The Alert power model

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ed_V, 6 mrt 2021.

  1. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Ruimte gemaakt op de plank voor het bouwen van een 1,5cc power model. Ik heb gekozen voor The Alert.
    1 mtr 30 spanwijdte. Weet nog niet welke motor er op gaat, in eerste instantie dacht ik de webra maar daar moet ik dan een loopstop voor maken wat geen drama is maar met mijn 1,5cc OS RC is dat toch alleen een kwestie van een extra servo. Daar denk ik nog over na.
    De romp is zo goed als klaar, stabilo en richting roer ook.
    IMG_4447.JPG IMG_4449.JPG
    De DT is gemaakt n.a.v. het verhaal van Henk. Het is mijn interpretatie dus graag commentaar
    IMG_4450.JPG IMG_4469.JPG
    De bevestiging voor het elastiek aan de romp is nog niet definitief. Had hem eerst onder de longeron geprobeerd maar dan wilde het stabilo bijna niet omhoog dus dit leek me zover een betere plek.
    Stabilo loopt aan de voorkant in een verticale gleuf die verstevigd is met 0.4mm triplex.
    Als het stabilo in de vliegstand staat valt de onderkant in de romp met een passing.
    Maximale hoek van de DT is 45 graden
    IMG_4466.JPG
    Het richting roer zit nu ter demo met een suf elastiekje heb ff geen veertjes, ballpen veer geprobeerd maar dat wordt niks.
    De andere kant van het richting roer gaat naar een servo .die uiteindelijk bij maximale uitslag de DT vrij geeft.
    Nu verder met de vleugel, de hoofd spant heb ik als sjabloon in triplex gemaakt alleen deze is zo'n 6 mm langer dan de spanten in de vleugel op de tekening.
    Toen de vleugelsteun van de pylon gemeten, die al volgens tekening gemaakt was, 30mm langer dan de vleugel breedte, au
    Daar moet dus een stuk vanaf, weet alleen nog niet wat het beste is de voor- of de achterkant maar aangezien mijn 1,5cc motor een stuk lichter zal zijn dan de .35 benzine lijkt mij de voorkant de beste kandidaat.
    Nou verder met de vleugel.
     
  2. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    upload_2021-3-6_14-22-25.png

    The Alert, OZ4909

    Het gewicht tot nu toe, zonder vleugel is 210 gram
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Zo...de vaart zit er goed in!!!


    Je 1,5 cc Webra zou een zeer goede oplossing zijn..dat in combi met een deel van een 2,5 cc injectie spuit en je hebt een autonoom afslaande motor...( in mijn optiek leuker dan dat je hem uit moet zetten). Je hebt krap 2 cc nodig voor die 20 seconden.

    Die 20 sec max motorloop krijg je snel onder controle met zo'n extern tankje. Wanneer je dat toepast begin dan met 2+ cc volume (en dat dopje er op) na wat proefvliegen kom je er dan wel achter wat het moet gaan worden aan lengte.

    DT heb je al leuk voor elkaar...zo ver naar voren met het elastiek is inderdaad de oplossing wanneer het niet spontaan opklapt en je kunt tevens nog onder de romp door gaan met een 2e elastiek zodat de voorlijst naar beneden getrokken wordt.

    Veertje in het roer doe ik met een 0,5 mm gerold torsieveertje bv een slag of 4 om een pen van 1,5 mm diameter..dan zit je goed qua kracht.en slaglengte en dan fff zoeken hoever het roer moet omklappen zodat er voldoende spanning op staat. .. zal ongeveer 70 á 80 graden uitslag zijn
     
  4. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank Henk, is het rudder richting veer mechanisch begrenst of doet de servo dat feitelijk? Ja die foto van jou kist met de servo, tuurlijk zo kan het, rudder en DT :cool:
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Dat doet het servo...wel een dun staalkabeltje/snoertje gebruiken....geen nylon of touwtje...moet rekvrij zijn.

    Hier het torsie veertje...
    IMG_20210306_194926.jpg


    IMG_20210306_195017.jpg









    Maar een trekveertje kan ook hoor ... wel slapper en veel meer windingen dan een balpoint veertje.

    IMG_20200630_113237.jpg
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Tankje...tegen de 2 cc is toereikend voor een 1,5 cc motor....


    In dit tankje gaat 1,9 cc ..genoeg voor enkele seconden handelen en de motorloop...fijnafstelling van de laatste paar seconden doe je met de brandstofnaald..een paar tandjes rijker of armer beïnvloed de duur net genoeg en in het toerental merk je nix van die verstelling. Slaat de motor tijdens het starten af..dan eerst navullen..totdat die goed pakt..dan snel lanceren.


    IMG_20200630_113321.jpg
     
  7. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Henk dat staaldraad van tante Gerda is dat de 0.35mm versie?
    Heb nu één servo zoals op jou rode kist en twee flightmodes, , Manual en Autonoom. Manual is niks bijzonders rudder op 0 en ik kan sturen.
    IMG_4473.JPG IMG_4472.JPG Autonoom is rudder paar graden rechts, weet natuurlijk niet hoeveel dat uiteindelijk wordt, Timer start, rudder dwing ik met een override dus kan dan niet sturen. Ook beter veertje voor het rudder gevonden.
    Verder een aparte switch voor de DT die de servo op -110 zet waardoor de draad kan weg springen. Begin zondag aan de vleugel.
    Hoop wel dat er een cursusdag kan worden ingepland op OHA :)
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ja 0,35 van Gerda...

    Je begint al aardig wartaal te spreken..manueel...autonoom...gaat de goede kant op!!

    Wat bedoel je met rudder dwing ik..etc. Als het goed is heb je dus een mix tussen die flight mode schakelaar en het roer servo...en je kunt als het goed is gewoon sturen....ongeacht of de schakelaar in de motoraan/autonoom...of in de motoruit/manueel stand staat.


    Ja hoor... cursus gaan we doen...eindelijk weer eens vette inkomsten..:eek::D:p
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Kijk nog fff naar dit detail van het haakje waar de DT lijn aan komt..er zit halverwege een klein knikje in dat korte stukje...zodat het oogje niet helemaal onderin gaat en er spanning op de beugel blijft staan.

    IMG_20200630_113253.jpg
     
  10. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    IMG_4515.JPG
    Hoera de vleugel is klaar, bespannen met chinees plastic.
    Ik was ff benauwd dat het niet goed zou gaan met dit spul over een hol profiel maar viel mee. Eerst niet te heet op de spantenplakken en dan voorzichtig de ontstane vakken strak trekken

    Aangezien the Alert van origine is bedoeld voor een .35 motor gaat het nog wat worden om het zwaartepunt goed te krijgen met mijn Webra record, ik heb nog een Enya glow 1,5 met uitlaat die is wat zwaarder maar nog moet er een aardige hoeveelheid lood bij.
    Mazzel met een foutje met de pylon op de tekening waardoor de vleugel een stukje naar achteren kan maar nog niet voldoende zo. Zwaarte punt ligt nu op de achterlijst terwijl de tekening zegt dat dat 50% zou moeten zijn.
    Nou maar ff zien hoe we dit oplossen
     
    wie1963 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina