THE FIRST AVIATORS, Early Birds Chapter.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 22 aug 2016.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    Het topic Those Magnificent Man and their Flying Machines heeft geleid tot de opzet van de Geo Chavez Memorial Flight en de samenwerking van een aanzienlijke aantal (MBF) modelvliegers die aan dat evenement hebben deel genomen.

    We gaan de komende jaren nog een paar van dit soort bijzondere of historische vluchten (in binnen- en buitenland) en al of niet in estafette vorm uitvoeren en dat uiteraard met de bijbehorende trainingen. daartoe hebben we een club opgericht met als titel:

    THE FIRST AVIATORS

    Secretariaat: thefirstaviators@xs4all.nl

    De club telt op dit moment rond de 50 leden en we houden ons bezig met:
    - het bouwen van- cq het vliegen met (semi) schaalmodelvliegtuigen van hoofdzakelijk vóór de Eerste Wereldoorlog
    - het uitvoeren van re-enacts van bijzondere of historische vluchten
    - het maken van cross country vluchten
    - deelnemen aan vliegshows en meetings.
    - het vliegen met- en het organiseren van meetings voor VV en VRA modellen

    We vliegen frequent op onze locatie "OLD HAYROAD AERODROME" aan de Hooiweg ten zuidoosten van het stadsdeel Berkum in Zwolle.

    Old Hayroad Aerodrome.jpg

    Old Hayroad Aerodrome detail.jpg

    Het veld van 500 x 500 meter bied incidenteel mogelijkheden voor het vliegen met:
    - RC vintage schaalmodellen (periode begin van de luchtvaart tot zo rond het einde van WWI)
    - Vrije Vlucht
    - Vintage Radio Assist ( VRA modellen).

    Voor onze activiteiten tv Vrije Vlucht en VRA zie:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/the-first-aviators-vliegprogramma-2019-2020.267771/

    Denk je dat je past in dit "profiel" en voel je er wat voor om je ook aan te melden...stuur dan even een Pb of mail naar het secretariaat. Je krijgt dan toegang tot onze groepconversatie...de agenda en uiteraard zullen we je met raad en daad bijstaan bij de bouw van- en of het (estafette) vliegen met dit soort kisten waar de First Aviators mee vlogen.
    Old Hayroad Aerodrome.png



    Namens The First Aviators,

    Henk van Hoorn.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2019
    ForumAdmin en Ramses vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    De Geo Chavez Memorial Flight

    Historie:


    Geo Chavez, 13 januari 1887 - 27 september 1910.



    Na de Kanaal Overtochten, de beroemde Reims Meeting en dat soort “platte land” vluchten vond de Italiaanse Aeroclub het de hoogste tijd om de eerste rally voor vliegmachines uit te schrijven. In meerdere etappes moesten de deelnemers van Ried-Brig in Zwitserland naar Milaan vliegen. De eerste etappe was gelijk de moeilijkste en de fragiele kisten moesten via de Simplon Pas de Alpen oversteken en in Domodossola landen voor een tussenstop…
    882237fb37.jpg



    Voor de eerste die in Milaan zou aankomen stond er een prijs te wachten van maar liefst 14.000 dollar. Nadat de inschrijving voor de rally was geopend melden zicht vele vliegers aan. Binnen enkele weken waren dat er rond de 30 stuks. Toen eenmaal duidelijk werd wat er zoal moest gebeuren op die vliegtrip werden een aantal angsthazen (of waren het verstandige vliegers) een beetje wit om de neus en trokken zich terug.

    Zo langzaam maar zeker kreeg het deelnemersveld gestalte en er waren diverse gerenommeerde namen bij…
    participantes.jpg



    Paulhan, Weymann en Aubrun hadden al heel wat wapenfeiten achter hun naam geschreven en de meest bekende was uiteraard Hubert Latham. Hij was diegene die de onfortuinlijke Kanaal overtocht had gemaakt en tot twee maal toe de overkant niet haalde en een nat pak opliep.


    Er werd een locatie voor de start gevonden en wel bij Ried-Brig aan de voet van de Simplon pas. De werkzaamheden begonnen…vlak maken van het terrein, bomen weghalen, een spoorlijntje aanleggen voor transport van het publiek en natuurlijk niet te vergeten het bouwen van “Hangaars”…
    c4bb521903.jpg



    Van af het moment dat de werkzaamheden begonnen trok de onderneming zeer veel publiek. Nog even probeerde een groep mensen vliegen op zon- en feestdagen te voorkomen maar uiteindelijk zag een ieder in dat er hier mogelijk wereld geschiedenis kon worden geschreven en werden de bezwaren weggewerkt. Er werd met man en macht doorgewerkt want de happening stond er aan te komen en de start zou tussen 18 en 24 september 1910 gaan plaatsvinden…
    0e3bd42452.jpg



    De aviateurs en hun vliegmachines druppelden binnen. Oef…wat was die berg hoog tw 2009 meter en de route…. Er werden individuele en collectieve verkenningsritten gemaakt via de kronkelige weg over de Simplon Pas. Geo Chavez had ter plekke een auto gehuurd en was druk doende aantekeningen te maken waar hij eventueel zou kunnen landen onderweg. Dat viel bitter tegen en ook de andere “Aviatori” kwamen daar snel achter. De helft van de ingeschreven deelnemers pakte hun zaken weer in en gingen huiswaarts…”gekkenwerk”…
    caratula.jpg



    Zodra het weer het maar enigszins toeliet werden er korte proefvluchten gemaakt. Niet te veel riskeren want de startdatum was nog niet daar. Het viel allemaal behoorlijk tegen en tijdens die proefvluchten slaagde er niemand in ook maar in de buurt van het hoogste punt te komen. Verslagen door wolken partijen en turbulentie keerden ze meestal binnen het half uur en verkleumd terug.


    18 september…de start was open in tegenstelling tot de Pas. Die zat potdicht!! Op de tweede dag lukte het Weymann en Chavez weg te komen van het veld. Het leek die ochtend na een proefrit met de auto tot halverwege de top goed te gaan met het weer. Helaas…de Pas is onverbiddelijk en binnen 15 minuten kan het er veranderen van strak blauw tot totaal in nevels gehuld. Ze kwamen van een koude kermis thuis. “niet te doen…we zien geen hand voor ogen”. Ze moesten blijkbaar nog vroeger uit de veren om een kans te hebben?...

    big_10963508.jpg



    Op vrijdag 23 september zag het er prima uit. Het weer aan de Zwitserse kant klaarde steeds verder op en het werd strak blauwe met nauwelijks wind. In de ochtend maakte Geo eerst een korte proefvlucht en de kist en motor deden het prima. Tegen 13.30 h vertrok hij van het “vliegveld”. De klim tot aan de top verliep zonder problemen en na 25 minuten had hij het hoogste punt bereikt. Vandaar af was het langzaam afdalen naar de Italiaanse kant. Maar het lastigste deel van het traject (Gondo Schlucht) moest nog komen en wel tussen de torenhoge bergpunten door. Dat viel tegen. De wind was aan de zuidkant van het massief behoorlijk toegenomen en de turbulentie deed de kist rammelen en kraken tot in al zijn voegen. Geo had er de handen aan vol en niet eens tijd om van het landschap te genieten…


    Om 14.19 h, dus ruim drie kwartier na de start, bereikte hij het eerste landingspunt van de route bij Domodossola om een tussenstop te maken en te tanken. Nog 20 meter hoogte…nog 10 meter…iets gas er bij…

    Plotsklaps brak de linker vleugel van zijn kist af en smakte hij tegen de grond. Het toestromend publiek en de hulpdiensten hoorden hem zeggen:” "Arriba, siempre arriba" ( hoger,steeds hoger)…

    83e23a6798.jpg


    ff76a4232f.jpg


    Medische hulp in het ziekenhuis van Domodossola mocht niet meer baten en op 27 september, vier dagen na het ongeval, overleed Geo aan de gevolgen van de crash.

    De Peruaanse luchtmacht nam zijn laatste woorden over als hun motto en de restanten van zijn kist gingen in Peru naar het Nationaal museum…

    c03_029.jpg


    De eerste etappe was tot een droevig einde gekomen en de rally werd gestaakt. Geo Chavez werd een internationale held en zeker in Zwitserland en Italië staat zijn naam hoog in het vaandel.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2018
    Ramses vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    In navolging van Geo Chavez gaan wij van 19 t/m 26 september naar Ried-Brig in het Zwitserse Wallis om een deel van zijn route, met o.m. de Simplon Pas, te vliegen.

    Onze Missie

    Het hoofddoel van ons vliegavontuur is de re-enact van een deel van de vlucht die Geo Chavez op 23 september1910 met zijn Blériot heeft gemaakt. Dat we niet helemaal van Ried-Brig naar Domodossola in Italië vliegen (ongeveer 60 km) heeft alles te maken met de meer dan moeizame bureaucratische kwelling die we dan bij de Italiaanse Luchtvaart autoriteiten moeten doorstaan.. we spreken uit ervaring.

    We blijven op Zwitsers grondgebied…of beter gezegd… in Zwitsers luchtruim en willen van Ried-Brig naar de Zwitsers/Italiaanse grens vliegen. In totaal is dat een afstand van ruim 35 km verdeeld over vier etappes.

    Etappe 1: Ried-Brig naar Alte Spittel bovenop de Simplon Pas, een traject van 14 km met 1200 meter hoogte verschil (van 900 meter naar 2100 meter)

    Etappe 2: Alte Spittel naar Gondo (aan het begin van de beruchte Gondo Schlucht) en zonder daar te landen weer terug naar Alte Spittel, een traject van 18 km.

    Etappe 3: Van Alte Spittel naar Ried-Brig, dus de berg af.

    Etappe 4: Van Gondo naar de Zwitsers/Italiaanse grens door die voor Geo Chavez levensgevaarlijke Gondo Schlucht. Dit stuk van 6 km zal mogelijk ook in retourvlucht gevlogen moeten worden…maar dat bekijken we ter plekke.

    Totale route 4 etappes.jpg



    Etappe 1 t/3 willen we graag doen met de half schaal Blériot en etappe 4 met de kleinste en lichtste trainingkist.

    We zijn hier in Nederland al intensief aan het trainen om het estafette vliegen (doorgeven van de kist naar het volgende team) onder de knie te krijgen. Hoewel dat al meer dan aardig lukt zijn niet alle piloten al even ver gevorderd…niet iedereen heeft altijd de mogelijkheid om mee te doen met de trainingen want soms moet er ook nog gewoon gewerkt worden. Daarom gaan we in Zwitserland na het verkennen van de routes met alle modellen eerst een soort generale repetitie doen. We beginnen “De Missie” met het naar boven vliegen (Etappe 1) van één of meerdere oefenkisten. Pas daarna vliegen we zo mogelijk de Blériot over de Simplon Pas. Bij Etappe 1 t/m 3 staan de teams om de 1500 tot 2000 meter langs de route opgesteld en bij etappe 4 doen we dat ook maar dan op onderling wat kleinere afstanden want de kloof is nauw en bochtig op sommige plekken…


    Deelnemers:
    Piloten:

    1. Énke Bleriot. Henk van Hoorn
    2. A2a. Antoon van Eldik
    3. Onno 10. Onno van der Post
    4. Max Z . Max Zuijdendorp
    5. Ruud01. Ruud Kroes
    6. Rick NL, Rick Ruijsink
    7. Ariel. Johannes Weinzierl
    8. Ernst Grundmann.Ernst Grundmann
    9. Metroid. Rob
    10. De Mol. Jan Keijzers
    11. Hanboot, Han de Koning
    12. Verfbrander. Jacques Verburg
    13. HB Zweef, Henk Bonestroo
    14. Berry Jansen, Berry Jansen
    15. Joppo, Joop van Lent



    Helpdesk:
    Reto Senn, BAZL, CH: Permits Zwitserde luchtruim
    Jules Lauber, Voorzitter Geo Chavez Stiftung, CH, Permits start-en landingsterreinen
    Raoul Geiger, Vliegschool Airvolution: CH, Faciliteiten startlocatie
    Jan van Mouwerik, Futaba Nederland: Adviezen en service Rc equipement
    Richard Branderhorst, Voorzitter CIV, KNvVL: Vliegtechnisch support en Veiligheid

    Filmteam:
    Peter Hut
    Frits Dillingh
    RTV Zoo



    Programma:
    - zondag 18 september: beslissing go of no go...
    - maandag: diegenen die bv met camper of caravan reizen vertrekken en doen er anderhalve dag over.
    - dinsdag: Vertrek overige teams. In de middag aankomst van de eerste teams en zo rond 18.00 h tot 20.00 h aankomst van de teams die in één dag reizen.
    - woensdag: In de ochtend proefvluchten in Ried Brig. De middag gebruiken we voor verkenning van de route en alle team locaties van de 1e etappe.
    - donderdag: We zijn gereed om de eerste etappe te maken en kijken naar de beste dag om dat te doen.
    - vrijdag t/m zondag: Reserve dagen voor de eerste en de overige etappes, site seeing, zelf wat te vliegen op de helling van Rosswald..
    - maandag 26 september: einde expeditie.

    We zullen proberen om (naast de vluchten op andere dagen):
    a) op vrijdag 23 september op de startlocatie te vliegen want op die dag in 1910 is Geo Chavez gestart
    b) op zaterdag 24 september (de dag van het Geo Chavez "feestje") een lokale vlucht of een etappe te doen
    Het programma van de hele happening komt hier
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2016
    Ramses vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    Estafette training

    Om het doorgeven van de kist en de zenderwisselprocedure...dus zeg maar het estafette vliegen...goed onder de knie te krijgen hebben we er al menig training dagje op zitten. maar hoe werkt nu zo'n training...??

    We beginnen met de programma en model controle:
    - na het kiezen van het model waar we mee willen vliegen gaan alle zenders aan en wordt het juiste programma gekozen en vervolgens gaan alle zenders weer uit.
    - het eerste teamlid zet zijn zender aan en de vaste starter zet het model aan. dan worden de roeren gechecked
    - zender uit en de volgende piloot checkt de roeren etc etc.
    - Henk zet als laatste zijn zender aan en het model wordt gestart..dan gaat zijn zender uit en de anderen controleren één voor één het stationair toerental. Dit is bij alle piloten hoog stationair en ze kunnen de motor niet uit zetten...dus ook niet perrongeluk!!
    - Henk zet al laatste zijn zender weer aan en stopt de motor ( zijn zender is de enige die dat kan).


    In de basic training staan de vliegers bij elkaar op rij en geven het model "mondeling" door aan de volgende. Bij de vervolgtraining staan de vliegers in duo's en 50 meter uit elkaar en geven het model door via porto communicatie. Bij de eindtraining staat de teams tot 900 meter uit elkaar. Het team wat het verst weg gaat meld zich bij het één na verst verwijderde team totdat de melding is gearriveerd bij het startteam. Dan vindt de start plaats.


    Hier een situatie waarbij de teams net buiten gehoorafstand van elkaar staan en het model in de buurt blijft....
    Links een team...net voor de staldeuren een team...en op de voorgrond een team.....

    100_4971 (1).jpg



    Na deze eenvoudige sessies hebben we de druk wat opgevoerd. In onderstaand plaatje de posities van de teams en ze vliegen nu een eind verder bij hun vandaan ( zo rond de 500 meter) en leggen daarbij een parcours af van ongeveer 3 km....
    Traject 26-5-2016.jpg


    In de final training gaat het nog verder weg...De vliegers hebben zich opgesplitst in twee teams en staan ongeveer 1100 meter uit elkaar ( in Zwitserland staan we ten hoogste 900 meter van elkaar)....
    1100 meter vlucht.jpg


    Team 1 vliegt de kist naar team 2 en vraagt assistentie of ze in de buurt zitten..zo ja dan wordt de wisselprocedure gedaan. En dan gaat het weer terug naar team 1. De wissel vindt dus plaats wanneer het model van je af vliegt.
    Maar dan...dan draaien we de zaak om en terwijl het model boven een team vliegt krijgt het andere team opdracht de besturing over te nemen en vliegen ze het model naar hun toe...dat is wat lastiger....

    Oh ja werkt nu zo'n zenderwissel..:
    - team 1: team 1 aan team 2 : zien jullie het model?
    - team 2: ja we zien hem ( of nee je zit in de zon en vlieg iets door...)
    - team 1: zijn jullie klaar voor zenderwissel?
    - team 2: ja, we zijn er klaar voor!!
    - team 1: ok, vinger bij de schakelaar...21...22...uit...aan!!
    - team 2: wissel gehoord....en we hebben controle.
    - team 1: ok vliegse.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2016
    Ramses vindt dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    Nog een weekje of 4 en dan moet het gebeuren....

    Even een update:
    We hebben afspraken kunnen maken met een semi professioneel filmteam en de lokale RTV zender. Net als in 2013 gaat er een filmteam mee en deze staat garant voor een zeer professionele verslaglegging van de Memorial Flight.

    De trainingen zijn nog niet helemaal afgerond maar een groot deel van het team is nu dusdanig vertrouw geraakt met de zender wissel procedure (ook op grote afstand) dat we er alle vertrouwen in hebben dit goed uit te kunnen voeren.

    De Eerste Dag Enveloppen zijn geproduceerd en voor zien van speciale Geo Chavez postzegels. Ook de DVD productie voorbereidingen zijn gestart. Het filmteam heeft de reportage van de 2013 opnieuw opgezet (in een wel zeer spectaculaire uitvoering) en deze zal het begin gaan vormen van de nieuwe en totale reportage.

    Gezien de grotere inkoop aantallen en de goed lopende verkoop kunnen we het pakket en de prijs met terugwerkende kracht bijstellen. Je ontvangt nu:

    De Eerst Dag Envelop met als inhoud:
    - Een wel heel speciale groet van het team
    - DVD reportage van de 2013 vlucht EN de nieuwe expeditie.


    En dit alles voor slechts € 10 per set!!

    Hier het totale pakket:

    100_4991.JPG

    Na bestelling zetten we je naam en adres gegevens op de envelop...gaat jouw envelop mee aan boord tijdens de Geo Chavez Memorial Flight... en zodra de reportage gereed is ontvang je het hele pakket thuis.

    Heb je nog niet zo'n prachtig pakket besteld???


    - Stuur je bestelling per mail naar: hvhberkum apenstaartje ziggo.nl
    - Vermeld je naam en adres en geef het aantal sets/stuks aan wat je wilt hebben. Zodra we je bestelling binnen hebben ontvang je de betaal instructie.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2016
    Ramses vindt dit leuk.
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.431
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou het e-mail adres in het openingsbericht wat creatief verminken, voor het door spammers en ander ongerief gevonden.
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    Soms worden e- mail adressen geschreven met weglating van @ en vervangen door (ad). In de openingspost ( en vaker) heb ik een e-mail adres verwerkt in een link...dat is dus blijkbaar toch leesbaar voor robots..?? Is dan xxxx(ad)xxx.nl een betere oplossing?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.431
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik maak er altijd iets van als hvberkum apestraartje ziggo nl.
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    Ron bedankt voor het meedenken en waar van toepassing ben ik het aan het aanpassen
     
  10. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.013
    Locatie:
    Rosmalen
    Krijg je na het lezen van dit topic en het andere topic de kriebels en denk je daar wil ik ook aan meedoen.
    Doen dan. Het kan.
    Wij zijn blij met nieuwe leden.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    Training modellen

    Hoewel we nog geen Zeeuwen in het team hebben zijn we toch zunnig...de 1/2 schaal Blériot wordt slecht sporadisch ingezet. Maar hij vliegt het gemakkelijkst van alle kisten die we gebruiken en is uiteraard met zijn grote afmetingen ook het best te zien.
    26jul2014.1.jpg

    080927-25.jpg


    Voor de trainingen hebben we een aantal oude kisten ter beschikking...nu bedoelen we niet een oud beestje van een jaar of 10 oud...maar echt oude kisten!!

    De basic training doen we met de Playboy van Carl Goldberg. Het is een originele Vrije Vlucht kist welke zo rond 1955 is gebouwd. Wij hebben hem geschikt gemaakt voor de trainingen en van besturing en meerdere tanks voorzien zodat hij rond de 90 minuten boven kan blijven. Na restauratie en de nodige aanpassingen en natuurlijk nieuwe bekleding hebben we hem omgedoopt tot Vintage Flyer...
    clevplayboyinterceptor.jpg

    SAM_1426_1600x1067.JPG


    Ons tweede werkpaard is een sportmodel wat in een oude Aeromodeller heeft gestaan. De kist is rond 1970 gebouwd en twee maal zo groot als origineel. De krachtbron is een 23 ccm Zenoah benzine motor. Met twee tanks van 1 liter per stuk kan hij even vooruit....
    SAM_1428_1600x1067.JPG


    De derde motor training kist een een Klemm van 3 meter. Ook deze kist is rond de 40 jaar oud maar doet het nog prima. Hier zit een 10 ccm glow op en kan met zijn 1,5 liter tank 1 1/2 uur vliegen...
    100_4979.jpg

    Omdat we ook... naast met motorkisten naar boven en beneden bij die berg..wat willen spelen met zwevers hebben we o.a. de Nordic. Een originele Vrije Vlucht zwever van 1955 nu in E- uitvoering...Even op het hoogste punt de motor aan en dan 11 km verder vliegen met 1200 meter ruimte onder de voeten....
    100_3791.jpg

    Verder nemen we nog een stel "moderne" E-zwevers mee want... we blijven natuurlijk kleine jongens met groot speelgoed...
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2016
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    "Nieuwe" oude kisten.

    We krijgen er binnenkort een tweetal "nieuwe" oude kisten er bij voor gezamenlijk gebruik. De ontvangers zullen goed toegankelijk worden opgesteld zodat de clubleden met diverse mode zenders dmv omstekkeren van de servo kabels ze in een handomdraai naar hun wens hebben "omgepoold" ( 2,4 gHz gebruik en niet alle zenders hebben de mogelijkheid om de stick/ontvanger kanaal volgorde naar wens in te richtten en dat in het modelprogramma op te slaan).

    Het zijn:

    1/2 schaal Demoiselle van Santos Dumont. Het model is een jaartje of twee wezen logeren in een Duits museum maar heeft heimwee...
    Spanwijdte 3,25 mtr
    Motor 160 ccm B&S
    Gewicht 15 kg

    100513-08.jpg

    3508ffb406.jpg


    En een Goupy Nr 2.
    Deze kist is bijna vliegklaar en heeft 15 jaar bij één der clubleden op zolder gestaan.
    Spanwijdte 2,8 meter
    Motor 50 ccm Benzine
    Gewicht 10 kg

    Goupy Nr 2.jpg


    Maar eens zien of we met vereende krachten de beide kisten in de benen kunnen krijgen zodat we volgend jaar met de Pinksteren in Harsewinkel ... en met de twee Blériots er bij... er in een losse formatie mee kunnen vliegen...




     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2016
    Ramses vindt dit leuk.
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Boskoop
    Leuk, een Demoiselle! Altijd al een zwak voor gehad, die kist zou ik kiezen als ik een model uit de préWO1 periode zou willen bouwen. Voorlopig heb ik uit die periode alleen een dummy Anzani ontworpen en gebouwd :):
    Owow, daar zou ik voorzichtig mee zijn! Ruime kans tot misverstanden. Ik zou het voorlopig bij een Futaba toewijzing houden (met het juiste gebruik van kanaal 6 en 7 ;)) en eerst eens uitvinden wie daar problemen mee heeft. Mijn Multiplex RoyalPro niet in ieder geval.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2016
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    Maar wel op 2,4 gHz. En toewijzing kanaal 6 en 7 (voor twee rolroer servo's ) hoeft niet...is rudder only!!
    Bedoeling is dat we meerdere oldies gelijktijdig kunnen laten vliegen op shows.

    Nu is het niet zo dat elke 5 minuten er een ander mee vliegt..maar toch zullen we iets moeten doen zodat naast iemand met mode 1 en ook anderen met mode 2 ,3 of 4 er mee uit de voeten kunnen...positie servo stekkers wisselen op de Rx lijkt me dan de enige optie...toch??..Wie heeft toch die verschillende modes ontwikkeld..in mijn auto zit het stuur voor me en draai ik naar links dan...sterker nog het gaspedaal zit bij de linker voet...of was het nu de rechter..?
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Boskoop
    Mode 1/2/3/4 betekent niet dat de kanaaltoewijzingen anders zijn. Als je in Mode 1 het gas op K3 hebt zitten, zal dat voor Mode 2 ook zo zijn, ondanks dat het een andere knuppel is die het bedient. De modes worden worden bij moderne zenders behalve mechanisch (veertjes en ratelmechanisme wisselen) ook software-matig omgeschakeld. Vroegah deed je dat door de stekkertjes van de knuppels binnenin de zender te wisselen, met hetzelfde resultaat.

    Max.
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    Ah ha...das mooi...weer wat geleerd...kunnen de servostekkers in de Rx blijven zitten waar het zit..Andere piloot is dan uitsluitend opnieuw binden van de Rx aan de Tx...
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    Zwolle
    Hier knettert die voorbij...

     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Boskoop
    En dat kan bij 2,4 GHz alléén als de zender en ontvanger van hetzelfde merk zijn, dus ik zou dan bijvoorbeeld een eigen Multiplex ontvanger mee moeten brengen, en die voor de jouwe (Futaba, neem ik aan) verwisselen. Zelfde risico dus, behalve dan dat ik mijn eigen kanaaltoewijzing gewend ben (TAER: Throttle op 1, Ailerons op 2, Elevator op 3 en Rudder op 4).
     
  19. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.013
    Locatie:
    Rosmalen
    En ik mij DX9.
    We hebben toch de 35 Mhz zenders dan is het een kwestie van het kristal wisselen in de zender.
    Blijft het mooi vintage en worden de 35 Mhz ook in gebruik is goed voor de accu.
     
  20. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Steenbergen
    Via een linkje van Ernst G. in een totaal ander deel van dit forum ben ik hier in dit topic verzeild geraakt.
    Ik heb het inmiddels helemaal gelezen en met name de uitgebreide inleiding en uitleg vond ik schitterend.
    Mijn eigen interesses liggen meer bij het boten wereldje maar dit "First Aviators" topic ga ik zeker volgen :koud:.
    Succes bij de voorbereidingen.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2016

Deel Deze Pagina