"The Hunt".. Dát is zweefvliegen!

Eastern Soaring Talk - The Joy of the Hunt

Zo voelt dat nou precies, als je na maanden (of in het geval van bijvoorbeeld een easyglider, uren) bouwen eindelijk je zwever achter een sleepkist kunt hangen, van een helling gooien, aan een elastiek of lier haken of toch (stiekum, want dit gaat over ZWEVEN!) met een electromotor, op hoogte kunt brengen..

En voor de eerste keer ziet (bijna voelt) dat je in thermiek terecht komt.. Het gevoel je toestel te zien stijgen op niets anders dan natuurkrachten..

Dat gevoel kun je net zomin uitleggen aan een verstokt 3D- of een helipiloot als dat je kunt uitleggen hoe het voelt je eigen kind voor het eerst vast te houden aan iemand die een hekel aan kinderen heeft..

Helaas is de zomer (en dus het zweefvliegseizoen) alweer bijna voorbij, wie weet komt er nog een kleine opleving (ik hoop het, moet nog een Cularis haar maiden geven) maar het wordt weer tijd om de EZ* en heli van zolder te halen..

Of toch maar emigreren naar californië? :D

Helaas is de zomer (en dus het zweefvliegseizoen) alweer bijna voorbij,

waarom dat dan.............................???

Thermiek is er het hele jaar door, wat minder sterk misschien maar wel veel uitdagender !!

In de zomer gaat vlgs. een uitspraak van een oud-KNVvL-modelvlieg-icoon "paard en wagen de lucht" in. Die overige maanden moet je er echt voor werken :)

Arno

Ok, ik weet het, maar inderdaad zware bakken gaan alleen (voornamelijk) in de zomer de lucht in, een beetje redelijke EZ* kun je in de winter ook nog wel een half uur boven houden op wat stijgwind..

Ik bedoelde ook meer "het relaxed op je rug in het gras liggen en je zwever 400 meter boven je kalm rondjes zien draaien is voorbij".. En ja ik weet dat ik met een dikke jas aan ook in het gras kan liggen ;)

Ok, ik weet het, maar inderdaad zware bakken gaan alleen (voornamelijk) in de zomer de lucht in, een beetje redelijke EZ* kun je in de winter ook nog wel een half uur boven houden op wat stijgwind..

Ik bedoelde ook meer "het relaxed op je rug in het gras liggen en je zwever 400 meter boven je kalm rondjes zien draaien is voorbij".. En ja ik weet dat ik met een dikke jas aan ook in het gras kan liggen ;)

Doe dan ook maar een goei paar botten aan want hier in België regent het alleen maar de laatste tijd :)

nou nou, als ik hier in Noord België even buiten kijk .... lekker zonnetje met wat cumulus en 21 graden. Niet slecht zou ik zeggen, alleen een beetje te veel wind voor mooie thermiek.

"wat teveel wind".. over understatements gesproken - 4,5BFT hier (volgens meting hier op het dak maar die staat nog enigzins beschut dus zal wel een kleine 5 zijn).. Vliegen zal vast nog wel lukken maar of het nog leúk is.. nah

ach, gisteren had ik wedstrijd, toen was er meer wind dan vandaag.

waarom dat dan.............................???

In de zomer gaat vlgs. een uitspraak van een oud-KNVvL-modelvlieg-icoon "paard en wagen de lucht" in. Die overige maanden moet je er echt voor werken :)

Arno

Arno, hebben we het hier over Ton Aarts of Jan Asselbergs?

Back