Ik geloof niet dat het een kwestie is van weerstand tegen vooruitgang. Want ook de "anti-vooruitgang" mensen, waaronder ik mezelf voor het gemak maar schaar (en voor het gemak ook de indeling in pro en anti), ook deze anti's, vliegen met moderne heli's, moderne gyro's, moderne motoren en moderne zenders.
Ik geloof ook niet dat het een kwestie is van "de vooruitgang kun je niet tegenhouden". Ik geloof ook niet dat de "anti's" dat per sé willen.
Ik denk dat het de "pro-modernen" zijn, die de niet begrijpen wat de anti's beweegt: Auto racen is leuk. Maar een auto race organiseren met allemaal auto's die autonoom rijden, is alleen maar leuk voor de ontwerpers. En als de race gewonnen is, gaat die ontwerper, die waarschijnlijk geen modelbouwer is, verder met iets anders, zoals het ontwerpen van een autonoom werkende citruspers of zo.
Als eigenaar van zo'n auto, ben je niet meer dan een "voetbal-ouder" die als zijn zoontje of dochtertje goed presteert, vind dat hij zélf goed gepresteerd heeft (terwijl hij alleen maar de contributie en de sportuitrusting van zoon of dochterlief betaald heeft). Het argument waarom iets zelf doen als electronica dat beter kan, is zeggen dat je net zo goed of zelfs beter met een MotoGP machine met de tour de France mee kan doen, want zo'n motorblok kan dat veel beter dan die armzalige menselijke beentjes, een tweewieler voortbewegen. Maar nee, dat is opeens weer niet logisch, toch?
Het is geen weerstand tegen modernisering, het is en weerstand tegen electronica die mij afpakt wat ik het liefste doe: een heli zélf besturen! Want dat is wél wat er gaat gebeuren, "omdat je de vooruitgang nu eenmaal niet tegen kan houden"
Er zijn bijvoorbeeld "ouderwetse mensen" die het leuk en uitdagend vinden een vliegtuig zelf te bouwen. Dankzij de modernisering (die vooruitgang die niet tegen te houden is) is het aantal bouwdozen die nog echt een uitdaging zijn om te bouwen, drastisch afgenomen, bijna op de vingers van één hand te tellen in vergelijking met vroeger. Ik zit er niet op te wachten, dat ik over twintig jaar moet zoeken naar een heli die NIET volledig autonoom is, maar de kans bestaat, dat die, vanwege die niet tegen te houden vooruitgang, tegen die tijd niet of nauwelijks meer te vinden zal zijn.
En ja, over twintig jaar wil ik nog steeds mijn heli zélf besturen. Dan ben ik echt niet opeens geestelijk lui geworden of zo. God verhoede het!
Dat wil ik gewoon, omdat ik dat leuk vind! Dat mijn auto over 20 jaar autonoom rijd, leuk is anders, maar het is een gebruiksvoorwerp, dus minder interessant, en men doet maar! (hee, zou ik dan toch niet zo "anti-modern" zijn?). Maar als mijn hobby autonoom gemaakt word, nee! Je zet toch ook geen ABS en airbags in een prachtig gerestaureerde oldtimer?
De hobby is een model bouwen (of assembleren) en er mee leren vliegen, ofwel, MODELVLIEGEN. De hobby is NIET een printje kopen en een leuk programmaatje schrijven, en dan het model LATEN vliegen. Dat is een heel andere hobby, en die valt onder de algemene noemer Robotica. Dan was ik wel computer nerd geworden, had ik al dat gedoe met vliegende onderdelen ook over kunnen slaan, en gelijk een apparaat ontwikkeld wat sóchtends de bonen maalt en een kopje koffie voor me zet. Oh wacht, zo'n ding heb ik al....
Ik ben geen oud mannetje dat, al dan niet in samenscholing met andere oude mannetjes, op de jeugd gaat zitten mopperen. Ik ben iemand die de hobby zoals hij nu is, ontzettend leuk vind, en ook met een hoop ontwikkelingen mee gaat. Maar het bouwen is ons al grotendeels afgenomen door die moderne ontwikkelingen. Moet het vliegen, nou net het leukste deel, daar nu ook bij komen?
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen door de "pro-modernen"?
Zucht....
Groet, Bert
PS: bovenstaand s.v.p. opvatten zoals het bedoeld is: om een glimlach op te wekken! (maar emoticons vond ik te modern....)