The hexacopter

Leuk ding, werkt fantastisch. (weet ik uit ervaring)
Kun je alle kanten mee op, inclusief de verkeerde. Alles kan met 4 tot 12 motoren, zelfs in coax-opstelling.. (zie plaatje hier links...)

Dit ding is wel sick! Super stabiel... Zelf een bungelende cola fles van een kilo is geen probleem... aardig gek!

Voor deze set-up ben je wel een paar duizendjes verder denk ik...

Valt mee, maar goedkoop is het niet nee:

1149.95 zonder GPS, met accu, zonder ontvanger
Daar kan nog bij een
Navi-board
Compas
GPS
Zoals tie op dit filmpje vliegt ben je 1460 euro lichter.. ongeveer

Mwah, het valt nog te overzien!

Het lijkt wel alsof deze ontwikkelaars verder zijn dan het leger die ook van dit soort uav's aan het ontwikkelen is...

mooi werk zeg,echt wel gaaf

maar bestaat in de toekomst het echte vliegwerk nog wel

offe zouden onze kids,thuis op de pc een vlieg programma in elkander flansen

met de juiste coordinaten enz

met loops en tricks etc .en dan ff invoeren op je hexacopter(bluetooth)

en zo je ingevoerde programma laten vliegen secu stunte :-)

onder het genot van een bakkie koffie en koekje er bij

toekijkend met de controller op de grond

Daarin onderscheiden de vakmensen zich nog steeds van de massa. :thumbsup: Vakmensen kunnen het allemaal zonder high-tech en computers. De massa is afhankelijk geworden van alle techniek (die door de vakmensen is ontwikkeld). :mrgreen:

Ik denk dat door dit soort ontwikkelingen niet alleen het echte vliegwerk steeds zeldzamer word, deze apparaatjes "roeien zichzelf ook uit" lijkt me:
Na drie verschillende programmaatjes ingetoetst (of wat dan ook) te hebben, lijkt me de lol er wel vanaf. En dan is het op naar de volgende uitdaging.
Volgens mij is het zelf vliegen en sturen toch wel het leukst, hoe je het ook wend of keert: ook al vlieg je een figuur of manouvre wel honderd keer, het blijft de uitdaging om dat toch iedere keer weer zo goed mogelijk te doen. Zo'n zelfstandig apparaat zal dezelfde manouvre met slaapverwekkende precisie iedere keer hetzelfde uitvoeren. Net een DVD met een goeie film erop, die op auto-repeat staat....

Groet, Bert

Ik denk dat door dit soort ontwikkelingen niet alleen het echte vliegwerk steeds zeldzamer word, deze apparaatjes "roeien zichzelf ook uit" lijkt me:
Na drie verschillende programmaatjes ingetoetst (of wat dan ook) te hebben, lijkt me de lol er wel vanaf. En dan is het op naar de volgende uitdaging.
Volgens mij is het zelf vliegen en sturen toch wel het leukst, hoe je het ook wend of keert: ook al vlieg je een figuur of manouvre wel honderd keer, het blijft de uitdaging om dat toch iedere keer weer zo goed mogelijk te doen. Zo'n zelfstandig apparaat zal dezelfde manouvre met slaapverwekkende precisie iedere keer hetzelfde uitvoeren. Net een DVD met een goeie film erop, die op auto-repeat staat....

Groet, Bert
Ik sluit me bij u aan.Geef mij ook maar het zelf vliegen maar het is toch wel es gaaf om te zien toch?
Mvg Wes.

Helemaal mee eens. Jaren geleden stortte de elektronica knutselmarkt in door de intrede van microcontrollers en programmeerbare componenten. Vakbladen als Elektuur publiceerde projecten waar je eigenlijk geen fluit mee kon: Je kocht het printplaatje omdat een dubbelzijdig doorgemetaliseerde print niet echt thuis te maken was voor de doorsnee knutselaar en de microprocessor die voorgeprogrammeerd was. Na het solderen van 40 pennen en 6 componentjes was je klaar. Saai dus. Recentelijk zijn ze toch weer met een uitgave gekomen met 50 basisschakelingen die absoluut voor de (beginnende) knutselaar toegevoegde waarde heeft. :thumbsup:

Zo is het met deze dingen inderdaad ook. Leuk, geweldig, het werkt, en nu...? ;) Natuurlijk zijn er wel toepassingen te bedenken maar de gemiddelde modelbouwer zit daar niet op te wachten. Gewoon dus een exclusieve gadget. :mrgreen:

Even dit ding in de markt plaatsen waar die thuis hoort, voordat iedereen hier wel erg negatief over dit soort ontwikkelingen begint te praten.

De meeste gebruikers van de mikrokopter vliegen zonder GPS, met verschillende vormen zelf geconstrueerde frames. Daarin verschilt de MK nauwelijks van vliegen met een heli. De man die je bezig ziet op dit filmpje is een zeeeeeeeer ervaren piloot, die het er bedriegelijk makkelijk uit laat zien.

Vliegen met een MK is maar op 2 punten anders dan met een heli:
1- op z'n kop gaat niet. (heel even wel, maar dan wordt het al snel scheppen)
2- Als je het niet meer weet is het slimste wat je doen kan de knuppels loslaten. Hij gaat dan vanzelf horizontaal hangen. Alleen zijn er maar weinigen zo cool dat ook te doen....

Dit wat kostbare speelgoedje wordt behalve als "gewone" compacte heli-variant, vooral gebruikt voor foto en video vluchten. Verder is het een populair toestel voor FPV-ers. (in duidsland)

Er is wereldwijd een brede schare gebruikers, die met veel plezier gebruik maken van dit ding als heli. Crashes kosten doorgaans erg weinig. (als je de electronica goed beschermd) Een paar props van 3-4 euro en wat aluminium. Veel erger is het meestal niet. Tel daarbij op dat het vliegen met dit ding nauwelijks makkelijker is dan vliegen met een heli, en je houdt meer dan voldoende uitdaging over.

Even een vliegprogramma-tje programmeren is er niet bij. Je kunt inderdaad waypoints af laten vliegen, maar in 1 kijkrichting en op 1 hoogte. Leuk om een opgravingsgebied in kaart te brengen, maar veel meer heb je er niet aan.
GPS is vooral bedoeld als ondersteuning bij de genoemde foto- en filmvluchten. En natuurlijk leuk na de vlucht, als je de opgeslagen GPS data zichtbaar kunt maken in Google Earth. Al dan niet voorzien met bijbehorende foto en filmbeelden..

Al met al uitdagingen genoeg, alleen bestaan ze nu eens niet uit het samenstellen van een heli-kitje, of het maken van een prachtig model. (Er zijn natuurlijk met 4-12 motoren hele interessante fantasiemodellen te verzinnen... ) En voor wie het een keer wil zien, er vliegen er een aantal in nederland. Waarvan ik er 1 weet die dat doet bij een modelvliegclub. Kom gerust eens kijken wat het is.

Ik vind het wel machtig mooi spul!
Ben het er niet mee eens dat hier de lol sneller af zou zijn dan van een vliegtuig; hiermee kun je ook zelfstandig vliegen en allerlei toeren uithalen. De "automatische piloot" is een extra. Vooral de techniek die hier achter zit is erg uitdagend en ik denk dan ook niet dat je hier snel mee uit ontwikkeld zult zijn.

Helemaal met je eens klaassie, ik ben inmiddels ook druk met het lezen op het duitse forum. Het is een leuk project als je iets met foto/video wilt doen.

Negatief over 'moderne ontwikkelingen' praten is van alle tijden.Het ophemelen van de oude kwaliteiten ('vakmensen') ook. De techniek veranderd inderdaad, maar dat betekent niet dat er geen uitdagingen meer zijn. Je kan er heel trots op zijn dat je een heli zonder gyro stabiel kan laten vliegen, maar je moet ook niet verbaasd staan als een jongere generatie je dan een beetje raar vindt, waarom zou je iets gaan leren wat een stukje elektronica veel beter kan?
Op het moment is een een kleine revolutie gaande met de flybarless systemen. Daar kun dan logischerwijs ook verwachten dat iemand daar een volwaardige automagische piloot mee maakt waar je inderdaad je acrobatische toeren mee kan opnemen en weer afspelen. Of dat het minder leuk maakt? Nee integendeel, dat betekend dat er weer nieuwe mogelijkheden zijn die je kan gaan ontdekken, nieuwe truukjes uitvinden etc. Koop bijvoorbeeld maar een een arduino en ga uitzoeken waar je die allemaal in je modelbouw kan toepassen.
Alleen als je alles bij het oude wil laten omdat je je kennis niet wil vernieuwen is het niet leuk. En die conservatieve weerstand zal niets uitrichten, behalve dat je dan samen met andere oude mannetjes een beetje op de jeugd kan gaan zitten mopperen.
Hoe je het ook went of keert, het is speelgoed waar we ons hier mee bezig houden. En spelen houdt in dat je nieuwe dingen ontdekt, als je stopt met spelen ben je oud. </rant> ;)

PS: ook voor smd kan je printjes maken, en als het je te veel gedoe is kan je ze ook laten maken bij een printplatenboer.
PS2: Microcontrollers maken het allemaal nog leuker, een programmeerfout doet meestal de magic smoke niet ontsnappen. Een foutje met hardware al veel sneller.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geloof niet dat het een kwestie is van weerstand tegen vooruitgang. Want ook de "anti-vooruitgang" mensen, waaronder ik mezelf voor het gemak maar schaar (en voor het gemak ook de indeling in pro en anti), ook deze anti's, vliegen met moderne heli's, moderne gyro's, moderne motoren en moderne zenders.
Ik geloof ook niet dat het een kwestie is van "de vooruitgang kun je niet tegenhouden". Ik geloof ook niet dat de "anti's" dat per sé willen.

Ik denk dat het de "pro-modernen" zijn, die de niet begrijpen wat de anti's beweegt: Auto racen is leuk. Maar een auto race organiseren met allemaal auto's die autonoom rijden, is alleen maar leuk voor de ontwerpers. En als de race gewonnen is, gaat die ontwerper, die waarschijnlijk geen modelbouwer is, verder met iets anders, zoals het ontwerpen van een autonoom werkende citruspers of zo.
Als eigenaar van zo'n auto, ben je niet meer dan een "voetbal-ouder" die als zijn zoontje of dochtertje goed presteert, vind dat hij zélf goed gepresteerd heeft (terwijl hij alleen maar de contributie en de sportuitrusting van zoon of dochterlief betaald heeft). Het argument waarom iets zelf doen als electronica dat beter kan, is zeggen dat je net zo goed of zelfs beter met een MotoGP machine met de tour de France mee kan doen, want zo'n motorblok kan dat veel beter dan die armzalige menselijke beentjes, een tweewieler voortbewegen. Maar nee, dat is opeens weer niet logisch, toch?

Het is geen weerstand tegen modernisering, het is en weerstand tegen electronica die mij afpakt wat ik het liefste doe: een heli zélf besturen! Want dat is wél wat er gaat gebeuren, "omdat je de vooruitgang nu eenmaal niet tegen kan houden"

Er zijn bijvoorbeeld "ouderwetse mensen" die het leuk en uitdagend vinden een vliegtuig zelf te bouwen. Dankzij de modernisering (die vooruitgang die niet tegen te houden is) is het aantal bouwdozen die nog echt een uitdaging zijn om te bouwen, drastisch afgenomen, bijna op de vingers van één hand te tellen in vergelijking met vroeger. Ik zit er niet op te wachten, dat ik over twintig jaar moet zoeken naar een heli die NIET volledig autonoom is, maar de kans bestaat, dat die, vanwege die niet tegen te houden vooruitgang, tegen die tijd niet of nauwelijks meer te vinden zal zijn.
En ja, over twintig jaar wil ik nog steeds mijn heli zélf besturen. Dan ben ik echt niet opeens geestelijk lui geworden of zo. God verhoede het!

Dat wil ik gewoon, omdat ik dat leuk vind! Dat mijn auto over 20 jaar autonoom rijd, leuk is anders, maar het is een gebruiksvoorwerp, dus minder interessant, en men doet maar! (hee, zou ik dan toch niet zo "anti-modern" zijn?). Maar als mijn hobby autonoom gemaakt word, nee! Je zet toch ook geen ABS en airbags in een prachtig gerestaureerde oldtimer?

De hobby is een model bouwen (of assembleren) en er mee leren vliegen, ofwel, MODELVLIEGEN. De hobby is NIET een printje kopen en een leuk programmaatje schrijven, en dan het model LATEN vliegen. Dat is een heel andere hobby, en die valt onder de algemene noemer Robotica. Dan was ik wel computer nerd geworden, had ik al dat gedoe met vliegende onderdelen ook over kunnen slaan, en gelijk een apparaat ontwikkeld wat sóchtends de bonen maalt en een kopje koffie voor me zet. Oh wacht, zo'n ding heb ik al....

Ik ben geen oud mannetje dat, al dan niet in samenscholing met andere oude mannetjes, op de jeugd gaat zitten mopperen. Ik ben iemand die de hobby zoals hij nu is, ontzettend leuk vind, en ook met een hoop ontwikkelingen mee gaat. Maar het bouwen is ons al grotendeels afgenomen door die moderne ontwikkelingen. Moet het vliegen, nou net het leukste deel, daar nu ook bij komen?

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen door de "pro-modernen"?

Zucht....

Groet, Bert

PS: bovenstaand s.v.p. opvatten zoals het bedoeld is: om een glimlach op te wekken! (maar emoticons vond ik te modern....)

Vakmensen zijn geen mensen die vasthouden aan hun oude technieken. Wel zijn vakmensen afhankelijk van de middelen die ze tot hun beschiking hebben. Tegenwoordig is alle elektronica in de vorm van modules en is repareren onmogelijk gemaakt door fabrikanten omdat deze geen onderdelen willen leveren. Dat is een situatie waar de vakmensen dus niets aan kunnen doen. Die willen wel maar worden tegengewerkt.

Verder is het zo dat oude modelbouwknarren ook met hun tijd mee gaan. De overstap naar 2,4GHz, vliegen met elektro, gebruik van high-tech gyro's/controllers/3D-commanders etc. Toegegeven, zommige moeten echt 50x overtuigd worden van het nut of doel maar uiteindelijk komt dat wel goed.

Zoals ik ook al zei over de knutselelektronica. Na een aantal jaar wil men weer lekker zelf knutselen om de techniek te begrijpen en komt "het oude" in een geüpdate vorm terug. ;)

-edit-
Nog even ter aanvulling:
Als instapper in welk soort techniek dan ook is het onhandig om te beginnen met high-tech om vervolgens te constateren dat het "kl0te spul" is als er iets niet helemaal goed werkt. Waarom? Omdat men de techniek niet beheerst en eenvoudig afstellen door te weten hoe iets werkt onmogelijk is. Helaas is het met veel moderne techniek onmogelijk de werking te begrijpen zonder de achterliggende (oudere) techniek te kennen. Ik zie het dagelijks in de ICT. Schoolverlaters (ook MBO en HBO niveau) die computertechniek hebben gestudeerd, hebben geen flauw idee hoe de techniek precies werkt. Als er dan iets bij een klant stuk gaat zoeken ze zich het leiplazerus naar de oorzaak terwijl deze veelal kinderlijk eenvoudig is te analyseren op basis van de techniek die 20 jaar geleden bedacht is. Componenten zijn dan wel meer high-tech maar in de basis nog hetzelfde. Alleen in de moderne vorm onvatbaar voor uitleg van de techniek (gelukkig heb ik nog voldoende antieke apparaten om ze te laten zien hoe het precies werkt, kost je een dag met veel lol maar de meeste kwartjes -ook oud ;)- vallen dan ineens). Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor voertuigtechniek. Je kunt geen monteur worden zonder te weten hoe een brandstofmotor werkt. In essentie is de moderne motor niet anders dan die van 100 jaar gelden. Meer high-tech en onhandige elektronica waar je weinig meer mee kunt doen (hoewel, als je goed bent in computertechniek en ouderwetse elektronica ;)) maar de basis is hetzelfde.

Ik denk dan ook dat de "oude knarren" niet zozeer een aversie hebben tegen moderne technieken maar meer tegen het feit dat het voor hen geen toegevoegde waarde heeft. En ja, autonome systemen programmeren is ontzettend leuk (ook zelf gedaan met allerlei soorten microcontrollers en DSP-processoren) maar eenmaal een keer werkend is er weinig spannends meer: Been there, done that, got the t-shirt. ;) Back to basics. :yes:

Laatst bewerkt:
Vliegen moet wel een uitdaging blijven ! Die hexakopter maakt indruk omdat het iets bijzonders is, en dan met name op elektronika gebied want hij is spuuglelijk.

Ik heb ook coaxiaaltjes, leuke hebbedingetjes die er gelikt uitzien en als vanzelf vliegen. Ik vlieg er nauwelijks mee want het is doodsaai, en verbied mijn kids om het aan te raken want het mag ook weer niet kapot :confused:

Geef mij maar uitdaging ! en dat is door elektrovliegen al deels vergaan, want het kreng doet het altijd.

Back