TGX-MK1 Probleempje

• Topicstarter Topicstarter PDroge
  • Startdatum Startdatum
P

PDroge

Guest
Het heeft even mogen duren maar het is jammer genoeg toch weer zover.

Nu wou ik laatst weer eens een stukje gaan rijden en starten ging prima. Niets aan de hand. Echter ik wil dus gas geven om hem warm te laten lopen en motortje geeft het geluid alleen de auto gaat geen meter vooruit. Nu hoorde ik wel een soort schurend geluid. Gelijk maar uitgezet en naar binnen meegenomen.

Binnen maar gelijk opgehaald en nu bleek (zoals de handleiding het noemt) de 50t Spur Gear versleten te zijn. Zaten zowat geen tandjes meer op. Dus ik naar pkracing en dit besteld + ook gelijk nieuwe trekstarter en wat extra nitro. Vandaag binnen gekregen en gemonteerd. Heb er jammer genoeg ongeveer 20-30 minuten plezier van mogen hebben en nu is het gelijk weer zover. En jaaaa hoor... weer zelfde tandwiel versleten...

iemand enig idee waar dit door kan komen?! want het ziet er naar uit dat dit me veel geld gaat kosten als ik er niets aan doe...

het onderdeel nummer van Tamiya zelf is 50612.

Hierbij een paar foto's
foto2.jpg

foto-1.jpg

dit tandwiel is een normaal slijtage product afhankelijk van de afstelling of speling tussen de twee tandwielen wordt de levens duur bepaald. wil je de levens duur aanzienlijk vergroten neem dan een metalen spur vergeet niet ook je tandwiel met koppelingshuis te vervangen voor een geharde anders is deze zo versleten.

dit tandwiel is een normaal slijtage product afhankelijk van de afstelling of speling tussen de twee tandwielen wordt de levens duur bepaald. wil je de levens duur aanzienlijk vergroten neem dan een metalen spur vergeet niet ook je tandwiel met koppelingshuis te vervangen voor een geharde anders is deze zo versleten.
Dat snap ik dat dit een normaal slijtage product is maar 30 minuten? is dat niet een beetje heeeeel erg snel?

en heb zelf inderdaad ook aan een metale spur zitten denken maar ik zou niet weten welke ik moet hebben. kan iemand mij misschien in de juiste richting sturen?

Gr. Pim

Zitten je de tandwielen niet te strak op elkaar?
Wanneer deze te strak op elkaar zitten slijten ze ook veel harder.
ik geloof dat ze dat testen met een papiertje die niet mag stukgaan als je die erdoorheen haalt?
Volgens mij zitten ze nu te strak op elkaar.

Mvg

Het is mogelijk de speling op het koppelingshuisje. De tandjes op het koppelingshuisje zien er ook versleten uit, is die ook vervangen?
De speling tussen de tandwielen mag nog net voelbaar zijn, Echter wanneer je speling op de lagering van je koppelingshuis hebt gaat die wanneer je gas geeft er verder van af staan en dan grijpt die boven op de tanden en slipt er over heen waarddor je tandjes snel weggefreesd worden. Kontroleer even of je het koppelingshuis heen en weer kunt bewegen op de krukas (van het spurtandwiel af) en herstel dat dan anders kun je tandwielen blijven kopen.

Ik doe altijd een papiertje tussen de tandwielen en druk dan de tandwielen tegen elkaar.
Motor goed vastzetten met locktite (motor en motorbokken).
Daarna nog een keer de speling controleren op meerdere plekken van het tandwiel. Moet net iets opzitten.

Controleer je koppelingsklok op speling.
Controleer je diff (hoofdtandwiel) op speling. dus ook de bokken waar het tandwiel in word gedragen. (meestal schroefjes in de bodemplaat).

Normaal gaan die tandwielen een stuk langer mee.

Bedankt voor de reacties. Ga ik dat proberen!

Maar kan iemand mij misschien nog een stukje in de goede richting helpen welke tandwielen ik moet hebben als ik over wil stappen naar metale tandwielen?

Alvast bedankt!

Gr.
Pim

Bedankt voor de reacties. Ga ik dat proberen!

Maar kan iemand mij misschien nog een stukje in de goede richting helpen welke tandwielen ik moet hebben als ik over wil stappen naar metale tandwielen?

Alvast bedankt!

Gr.
Pim

Let me google that for you

Bovenste link heb je manual daar staat vast wel wat in over onderdelen.

http://www.tamiya.com/japan/download/rcmanual/tgx_mk1.pdf

http://mucomodelbouw.nl/index.php?lang_id=1&c_id=688&range_change=alles

Op die site bovenstaande verkopen ze de stalen versie

Back