The making of a...BELL430

Zoals jullie via medeforumlid Stratus al hebben kunnen vernemen zijn wij verleden zaterdag onze helirompen, hij zijn COBRA en ik mijn BELL430 gaan uithalen bij Helitempel in Liederkerke.
Bij deze, bedankt Guy voor de goede ontvangst en de handige tips.:D:D
Ook ik heb nu besloten om mijn bouwbevindingen met jullie te delen door een bouwverslag te maken van mijn vorderingen. De komende weken en maanden zal ik het forum dus bestoken met foto's en bijhorende teksten zodat jullie op de hoogte blijven van mijn bouwbeleving.
Wil wel effe melden dat ik niet zo'n vlugge bouwer ben, er kan dus af en toe wel wat tijd tussen de verschillende reportages zitten :).
Binnenkort meer ...........

Groeten,
Ron

Laatst bewerkt:
Hey Ron,

Van harte met je 430!
Leuk om er weer een bouwverslag bij te zien, het gaat goed hier met de schaalheli sectie!
Al wat bekend over de setup?

Veel succes en haast je niet, plezier en resultaat staan voorop :-)

Gr, Roy

Ha de Ron ,

Dit draadje ga ik uiteraard ook volgen , veel plezier ermee , ik heb mijn start al gemaakt :-)
Het gaat een plezier zijn om deze helis achter enkele maanden , jaren .... samen te kunnen vliegen op ons vliegplein , maar eerst veel denken en bouwen :-)

SUCCES ERMEE ,

Grtz

Ron

Hey Ron,

'k heb ervan gehoord dat jullie vanuit het verre Limburg het Vario-moois zijn komen ophalen in Liedekerke. Schitterende machines die heel veel bouwplezier zullen geven en hopelijk ook veel forumpostings met héél veel prentjes.

Succes en geniet van het bouwen,

Nick

succes

succes met de bouw en hopelijk kun je al iets verder met de link met die foto's die ik je gaf.
nog vele uren bouwplezier :D

groeten
david

het begin !!!

De mekaniek van mijn Vario benzinetrainer, die hopelijk binnenkort zijn maiden zal hebben, zal gebruikt worden voor de Bell430. Het is de bedoeling om met de trainer reeds in 4-bladsconfiguratie te gaan oefenen, dit om met een geruster hart de maiden van de Bell aan te vatten. De HC3-SX, nu reeds ingebouwd, zal mij hopelijk trouw gaan bijstaan in mijn vluchten met de Bell :o:o.

Dit is dus mijn startpakket

:
full

full

Eenmaal de doos geopend kom je volgend lekkers tegen :

- De romp in al zijn glorie :
full

full

full

Daarnaast het kleinere spul, mooi verdeeld in kleine zakjes om het zo ordelijk mogelijk te houden. Ik heb wel verschillende extra's besteld, op de hieronder vertoonde foto's staat dus meer dan in het standaardpakket wordt geleverd :
full

full

Voila, dit is dus wat je kan verwachten als je een "doosje :D" bij Vario besteld.

Mijn eerstvolgende taak is het uitsnijden van ramen, deuren en de nodige verluchtingsgaten.

Wordt vervolgd...............

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo een kersverse Vario-kit mogen opentrekken is en blijft iets speciaals hé.
Een mega-sinterklaas-gevoel...
Kijken, voelen, ruiken... 't is een klein fortuin dat je investeert, maar het maakt al die uren arbeid die eraan voorafgingen, om het bij mekaar te sparen, meer dan de moeite waard.

Heligroeten, enne,... een huiskamer vol Vario,... I like it

Nick

AH, de grote broer van de 222.
Het blijven schiterende kisten de 222 -230 en 430.
Je hebt een leuk verlaat kerstpaket gekregen, Ron.

Wat voor ACL lichten ga je gebruiken?

Groetjes Rob.

PS: Dit gaan we volgen!!

Hoi Metroid, welkom op mijn draadje ;),

Voor mijn verlichting heb ik al eens gesurft bij RCLighting uit Engeland en Optronix uit Duitsland. Beide bieden een mooi pakketje tegen betaalbare prijzen aan. Momenteel heb ik een lichte voorkeur voor RCLighting, maar suggesties zijn altijd welkom.

Ben vandaag begonnen met het uitsnijden van hetgeen uitgesneden moet worden, morgenvroeg post ik enkele foto's. (Mijn kabeltje om foto's up te loaden ligt nog op't werk, kan vandaag geen foto's uploaden, zal dus morgen op 't werk moeten gebeuren :D:D).
tot morgen.

Das prima Ron , je hebt de start ook gemaakt , goe bezig ...

Zo te zien op de fotos is er dus ook nog een beetje werk aan :-)

Allee , je weet het dus al , niet te hard en teveel schuren he ...

Grtz

Ron

de eerste zaagsneden

't is toch altijd effe slikken hé, zo die eerste keer je dremel in een nieuw model zetten !!!!
Het is zo van "nu kan ik niet meer terug :D:D ", nu moeten we tot het einde. Het slijpen valt uiteindelijk reuze mee, omdat men met het slijpschijfje al vlug in de fout kan gaan slijp ik enkele milllimeters van de lijn af. Het laatste stukje schuur ik met het kleine schuurtolletje dat men op de dremel plaatst, dit werkt vrij goed en is lang niet zo bruusk als het slijpschijfje.
full

full

full

Hoi Ron,

Ik heb de lichtset van Optotronix. Deze kun je zelf de type led die je wil gaan gebruiken kiezen. Zelfs tot 1 watt emitters (HEEL fel), als je de ruimte hebt.

Ik gebruik nu deze set:
237_0.jpg

Optotronix Online Shop - Fortgeschrittenen Set PRO - Modelle bis 2,10m Set-AdvcPRO.

Die is echt geoeg voor modellen tot 2m span/rotor diameter. Er zitten 2 witte Led's extra in voor je dashboard. Je kunt niet direct in de Led's kijken zonder lasogen er van te krijgen. Ideaal dus voor op een zomerdag met felle zon.
Je moet wel kunnen solderen en solderen van Led's is een vakje appart. Je moet ze koellen tijdens het solderen. Door het pootje wat je gaat solderen in een klem te zetten of tussen een punttang te klemmen is al genoeg. Niet langer verhiten als 3 a 4 sec.

Groetjes Rob.

Hoi Rob,
Ik ben een beetje een kluns ;) wat betreft solderen en stuff, dus hier moet ik mee opletten.
Om terug te komen op optotronix, k heb reeds 2x naar hen gemaild, zonder resultaat, voor verdere info want ik had jouw set ook in gedachten. Ik weet enkel niet wat allemaal bij zo een pakketje hoort ???? (leds, schakelingen, kabels, gekleurde bulbs, enz.......?????) Ik ben ook niet op de hoogte van de lichtsterkte die ik nodig heb om overdag toch een zichtbaar licht te krijgen zonder dat het hinderlijk wordt. Ook weet ik niet welke type kabel ed. ik nodig heb ......
Je ziet dus, ik ben een totale leek wat betreft dit soort verlichting. Alle hulp en info is dus mee dan welkom :D.

groetjes,
Ron

Laatst bewerkt:
Hei Ron ,

Ja is even tanden bijten als je de dremel erin zet , maar alles komt nadien goed en dan is de voldoening ohh zo groot ..

Amai , die info van de Bell 430 is wel echt prachtig , hier kun je bijna een echte mee bouwen ..

Ook de verlichtingssetten zijn wel de MAX ...

Grtz

Ron

Hoi Ron,

Op hun mail reagren ze bijna niet. Beter is om ze te bellen. Verwacht ook een lange levertijd. Maar als het eenmaal binnen is dan heb je ook wat.
Bij de set die ik aangaf zit:
  • ACL ProControl
  • 3 witte LED's
  • 3 rode LED's
  • 1 groene LED
  • 2 witte 5mm LED voor landingslicht
  • 2 reflectoren 18mm landingslicht
De ACL ProControl kun je extern voeden door een LiPo (BEC) of door de ontvanger accu. Dit moet je voor de bestelling aangeven. Zo ook de weerstanden bij de gebruikte voeding.
mcd. Is de felhied in mili candels. 24000 mcd is gelijk aan 24 "kaarsen".
Ik heb zelf nog de houder en lampen kapjes bij besteld.

Voor de bekabeling hoef je geen zorgen te maken. Door de lage amperage kun je bijna elke draad gebruiken. Ik gebruik draad (0,2mm binnemaat) dat in de modeltreinwereld wordt gebruikt. Deze is zeer dun en makelijkt weg te werken. Nadeel, het is zeer kwetsbaar.
De dikte van een servokabel is perfect. Ik dacht dat de binnenmaat 0,5mm a 0,7mm is. Buitenmaat 1,5mm.

Groetjes Rob.

Hier nog een filmpje: z_VvnelKLrE[/media] - AS 350 Ecureuil Positionsbeleuchtung Aurora Modul Optotronix

kwaliteit van romp ??

Na twee avonden zagen, schuren en boren heb ik alle deuren en ramen van de romp verwijderd. Dit is me vrij aardig gelukt. Zo ver zijn we dus al :D

Afbeelding003forumfotos-1.jpg

Afbeelding001forumfotos-1.jpg

Over de kwaliteit van de romp heb ik een beetje mijn twijfels. Er zijn nogal veel kleine bulten en putjes en beide helften zijn niet op gelijke hoogte tegen elkaar gelijmd !!! Ik heb geprobeerd dit weg te schuren maar ben bang dat ik te diep moet gaan om het hoogteverschil weggewerkt te krijgen.
Ik ga nu proberen om de lagere delen op te vullen en dit dan gelijk te schuren. Iemand enig idee welk vulmiddel ik het best kan gebruiken ?

De foto geeft dit jammer genoeg niet duidelijk weer.

Afbeelding002forumfotos.jpg

IK moet zeggen dat de kwaliteit van de losse delen (staart, stabilo, deurtjes, "hoofddeksels",....) opmerkelijk beter is.

Groeten,
Ron

Laatst bewerkt:
Ola , goed bezig :-)

Is wel spijtig dat je gaat moeten plamuren en of iets anders voor de romp mooi egaal te krijgen , nu ik zit ook met een klein luchtbel probleem in de cockpit , ben ook nog aan het kijken hoe we dit egaal en zonder gaatjes achteraf kunnen in orde krijgen , U probleempje is iets groter omdat de romphelften niet gelijk zijn , ik zou het niet weten wat je daar voor zou moeten gaan gebruiken , het mag zeker niet los gaan achteraf he ..

Ron , hier een link naar de oplossing , ze hebben er verschillende producten voor :

http://www.domino.be/main.php?action=zoekensimpelNEW
dan even ' PUTTY ' intypen bij de zoekfunctie
Misschien zit hier wel iets bij wat je kan gebruiken ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Back