The Lazy Bee

het is inderdaad de rode lijn ;) alleen begint ie voor iets hoger

en anders zou het verschil in de lijnen waarschijnlijk iets betere vliegeigenschappen gaan kunnen geven..
het blijft een mega vleugel met motor dus als ik nou door de sporthal pruttel vliegt ze ook iets met de neus omhoog
in het engels noemen ze het "angle of attack"

vroeger (whoa dat klinkt verweg) heb ik bij mijn trainer ook de achterkant van de vleugel al eens iets omhoog gezet, ik weet alleen niet meer of die daardoor het zelfde idee bewerkstelligde!

Motortje lijkt me wel geschikt ... een "standaard" 40" Lazy of Speedy Bee vliegt goed met een vertraagde SP600 op 6-8 celletjes "klassiek" .... en dat is ca. 200W power (bruto) ... en daarmee vlieg je bijna nooit volgas ... de spec's van het HC motortje komen redelijk overeen met een vertraagde SP500/600, dus zal het wel werken ...

gaat dit de lucht in?

Ik ben bezig met de bouw van een Lazy Bee van 30,5 inch.
Omdat ik nog 2 accu pakketten 8 cel 2700mAh NimH bezit wil ik die gaan gebruiken.
Het accu pakket per stuk weegt 260 gram.
Ik heb alles eens op de weegschaal gelegd en dit geeft een totaal vlieg gewicht van 510 gram.
Er komt het bekende Turnigy 2204 14T 19gr motortje op met een prop 8x3,8.
Heeft iemand deze motor/prop/wing combinatie en gaat dat met dit gewicht goed de lucht in?
Alvast bedankt.
Ton

@helitony: het 19g motortje is geschikt voor vliegtuigen tot 200 gram.
Zelfs als je een licht LiPo pakket zou gebruiken van 2S750mA (45 gram), kom je op 300 gram, en zou je problemen hebben om de Bee de lucht in te krijgen met dat motortje. De Bee heeft door zijn gigantische vleugel oppervlak misschien net genoeg aan dat motortje, maar ik denk dat het onder bemeten is voor zoveel gewicht.

oops dus niet de lucht in

Oops,

Is dit waarschijnlijk de motor voor de mini Bee.
Heb ik mij toch ergens verlezen in dit draadje.
Wat mag het totaal gewicht ongeveer zijn van die 30,5 inch?
Heb je een motor suggestie voor deze combinatie b.v. van RC Technics
Valt de Nimh zo wie zo af?
Dan moet ik over naar A123 want Lipo begin ik nog niet mee.
Ik kan nog naar A123 2S 1100mAh 100gr of 3S 150 gr.
Graag advies.
Ton

Een "Bee" volgens het Andy Clancy principe vliegt alleen leuk omdat hij(zij?) een hele lage vleugelbelasting heeft, voor een één meter versie (40") zit je op 25 gram/dm² dus mag zo'n kistje niet veel meer dan 800 à 900 gram wegen vliegklaar !!! ... een 70% versie heeft ongeveer de helft aan vliegend oppervlak dus maximaal 400-450 gram en liever nog minder (wil je een "klein" vliegtuig verhoudingsgewijs rustig vliegen, dan moet de vleugelbelasting naar beneden) en dan komt 300 tot 350 gram eerst ... 500 gram is echt aan de zware kant voor een 30" (75 cm) "Bee" waarmee hij al snel veel van zijn "Bee" vliegeigenschappen verliest ....

Aan een brushless motor voor een lazy bee geldt in het algemeen dat hij ongeveer 1/10 van het vliegklare gewicht moet zijn en van een laagtoerig type.
Kies vervolgens een bijpassende prop met een kleine spoed en een accu welke de stroom kan leveren bij volgas of iets meer en het zal vliegen.
Het spreekt voor zich dat de regelaar ook de stroom aan moet kunnen.;)
Wat is het bezwaar tegen een lipo eigenlijk.:confused:

Oke mannen dit snap ik (te laat)
Dus mijn paketten Nimh van de Easystar vallen af, te zwaar!
Ik wil (nog) geen Lipo dus naar A123 2S komt dan op 100 gr.
Totaal vlieggewicht wordt dan 350gr en bij 3S op 400gr.
Welke motor en prop moet er dan aan de pas komen?
Bedankt

Deze motor komt in aanmerking en de props zijn al aan gegeven.
De 50gram motor zal ook voldoen en als je later een nog wat grotere uitvoering(met je Nimh accus b.v.) gaat bouwen is dat ook voldoende.;)
2208/17 Brushless Outrunner 1100KV
Een Lazy bee vliegt ook met wat meer gewicht maar echt mooi vliegen doet hij alleen als hij zo licht mogelijk is.
Een zwaardere Lazy bee is niet zo lazy meer namelijk.;)

Laatst bewerkt:
Ik ga deze motor eens bekijken.
Redelijke prijs en mijn regelaar kan blijven zitten.
Helaas kan ik bijna gras maaien met de aanbevolen prop 9
Moet wel de neus ombouwen maar dat is niet anders.
Ik zou dan voor 2S A123 1100 mAh kunnen gaan 100gr zodat hij totaal op ca. 380 gr komt.
Liever ga ik voor de 3S dan komt hij op ca. 430 gr.
Jullie zien het ik zoek het uiterste om toch op A123 uit te komen.
Als ik het wel doe dan is het dus geen Lazy meer?
De 3S kan ik later ook gebruiken voor een 40inch versie.
Mijn afkeer tegen lipo zit in het woordje brandgevaar wat tussen mijn oren zit.
Ik ben nogal lomp met accu's en dan is het bij mij gauw einde oefening.

Zijn er nog andere suggestie dan zijn ze welkom.
Bedankt voor alle antwoorden!!

Laatst bewerkt:
ik heb een lazybee van depron met een span van 1.10 meter, het vlieggewicht is 350 gram, ik vlieg met een 2s lipo van 1000 mAh, een borstelloze motor uit hongkong en 2 mini servo's. de vliegtijd bedraagd 30 minuten in deze setup. m'n zoon van 8 jaar oud kan er prima mee vliegen.
het kistje vliegt zo langzaam dat als je stevig doorloopt, je het kan bijhouden :mrgreen:. de lage vleugelbelasting maakt dit mogelijk.

@Helitony: als je beslist die 123 cellen wilt gebruiken zou ik het model vergroten (bouw een nieuwe). De originele tekeningen op RCgroups spreken van een 30 inch bee van 6oz (170 gram). Als je de 110cm van Gerard (350 gram) schaalt naar jouw 77cm, kom je op 180 gram uit. Je moet zorgen dat je met 30 inch in de buurt van de 180-200 gram komt, 430 gram is geen goed optie, je moet dan veel te snel vliegen om die massa in de lucht te houden, en daar is de Bee niet voor bedoeld.

Van RCgroups:
Wingspan - 30.5"
Length - 21"
Weight - 6 oz.
Motor - Hobby City 16g outrunner or E-flite Park 250
Battery - 2s Lipo 300-450 Mah
Servos - I used 3.6g Blue Arrow's
ESC - 6-10 amp
Airframe - FFF "Proctection Board" (3/16" thick)
Monobloc construction
2mm x 5-1/4" CF landing gear axle

Hoe komt hij trouwens zo zwaar ?? Heb je er twee standaard servo's in zitten of zo (40 gram per stuk). Of heb je wielen van een nitro modeltoestel eronder ??

Harm

Ha ha de adviezen worden steeds leuker.
Ik was al een eind op weg met die 30".
Polypron genoeg maar dit formaat kan ik nog vliegen op een klein veldje om de hoek!

Zo zwaar, omdat ik de volgende onderdelen erin heb zitten:
servo 2x 9 gr
esc 9 gr
motor 19 gr
ontv 8 gr
uiteraard met polypron monobloc etc.
Dus zonder accu incl. techniek 250 gram.
Trek daar de techniek vanaf dan kom je op ca 195 gram kaal.
(Ik begrijp inmiddels dat mijn accupakketten te zwaar zijn.)

Ik denk dat die 30" 6 oz 170 gr van RC groups een kale lazy is en daar moet de (welliswaar lichtere) techniek ook nog bijgeteld worden.
Dan komt het rekensommetje toch anders uit.
Of snap ik het niet goed?

Zo zwaar, omdat ik de volgende onderdelen erin heb zitten:
servo 2x 9 gr
esc 9 gr
motor 19 gr
ontv 8 gr
uiteraard met polypron monobloc etc.
Dus zonder accu incl. techniek 250 gram.
Met die setup moet het kunnen maar omdat je niet aan de lipos wil ga je met je accu de mist in.
Als het echt licht moet kan je niet om lipos heen.
Met een laag gewicht gaat trouwens het stroomverbruik met sprongen naar beneden en ik vlieg met een 350mAh 2s lipo ongeveer 15 tot 20 minuten met een 60cm Lazy bee van 150 gram.:-D;)

Even een andere conclusie.
Hoe het ook zij ik moet toch aanpassingen doen want dit gaat zo dus niet vliegen ook niet met A123.

Kan ik deze Bee met de 19 gr motor en prop (7x3,5) toch vliegend krijgen met een (jaja) Lipo 3S 850 Hyperion G3 CX - 3S 850mAh (25C)
Het gewicht komt dan op 320 gr.
Jullie suggestie voor een nieuwe motor of overstappen naar de 40'' versie kan altijd nog.
Te zwaar om erg lazy te zijn maar het zal toch wel vliegen?
Hoe denken jullie hier over?

met een 3s lipo heeft dat 19 grams motortje vast iets meer power
maar hoeveel durf ik niet te zeggen, en voor een paar cent meer heb je ook een iets zwaarder motortje wat jou bee gewoon meeneemt...

ik merk dat het 19 grams motortje bij mij wel een beetje veel is voor deze versie, en de volgende word er denk ik eentje met een 9 grams motortje en verschillende gewichts besparende maatregeltjes!

als ik nu met mijn lichtste 2s 250 mah accuutje vlieg in de hal dan heb ik met een paar klikjes gas genoeg om haar in de lucht te houden, maar als ik de 540 mah accu neem merk ik gelijk het verschil en moet ik al iets meer gas geven om in de lucht te blijven!
buiten heb ik ook de 820(?) mah accu gebruikt, dat gaat goed omdat je daar toch met ook iets wind een beetje meer gewicht nodig hebt om te kunnen spelen met de wind :)

@HeliTony: met die 320 gram kun je het buiten net redden denk ik. Je zult de snelheid er op moeten houden.
Ik denk dat het grootste deel van je gewichtsprobleem in de vleugel/romp zelf zit. 195 gram voor een 30" vleugel + 22" romp is erg zwaar. Gebouwd van depron zou je tussen de 70 en 100 gram uitkomen (styropor monoblok). Dat scheelt gewoon 100 gram.

Gewicht dat mensen hier opgeven is meestal volledig vlieg gewicht. Voor een Blazy Bee incl alle electronica is 150 gram licht, maar niet bijzonder. Voor indoor is dat wel fijn.

Laatst bewerkt:
mijn bee'tje is maar een (niet na gemeten) 40/50 cm spanw. en da's echt een lekker klein bee'tje :)
past precies in een koffer die ik gevonden had op mijn werk
de vleugel kan eraf (elastiek) en de zender kan in de kist erbij, als ik dan jeuk krijg is het een kwestie van koffer mee en vliegen

en als ie zo klein is weegt 't maar en 136 gram (plus wat extra nu er een paar verstevingen en wat extra lijm op sommige plaatsen zit ;) )

maar dat mag zeker lichter!
als ik het verschil in vliegeigenschappen en vliegsnelheid al merk bij het verwisselen naar een iets zwaardere accu, kan ik op verschillende plaatsen wel een paar gewichtsbesparende maatregelen verzinnen voor het volgende bee'tje!

en ik heb nu al geen moeite er indoor mee te vliegen, een tennisveld is al genoeg (al ben ik blij dat het er 2 zijn in de hal waar ik vlieg ;) )
en met een beetje handigheid aan de knuppel en een iets grotere woonkamer zou ik ook daar kunnen vliegen (erg korte bochten maar alleen de uitdaging lijkt me al fun, mijn vrouw niet trouwens ;) )

Ik heb juist een lazy bee gebouwd en indoor mee gevlogen.
Spanw 36cm en een 350mA lipo is genoeg.
Vliegklaar 90 gram.
Motor 10 gram kv 2000 prop 5x3.
Vliegt goed maar ik zou niet kleiner gaan i.v.m.vleugelbelasting en ruimte in de romp.
Groter kan wel.
Vooral de speedy bee mag wat groter i.v.m.de ruimte in de romp.
Het is wel een echt indoor ding geworden en zal buiten alleen met weinig of geen wind goed vliegen.;)
Deze was gemaakt van Selitak(als ik het goed spel)een soort depron licht groen 2mm dik en in een richting zo buigzaam dat je het dubbel kunt vouwen zonder dat het breekt.
Met een kleinere accu zou hij nog lichter kunnen.;)
Oud draadje gevonden.
selitac-gewicht
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=706605

Laatst bewerkt door een moderator:
Back