdiend, het is wel het lelijke eendje, maar de bijdrage in de overwinning is minstens net zo groot als de 2 voorgaande. Voor de P40 geldt eigenlijk hetzelfde als het voorgaande toestel. De Corsair zou eigenlijk ook wel in aanmerking kunnen komen als eerste keus, maar vindt de eerste 2 toch leuker...Zat ook erg te twijfelen over de Sea Fury, maar die heeft niet echt een WOII reputatie dus dat heb ik maar als criterium gebruikt...maar goed, uiteindelijk heeft de prijs de keus gemaakt...

    Maar goed, we gaan beginnen...

    [​IMG]


    Inhoud van de doos...

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Werkplek...

    [​IMG]


    Voorzichtig begin van het hoogteroer...heeft iemand misschien een suggestie voor het vastspelden van de ribben enzo? Deze zijn heel hard en ik kom er niet doorheen met een speld. Heb het nu zo gedaan, maar niets is nog gelijmd, het ligt op een strook piepschuim. Heeft iemand ook een suggestie voor een ondergrond waarin ik iig mn spelden in kan prikken? Liefst niet zoiets als piepschuim ofzo want als je een beetje eraan duwt worden die gaatjes gelijk groter...Ik kan het niet in mn buro pinnen omdat die bovenlaag van dat ondoordringbare spul is (maakt makkelijk schoon zeggen ze, maar speld voor geen meter :p ). Ben van plan om een MDF of triplex plaat van een paar mm te halen, deze op maat zagen en op mn buro leggen...

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Nou tot zover het eerste gedeelte...moet nog eea halen voordat ik echt kan beginnen...dus binnenkort meer! Als iemand is die met deze of andere TF kits nog tips of suggesties heeft hoor ik die graag!
     
  2. Bar

    Bar Guest

    Hoi Gary welkom !!


    voor het bouwen zou ik gewoon een houte plaat nemen , niet te hard en mooi vlak ...ook lijkt het me verstandig om je tekening te bedekken met een transparante folie , zo spaar je de tekening die je later nog wel eens nodig zou kunnen hebben :wink:

    de P51 is een prachtige kist , en zeker 1 van mijn favorieten !!
    doch niet de beste keuze als tweede kist na een trainer , maar ik neem aan dat je na de Ibis eerst nog een ander (laagdekker?) model neemt ?

    de kit ziet er op de foto goed verzorgt uit , en je hebt een knappe werkruimte ook zo te zien , ik denk dat mede daardoor het bouwen een niet al te groot probleem zal zijn , tips en suggesties krijg je vanzelf naarmate dit bouwverslag bekeken wordt , je moet ons uiteraard wel op de hoogte houden met foto`s 8)


    Succes !!
     
  3. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Piepschuim bouwplaat bevalt mij uitstekend :wink:

    Als transparante folie even een paar meter cellofaan halen bij de praatselijke bloemenzaak 8)

    Verder ga ik het uiteraard ook volgen, altijd leuk 8)

    P.S., mooie werkruimte :!:
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Je hebt al een mooi vlak oppervlakte (controleer nog even of je bureau wel echt recht is!). Leg daar een plaat zachtboard op. Daar kun je spelden heel goed in prikken.

    Dwars door dikke latten prikken met spelden, moet je idd uit je hoofd zetten. Dat is een kwestie van 2 spelden recht langs de lat die 'm op z'n plek houden en dan een aantal spelden schuin erin steken om het op z'n plek te houden.

    Zie lange spelden te krijgen en buig daar een kleine knik in. Je kunt ze er dan insteken met de knik 'omlaag' gericht en dan omdraaien. Op die manier wordt e.e.a. opgespannen.

    Voor de rest veel succes en plezier tijdens het bouwen, de Top flite bouwdozen zijn erg goed. Een tip uit eigen ervaring: kijk ook heel goed heel lang naar de tekeningen, vaak staan er dingen wel op de tekening maar niet in de manial.

    Je zult nog wel even met bouwen bezig zijn, maar let er op dat deze kist niet echt een geschikt 2e toestel is.
     
  5. Bar

    Bar Guest

    piepschuim is ideaal als je een kromme vleugel wilt bouwen 8O

    de spelden blijven niet zitten , en je drukt het zo in elkaar ...

    een zachtboard plank is het beste of wat ik laatst zag (ik meen bij Jan Brilman) een stalen plaat en magneetjes ipv spelden :idea:
     
  6. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    neem roofmate, deze zijn verkrijgbaar in diktes van 5cm. En zijn ook goed recht.

    En als je er dan een speldje insteekt, dan krijg je geen grote gaten. Werkt perfect, heb ik al diverse modellen op gebouwt.

    succes met de bouw
     
  7. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    :D Nee nee nee ! :wink: Géén geklooi met piepschuim als bouwondergrond voor zo'n waanzinnig mooie kist !

    Gebruik zachtboard met daaronder een 100% recht/vlak stuk plank, oude deur, whatever. In het zachtboard van 1 cm dik of 2 cm dik houden de spelden prima.

    De grootte van de plank hangt af van de romplengte en omvang van de vleugels. ik schat in dat je dan een plank nodig zult hebben van 1.80 meter en 80 cm breed.

    Dat huishoudfolie is ervoor om de tekening van de vleugels op die plank te leggen, folie erover en dan daarbovenop de vleugel(s) bouwen.
    Ik gebruik altijd gewone houtlijm daarvoor, UHU-balsalijm kan ook, is wat makkelijker weg te schuren. Houtlijm is een hele taaie en sterke lijm die voor áltijd blijft zitten.

    Suc6 ermee, ben razend benieuwd !
     
  8. hezik

    hezik Guest

    CA (superlijm) gaat ook prima hoor, en is wat topflite zelf adviseert..
     
  9. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Hey ja, deze kist wordt idd niet de 2e na mn trainer (heb nu een Calmato, Ibis is in reparatie na crash, rolroer kwam los). Heb deze gekocht omdat ik die nu goedkoper kon krijgen :) .

    Ik heb een waterpas op mn buro gelegd met het volgende ruseltaat...

    [​IMG]

    Is mn buro vlak genoeg of niet? Door de lamp lijkt de kier misschien groter, je kan er een paar vellen papier onder duwen, ik schat dat die een paar mm is...dacht dat de waterpas misschien krom was maar op zn kop gaf die dezelfde afwijking...hoop niet dat dit funest is...hoe zou ik het in dat geval kunnen oplossen :(

    Ga zachtboard (?) halen...als ik naar de bouwmarkt ga, waar moet ik naar vragen dan? Hoe kennen zij het daar? Dat piepschuim bevalt me idd niet...

    Berto heeft me aangeraden om huishoudfolie te halen, de tekening is nu met van dat inpakplastic bedekt, maar dat is te dik.

    Is mij idd opgevallen...dan ga ik toch twijfelen, het staat er wel zo maar er staat niets geschreven en ik wil niet zomaar iets uit eigen initiatief vastlijmen :(
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Zit eraan te denken om deze kist ook te bouwen om mijn gecrashte four-star te vervangen, weet iemand of deze goed vliegt met een 12CC irvine?

    mooie kist trouwens jongen, goeie keus :wink: en wat een barbaar is die verkoper dat ie zo'n mooie kit koopt en 'm niet wil bouwen :?

    softboard gebruikte ik eerst om achter mijn dartbord te hangen zdat ik de muur niet zou beschadigen ( was niet erg goed in darten, ben er na een maandje mee gestopt :lol: )

    en ik zou om en om houtlijm en secondelijm gebruiken, bijvoorbeeld op plaatsen die onder een hoek moeten drogen maar niet geklemd kunnen worden, zodat je ze niet vast hoeft te houden moet je secondelijm gebruiken, maar op plekken waar het stevig moet zijn kun je dan weer houtlijm gebruiken, is maar net hoe je het bekijkt.

    ook bijvoorbeeld vleugelpennen en de gaten ervoor kun je met CA versterken, zodat ze niet uitscheuren :wink: .

    succes met de bouw, zal het blijven volgen.
     
  11. Bar

    Bar Guest

    hehe misschien is je waterpas krom , span gewoon een touwtje over je bureau , die is altijd recht :idea:

    ehm .. hoe ze zachtboard noemen bij een bouwmarkt weet ik niet , je kunt natuurlijk wel uitleggen dat je modelbouwer bent een een zachte , vlakke plaat hout nodig hebt om op te bouwen :wink:
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zachtboard gewoon, dan weten ze het wel, of je bent bij een baggerbouwmarkt :wink: .
     
  13. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Heb dezelfde waterpas net op een binnendeur gehoden, krijg dezelfde afwijking...2 of 3 mm. Denk dat het wel goed is, ga nog met een touwtje proberen.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die waterpas kan idd krom zijn, maar die kans is wel heel erg klein. Zeer waarschijnlijk is dat buroblad iets doorgezakt. Probeer dat buroblad weer recht te krijgen door er eventueel 2 metalen kokerprofielen onder te schroeven of door er rechte T-profielen onder te schroeven. Dan een laagje zachtboard erop en natuurlijk een kopie van de originele tekening. Ik laat altijd meerdere kopieën maken van de bouwtekening, eentje om kapot te knippen en eentje om op te bouwen. De originele tekening wordt ergens tegen de muur geplakt. Om ervoor te zorgen dat je het model niet aan de tekening vastlijmt kun je die beschermen met huishoudfolie of de folie die ze om de pallets trekken voordat ze in de vrachtauto geladen worden.
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hou hem voor de zekerheid ook nog op de andere zijde, als die ook 3mm afwijking heeft word het tijd voor een nieuwe waterpas :wink: .
     
  16. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Heb de waterpas ook andersom gedaan en het is hetzelfde...is meer iets van 2 mm. Hoe kan ik die buizen in het midden doen dan? Moet ik gaan boren in mn nieuwe buro? Kan het werkblad nu al ingezakt zijn?
     
  17. Bar

    Bar Guest

    neem gewoon een dikke zacht board plaat , die buigt echt niet door op je bureautje , als je wilt kun je die 2 mm uitvullen met een strookje balsa , geen probleem ...


    nou plankie halen (zal morgen worden denk ik) en bouwen !!! we willen foto`s zien :wink: en uiteindelijk een mustang !! :wink:
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    op ca schuur je je wel de pokke daarna :wink:
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Ik neem aan dat dit toestel ook helemaal beplankt is.. de beplanking zou ik idd met houtlijm lijmen, of UHU.

    Top flite maakt veel gebruik van interlocking constructies, althans, dat lees ik en is bij mijn Cessna zo. Dat houdt in dat je e.e.a. in elkaar zet en dan thin-CA in de naden laat lopen. Dat werkt goed, je ziet de CA echt 'in' de lijmnaad gezogen worden.

    Ik denk dat houtlijm en UHU daarvoor niet visceus genoeg zijn.

    Voor de rest maakt 't waarsch. niet zo heel veel uit, denk ik.

    Houtlijm heeft wel als voordeel dat het niet zo stinkt en makkelijker van je vingers te krijgen is.

    Wat betreft oppervlakte, ik zou het risico niet nemen. Het zou toch vervelend zijn als straks je toestel krom bleek omdat je oppervlakte niet recht was. Als je een plaat MDF koopt in de bouwmarkt (daar was je toch al voor dat zachtboard ;)) dan kun je daar een plaat en repen van laten zagen. Die repen zet je dan haaks onder de plank. Vastzetten doe je door van boven voor te boren en dan te lijmen en te schroeven (van boven). De schroeven verzinken in het oppervlakte.

    Dat geheel leg je bovenop je bureau. En daar de plank zachtboard over. Dan heb je een fijn werkoppervlakte, iets hoger en recht.
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Werkt prima, heb het zelf ook! Ik heb er alleen in plaats van zachtboard een stuk kurkment (prikborden en vloeren) op gelijmd.

    Beplanking (indekking) niet met ca lijmen, daar krijg je spijt van.
    Ik heb goede ervaringen met UHU-hart.
     

Deel Deze Pagina