de turbine-uitlaten
De bijgeleverde schuingezaagde PVC uitlaatjes van Ø50 konden mij niet bekoren en dus moest hier iets anders op gevonden worden.
De bijgeleverde pijpjes :
Na lang zoeken naar buisjes die voldeden kon ik eigenlijk niets van de juiste Ø vinden. Op mijn werk zag ik toevallig een ongebruikt rookkanaal voor een gaswandketel liggen. Materiaal was perfect maar diameter was veels te groot Ø80 ipv Ø50.
Na enige tijd twijfelen heb ik besloten deze te verjongen naar Ø50. Hiervoor heb ik de buis in de lange weg doorgezaagd en rond een PVC buis van Ø50 geplooid. Het overtollig deel heb ik dan weggeslepen.
Het resultaat is dus een mooi pijpje van Ø50 :
Nu moesten de uitlaten nog uitgezaagd worden. Hiervoor heb ik de PVC buis van Ø50 zo schuin gezaagd dat dit overeen kwam met de echte uitlaat en afgetekend op de romp.
Nu was het enkel nog een kwestie van voorzichtig uitzagen en dremelen :
Aan de andere zijde moest dit nu op juist dezelfde plaats uitgezaagd worden. Om dit zo correct mogelijk geplaatst te krijgen heb ik hetvolgende toegepast :
Een stukje papier net in het midden van de romp vastplakken :
Papier over de uitgezaagde zijde heenplooien, de opening netjes aftekenen en daarna het papier terugplooien :
De tekening uitsnijden, aftekenen op de romp en uitslijpen
Even een "dry fit" van mijn uitlaten :
Kan er mee door ........... dus de volgende stap :
De uitlaten schuinzagen totdat ze de echte benaderen :
Toen ik ze goed vond heb ik dmv een campingbrander de uiteinden heet gestookt totdat er hittesporen zichtbaar werden :
Nu enkel nog de binnenzijde zwart spuiten en effe voorlopig monteren :
Zeg nou zelf..... ziet er toch beter uit dan de wasbakafvoerpijpjes hé.
Vanavond ga ik beide bovenstukken in de eindlak zetten, foto's volgen.