The Mighty Twinstormer

strutter

PH-SAM
Wie kent hem niet uit zijn jeugd, de Mighty Barnstormer :)

Mighty.JPG


Op de een of andere manier altijd een prachtige kist gevonden.
2 jaar geleden de 'short kit' besteld (lees tekeningset, ribben en alu cabane/landingsgestel) en deze lag maar steeds te wachten om gebouwd te worden.
Mijn gedachten zaten echter bij een tweemotorige kist zoiets als de Fokker FVIII

FVIII%20poster_zpsjltkra0u.jpg


Daar het vliegen met een twin nieuw voor mij is en ik ook flaps en retracts wilde gebruiken heb ik de plannen van de Mighty Barnstormer naar eigen idee veranderd om er een 'oefen' twin van te maken.

Een en ander gecombineerd zou het hierop moeten gaan lijken, spanwijdte 2,3m, streefgewicht 6-6,5 kg
De vleugels, staart en instelhoeken laat ik onveranderd

Twin.JPG


Als motoren komen er 2 Laser 70 viertakters op, deze zijn inmiddels besteld
Er worden er speciaal door Laser 2 bijeen gebracht welke het meest overeenkomen qua toerental

Laser 70 2.JPG


Groeten, Ralf
 
Als ik je een adviesje mag geven.... motoren met ietsje domp inbouwen.
In het geval er ooit een motor uitvalt, zal de nog trekkende motor ietsje downwaards trekken en de lift kompenseren tov van de uitgevallen motor.
Kist is dan nog prima te vliegen op een motor...zonder teveel te rudderen.
 
Het stabilo tijdens de bouw

DSC_0244.JPG


DSC_0002.JPG


De vleugels zijn ook volgens tekening gebouwd, ik heb ze echter deelbaar gemaakt met een alu buis

DSC_4629.JPG


Versterking aan de voorzijde voor het aaneenhouden van de vleugels later

DSC_4645.JPG


2mm balsa indekking

DSC_4648.JPG


En het uitlijnen van de vleugelhelften
De gaten in de ribben zijn overmaats, de buismantel wordt nu op zijn plaats gelijmd en er komen 'halve maantjes' terplekke van de ribben opgelijmd zodat deze goed op zijn plek zit

DSC_4627.JPG


Groeten, Ralf
 
Dank voor de tip Jacques! Ga ik opvolgen.
Beide motoren zullen qua richting ook iets van de romp af gemonteerd worden

Groeten, Ralf
 
De romp is opgebouwd uit platen 8mm balsa, aan de achterkant 8x8 balsa
Begonnen met 2 zijkanten welke op de bouwhelling samengesteld worden

DSC_0104.JPG


Letterlijk op de helling, weet niet hoe ik de foto kan roteren :rolleyes:

DSC_0107.JPG


DSC_0108.JPG


Indekken met 6mm balsa

DSC_0111.JPG


En na wat schuurwerk begint het al wat te lijken

DSC_0245.JPG


Romp met vleugels even ineengeschoven om eens te kijken hoe het wordt (altijd een favoriete bezigheid ;))

DSC_0229.JPG


DSC_0234.JPG


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
De motorgondels zijn gemaakt uit 3mm vliegtuigtriplex en wel op de 'ouderwetse manier' :D

DSC_0236.JPG


Eenmaal gelijmd krijg je dit, beide hebben 1 hogere zijde vanwege de V-stelling van de vleugel

DSC_0251.JPG


De electrische Retracts en oleo's zijn van Hobby King, de spreader is zelf gemaakt (aanvankelijk bedoeld voor project Fokker FXX)
Retracts zijn voor mij een nog onbewandeld hoofstuk en daar gaat met dit project verandering in komen :banana:



DSC_0252.JPG


DSC_0253.JPG


Voor een goede krachtverdeling heb ik op de indekking 2 stroken 1mm triplex gelijmd
Hierop worden de gondels gelijmd

DSC_0014.JPG


Mooi 'pas'schuren

DSC_0015.JPG


Er is in de gondel ook mooi plek voor de flap- en gasservo :)

DSC_0017.JPG


Groeten, Ralf
 
De vleugels zijn ook volgens tekening gebouwd, ik heb ze echter deelbaar gemaakt met een alu buis
dsc_4629-jpg.308260


Versterking aan de voorzijde voor het aaneenhouden van de vleugels later
dsc_4645-jpg.308261


2mm balsa indekking
dsc_4648-jpg.308262


En het uitlijnen van de vleugelhelften
De gaten in de ribben zijn overmaats, de buismantel wordt nu op zijn plaats gelijmd en er komen 'halve maantjes' terplekke van de ribben opgelijmd zodat deze goed op zijn plek zit
dsc_4627-jpg.308259
Is er een reden dat je de buis niet op de plek hebt ingebouwd, waar deze de constructie het meest ten goede komt?:rolleyes:
Wat ik nu zie is een buis, die bij een beetje belasting onder medeneming van wat balsa splinters uit de ribben, in een keer uit de constructie scheurt.:confused:
Logischer leek me, het hart van de buis precies tussen de hoofdliggers en de overblijvende ruimte opvullen met kops balsa ter dikte van de breedte van de liggers.
Je wint daar enorm mee aan buigsterkte van de vleugel en je torsiestijfheid doet niet onder voor de originele constructie.....
Nu hangt de buis alleen maar in wat balsa...:eek:
 
Ik kan niet anders dan je helemaal gelijk te geven Bruno :thumbsup:
De gaten in de ribben waar de buis door gaat krijgen zoals gezegd 'halve maantjes' opgelijmd, verdikkingen die de speling afvullen.
Deze zorgen voor een betere krachtoverbrenging en dan hangt hij niet "alleen maar in wat balsa...".
Achteraf gezien was het makkelijker ook de buis tussen de hoofdliggers te plaatsen en de overblijvende ruimte met kops balsa uit te vullen.
Mijn fout dat ik de webbing niet wilde onderbreken.
Leerpuntje opgenomen :oops:, dank

Groeten, Ralf
 
Als ik je een adviesje mag geven.... motoren met ietsje domp inbouwen.
In het geval er ooit een motor uitvalt, zal de nog trekkende motor ietsje downwaards trekken en de lift kompenseren tov van de uitgevallen motor.
Kist is dan nog prima te vliegen op een motor...zonder teveel te rudderen.
Vooropgesteld dat ik nooit een twin gebouwd of gevlogen heb, maar ik meende altijd dat je bij een twin de bakboordsmotor recht naar voren (of zelfs een haartje naar links), en de stuurboordmotor een flinke zijwaartsstelling naar rechts gaf om problemen bij uitval te minimaliseren?
 
Nu hangt de buis alleen maar in wat balsa...:eek:
Dat valt prima op te lossen door op de boven en onderkant van de buis stripjes Balsa van zeg, 5 mm breed te lijmen (met UHU Plus), en die "in het vleugelprofiel" te schuren, en dan de vleugel geheel in te dekken over de lengte van de buis.
Dan ligt de buis opgesloten in een doos, en dat is fenomenaal sterk.... Iets vergelijkbaars gedaan met mijn CampingCharter destijds, en die vleugelverbinding is volledig bomvrij geworden.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/nog-ééén-keertje-dan-mischien-wel-de-laatste-charter-ooit.250633/page-4#post-3796195

Nu heb ik héél dik hout gebruikt, maar dat is omdat de buizen maar 8 mm dinnendiameter zijn en slechts over 3 ribben lopen dus ik had wat "hardheid" nodig, maar in Strutters geval, waar de buizen minstens 15, mischien wel 20 mm zijn en over zo te zien minstens 7 ribben liggen, is veel minder "body" nodig.
Het feit dat de motorgondels aan de vleugel zelf hangen (die krachten komen dus niet op de vleugelverbinding) maakt ook dat het allemaal wat minder kritisch komt.

Het voorgenomen plan met de halve maantjes, persoonlijk heb ik er geen vertrouwen in: leid nog steeds tot krachtenconcentratie op "punten" in plaats van een "lijn"....
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je input Brutus, ik neem het mee, de bovenzijde is nog niet beplankt :beer:
En inderdaad het grootste gewicht zit hem in (rondom) de gondels, motor, retract, tank, 2 servo's

Groeten, Ralf
 
Ga ik volgen Ralf
Mooi project , ik heb de normale maat Barnstormer met een OS FS60 uit 1980 op de bok
Dat is een goed ontwerp, vliegt ook goed met weinig vermogen.
Hoeveel V stelling gebruik jij?
Die oude ontwerpen hadden veel V-stelling, reageren goed op richtingsroer, matig op rolroeren

Succes Willem
 
Leuk dat je meekijkt Willem :thumbsup:!
Ik zou graag je Barnstormer en Bistormer eens zien vliegen.
Als V-stelling heb ik 3 graden genomen, 1,5 per kant, dat vind ik iets mooier dan helemaal vlak.

Rondom de pijp voor de vleugelverbinding zijn inmiddels verstevigingen gemaakt.
Dat lijkt me voldoende, eerdaags kan ik het laatste stukje indekken

DSC_0050.JPG


De romp was klaar om te bespannen, daar had ik helaas een terugslagje met de Oracover
Nooit eerder meegemaakt maar er beleven verfresten plakken aan de backing folie :mad:

DSC_0009.JPG


DSC_0010.JPG


Om nou 2 grote lappen van 1,5meter weg te gooien was ook zonde dus toch maar erop gestreken
Daar moesten echter wel wat kunstgrepen aan te pas komen om dit te herstellen o_O

DSC_0012.JPG


Groeten, Ralf
 
Aanvankelijk wist ik niet wat ik er qua model van moest verwachten, maar ik ben verrast hoe leuk dat er uitziet... Heel erg "jaren 50"....
 
Wat een grappig ding inderdaad, net een speelgoed vliegtuig voor kleuters! Super leuk ding!:thumbsup:

Je hebt er ook aardig de sokken in!

Succes en groet Q
 
Vleugels zijn geschuurd en het Oracover zit erop

DSC_0068.JPG


DSC_0071.JPG


Zo ziet hij er op het moment uit, wachten op de Lasers nu voor het afmaken van de gondels

DSC_0079.JPG


Groeten, Ralf
 
Voor een goede krachtverdeling heb ik op de indekking 2 stroken 1mm triplex gelijmd
Hierop worden de gondels gelijmd
Ik realiseer me opeens: die gondels hangen, weliswaar middels een stripje triplex) dus eigenlijk "koud aan het Balsa"?

Daar hangt wel straks een dikke viertakt in te stampen, EN er zit een landingsgestel poot aan vast.
Weet je wel zeker dat dat sterk genoeg is?
Ben een beetje bang dat bij een wat hardere landing er een heel dun schilletje balsa samen met die gondel finaal loskomt.... Ik zou daar denk ik toch graag harde krachtoverbrenging naar de ribbenconstructie toepassen....
 
Back
Top