The $3 LiPo tester

iemand ervaring met de 'The $3 LiPo tester' ?

Kom er eigenlijk achter dat ik, na het laadproces, niet eens weet of de lipo's juist gebalanceerd en dus juist opgeladen zijn.

Ik wil er wel een paar bestellen, zie het als een moderne sleutelhanger :)

Maar, wil even jullie mening

Lipo-tester sluit je op dezelfde wijze aan als Lipo-alarm, echter geeft deze via een digitaal display de voltages weer per cel en over het geheel. (cell 1..., cell 2..., cell 3..., All...)
zo voorkom je overladen van een cell, wat funest is voor je lipo, ook kun je het totale voltage aflezen en zo op tijd herladen.
gewicht: 7 gram

Thumbs up of Thumbs down ?

Laatst bewerkt:
Kom er eigenlijk achter dat ik, na het laadproces, niet eens weet of de lipo's juist gebalanceerd en dus juist opgeladen zijn.

dan word het tijd voor een betere lader . :rolling:

En dan bestel je gelijk een testertje er bij die al veel mensen hebben om te kontroleren of de lipo vol is of niet (daar voor gebruik ik hem ;) )

Mvg Johan

Werkt fantastisch, geeft achtereenvolgens de spanning per cel aan en daarna de totaal spanning van de LIPO. Wel even goed op de polariteit letten bij aansluiten, de - zit aan de onderzijde van de print en dit moet overeen komen met de min van de balanceerstekker, Voor controle van het balanceren zeker geschikt.

juist het balanceren

Werkt fantastisch, geeft achtereenvolgens de spanning per cel aan en daarna de totaal spanning van de LIPO. Wel even goed op de polariteit letten bij aansluiten, de - zit aan de onderzijde van de print en dit moet overeen komen met de min van de balanceerstekker, Voor controle van het balanceren zeker geschikt.

juist het balanceren wil ik controleren, het zou echter zonde zijn als de waardes niet zouden kloppen. Thumbs up voor jou dus

ik gebruik een gelijksoortige van hobbycity en is erg handig. Je kunt direct zien of je lipo vol is en of de celspanningen bij elkaar in de buurt liggen (slechts ter indicatie, ik denk dat het niet heel nauwkeurig is)

Bas

ik heb getwijfeld

dan word het tijd voor een betere lader . :rolling:

En dan bestel je gelijk een testertje er bij die al veel mensen hebben om te kontroleren of de lipo vol is of niet (daar voor gebruik ik hem ;) )

Mvg Johan

Klopt, een betere lader zou zeker schelen. Wellicht moeten we er maar eens een paar testen hier

heb ik ook nog liggen...
trekt op niets.
goed om te zien als je lipos geladen of leeg zijn (op het veld)

maar verwacht geen exacte meting...
ene cell zal 4.16 ander 4.2 andere 4.19 zijn
koop gewoon e deftige fusion smart guard lipo checker, zijn heel goed en correct Fast Lad Performance
deze geven niet alleen de spanning aan, maar ook hoeveel er nog in de lipo zou zitten, bv 33% over

Op zich werken deze dingetjes wel goed. Dus daarom wel :thumbsup:

Maar.... Om te kijken of alles wel gelijk geladen is, moet je eerst enige belasting op de accu zetten om een eerlijke aflezing te krijgen. Cellen in rust lijken prima in orde maar zodra je ze gaat belasten, kunnen de verschillen behoorlijk (snel) oplopen. Dus ook meten bij een draaiende motor als je de echte waardes wilt weten (een beetje lader start namelijk even kort een ontlaadcyclus om zo de spanning echt te meten, mijn Graupner Duo Plus 50 en Turnigy Accucell-6 doen dat wel in ieder geval).

Kan je deze ook tijdens het laden parallel aan de balancer hangen?
Als je en splitterkabel zou hebben wel. :yes:

Standaard pinheader, kan je zo een splitter aan solderen of zo in een balancer inbouwen, kan je een el-cheapo balancer ineens tot een hightech balancer maken ;)

Dit is een superhandig ding ! niet om te meten, maar om te vergelijken.
Je kunt zien of je pakket vol is, en na het vliegen kun je zien of er eventueel grote onbalans is.

Ik gebruik hem heel vaak.

Ja, hij is veel makkelijker dan een multimeter meenemen naar het veld.

Verder ben ik onervaren dus: "Natuurlijk merk je dat je minder power hebt" is voor mij nog niet zo natuurlijk. Dus dan kan je als je merkt dat je minder power hebt even het ding er aan doen: 3.9, 3.9, 3.92 : Dus nog lang niet leeg, gewoon doorvliegen!

deze geven niet alleen de spanning aan, maar ook hoeveel er nog in de lipo zou zitten, bv 33% over

Maar dat is ook alleen op basis van de gemeten spanning. Dit zal dus ook net zo nauwkeurig zijn als de gemeten spanning.

Laden doe ik altijd met balanceerder en druk zo af en toe op de knop dat je de cel spanningen kunt zien aan het begin en aan het einde van het laden. Maar om even snel te kijken of het geen lege lipo is kan het wel handig zijn. Het is me wel eens overkomen dat ik dacht dat ik de accu geladen had en ik binnen een minuut met lege accu stond.

Ik heb hem ook, ik gebruik hem meer om te zien
of cellen gelijk blijven maar vooral of ik geen lege lipo in mijn kist stop.
Of om te kijken welke nog vol is of aan de lader moet.

Werkt goed en op 0.01v precies.
Ik heb er 3. Waarvan 1 er niet helemaal goed is.
Deze geeft op de 6e cel een te lage waarde.
Verder gaan ze bij mij alle gelijk op met een multimeter

Bij mij is het dus mee van:

Lipo eraan, 4.2v de cell, vliegen ermee, b.v 3.7v de cell aan de lader ermee.

Had eens een lipo met 1 slechte cell, is makkelijk om zoiets snel te zien.

Een tijdje geleden heb ik ook een soortgelijk dingetje aangeschaft. Helaas voldoet hij niet bepaald aan mijn verwachtingen.
battdectect.jpg

Wanneer ik hem op een accu aansluit lijken de cellen een behoorlijke onbalans te hebben. Aangesloten op een 3S LiPo geeft hij voor cel 1 3,72V, cel 2 3,62V en cel 3 3,82V. Dat is een onbalans van niet minder dan 200mV (0,2V)!
Dat bevreemde mij want heb tijdens het laden toch echt met de balancer gebruikt en volgens die was de onbalans nagenoeg 0. Nameten met een multimeter liet mij zien dat die balancer gelijk had want de onbalans was minder dan 5mV (0,005V).
Om dit op te lossen wil ik proberen het schema van dat apparaatje van HK los te krijgen en kijken of ik hem kan kalibreren. Krijg ik het schema niet dan ga ik het zonder proberen maar dat wordt dan wel een stuk lastiger.

Ik heb met eerder genoemd 3$ ding geen probleem.

Ja 1 tje geeft dus de 6e cell niet goed weer.

Maar voor de rest geven ze verder alle 3 gelijk aan mijn multimeter.
Zeker geen miskoop.

Back