The Mighty Twinstormer

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door strutter, 23 jan 2019.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wie kent hem niet uit zijn jeugd, de Mighty Barnstormer :)

    Mighty.JPG

    Op de een of andere manier altijd een prachtige kist gevonden.
    2 jaar geleden de 'short kit' besteld (lees tekeningset, ribben en alu cabane/landingsgestel) en deze lag maar steeds te wachten om gebouwd te worden.
    Mijn gedachten zaten echter bij een tweemotorige kist zoiets als de Fokker FVIII

    FVIII%20poster_zpsjltkra0u.jpg

    Daar het vliegen met een twin nieuw voor mij is en ik ook flaps en retracts wilde gebruiken heb ik de plannen van de Mighty Barnstormer naar eigen idee veranderd om er een 'oefen' twin van te maken.

    Een en ander gecombineerd zou het hierop moeten gaan lijken, spanwijdte 2,3m, streefgewicht 6-6,5 kg
    De vleugels, staart en instelhoeken laat ik onveranderd

    Twin.JPG

    Als motoren komen er 2 Laser 70 viertakters op, deze zijn inmiddels besteld
    Er worden er speciaal door Laser 2 bijeen gebracht welke het meest overeenkomen qua toerental

    Laser 70 2.JPG

    Groeten, Ralf
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Als ik je een adviesje mag geven.... motoren met ietsje domp inbouwen.
    In het geval er ooit een motor uitvalt, zal de nog trekkende motor ietsje downwaards trekken en de lift kompenseren tov van de uitgevallen motor.
    Kist is dan nog prima te vliegen op een motor...zonder teveel te rudderen.
     
    strutter vindt dit leuk.
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Het stabilo tijdens de bouw

    DSC_0244.JPG

    DSC_0002.JPG

    De vleugels zijn ook volgens tekening gebouwd, ik heb ze echter deelbaar gemaakt met een alu buis

    DSC_4629.JPG

    Versterking aan de voorzijde voor het aaneenhouden van de vleugels later

    DSC_4645.JPG

    2mm balsa indekking

    DSC_4648.JPG

    En het uitlijnen van de vleugelhelften
    De gaten in de ribben zijn overmaats, de buismantel wordt nu op zijn plaats gelijmd en er komen 'halve maantjes' terplekke van de ribben opgelijmd zodat deze goed op zijn plek zit

    DSC_4627.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor de tip Jacques! Ga ik opvolgen.
    Beide motoren zullen qua richting ook iets van de romp af gemonteerd worden

    Groeten, Ralf
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De romp is opgebouwd uit platen 8mm balsa, aan de achterkant 8x8 balsa
    Begonnen met 2 zijkanten welke op de bouwhelling samengesteld worden

    DSC_0104.JPG

    Letterlijk op de helling, weet niet hoe ik de foto kan roteren :rolleyes:

    DSC_0107.JPG

    DSC_0108.JPG

    Indekken met 6mm balsa

    DSC_0111.JPG

    En na wat schuurwerk begint het al wat te lijken

    DSC_0245.JPG

    Romp met vleugels even ineengeschoven om eens te kijken hoe het wordt (altijd een favoriete bezigheid ;))

    DSC_0229.JPG

    DSC_0234.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2019
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De motorgondels zijn gemaakt uit 3mm vliegtuigtriplex en wel op de 'ouderwetse manier' :D

    DSC_0236.JPG

    Eenmaal gelijmd krijg je dit, beide hebben 1 hogere zijde vanwege de V-stelling van de vleugel

    DSC_0251.JPG

    De electrische Retracts en oleo's zijn van Hobby King, de spreader is zelf gemaakt (aanvankelijk bedoeld voor project Fokker FXX)
    Retracts zijn voor mij een nog onbewandeld hoofstuk en daar gaat met dit project verandering in komen :banana:



    DSC_0252.JPG

    DSC_0253.JPG

    Voor een goede krachtverdeling heb ik op de indekking 2 stroken 1mm triplex gelijmd
    Hierop worden de gondels gelijmd

    DSC_0014.JPG

    Mooi 'pas'schuren

    DSC_0015.JPG

    Er is in de gondel ook mooi plek voor de flap- en gasservo :)

    DSC_0017.JPG

    Groeten, Ralf
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Is er een reden dat je de buis niet op de plek hebt ingebouwd, waar deze de constructie het meest ten goede komt?:rolleyes:
    Wat ik nu zie is een buis, die bij een beetje belasting onder medeneming van wat balsa splinters uit de ribben, in een keer uit de constructie scheurt.:confused:
    Logischer leek me, het hart van de buis precies tussen de hoofdliggers en de overblijvende ruimte opvullen met kops balsa ter dikte van de breedte van de liggers.
    Je wint daar enorm mee aan buigsterkte van de vleugel en je torsiestijfheid doet niet onder voor de originele constructie.....
    Nu hangt de buis alleen maar in wat balsa...:eek:
     
    Santman en strutter vinden dit leuk.
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ik kan niet anders dan je helemaal gelijk te geven Bruno :thumbsup:
    De gaten in de ribben waar de buis door gaat krijgen zoals gezegd 'halve maantjes' opgelijmd, verdikkingen die de speling afvullen.
    Deze zorgen voor een betere krachtoverbrenging en dan hangt hij niet "alleen maar in wat balsa...".
    Achteraf gezien was het makkelijker ook de buis tussen de hoofdliggers te plaatsen en de overblijvende ruimte met kops balsa uit te vullen.
    Mijn fout dat ik de webbing niet wilde onderbreken.
    Leerpuntje opgenomen :oops:, dank

    Groeten, Ralf
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vooropgesteld dat ik nooit een twin gebouwd of gevlogen heb, maar ik meende altijd dat je bij een twin de bakboordsmotor recht naar voren (of zelfs een haartje naar links), en de stuurboordmotor een flinke zijwaartsstelling naar rechts gaf om problemen bij uitval te minimaliseren?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat valt prima op te lossen door op de boven en onderkant van de buis stripjes Balsa van zeg, 5 mm breed te lijmen (met UHU Plus), en die "in het vleugelprofiel" te schuren, en dan de vleugel geheel in te dekken over de lengte van de buis.
    Dan ligt de buis opgesloten in een doos, en dat is fenomenaal sterk.... Iets vergelijkbaars gedaan met mijn CampingCharter destijds, en die vleugelverbinding is volledig bomvrij geworden.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/nog-ééén-keertje-dan-mischien-wel-de-laatste-charter-ooit.250633/page-4#post-3796195

    Nu heb ik héél dik hout gebruikt, maar dat is omdat de buizen maar 8 mm dinnendiameter zijn en slechts over 3 ribben lopen dus ik had wat "hardheid" nodig, maar in Strutters geval, waar de buizen minstens 15, mischien wel 20 mm zijn en over zo te zien minstens 7 ribben liggen, is veel minder "body" nodig.
    Het feit dat de motorgondels aan de vleugel zelf hangen (die krachten komen dus niet op de vleugelverbinding) maakt ook dat het allemaal wat minder kritisch komt.

    Het voorgenomen plan met de halve maantjes, persoonlijk heb ik er geen vertrouwen in: leid nog steeds tot krachtenconcentratie op "punten" in plaats van een "lijn"....
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2019
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor je input Brutus, ik neem het mee, de bovenzijde is nog niet beplankt :beer:
    En inderdaad het grootste gewicht zit hem in (rondom) de gondels, motor, retract, tank, 2 servo's

    Groeten, Ralf
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ga ik volgen Ralf
    Mooi project , ik heb de normale maat Barnstormer met een OS FS60 uit 1980 op de bok
    Dat is een goed ontwerp, vliegt ook goed met weinig vermogen.
    Hoeveel V stelling gebruik jij?
    Die oude ontwerpen hadden veel V-stelling, reageren goed op richtingsroer, matig op rolroeren

    Succes Willem
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Leuk dat je meekijkt Willem :thumbsup:!
    Ik zou graag je Barnstormer en Bistormer eens zien vliegen.
    Als V-stelling heb ik 3 graden genomen, 1,5 per kant, dat vind ik iets mooier dan helemaal vlak.

    Rondom de pijp voor de vleugelverbinding zijn inmiddels verstevigingen gemaakt.
    Dat lijkt me voldoende, eerdaags kan ik het laatste stukje indekken

    DSC_0050.JPG

    De romp was klaar om te bespannen, daar had ik helaas een terugslagje met de Oracover
    Nooit eerder meegemaakt maar er beleven verfresten plakken aan de backing folie :mad:

    DSC_0009.JPG

    DSC_0010.JPG

    Om nou 2 grote lappen van 1,5meter weg te gooien was ook zonde dus toch maar erop gestreken
    Daar moesten echter wel wat kunstgrepen aan te pas komen om dit te herstellen o_O

    DSC_0012.JPG

    Groeten, Ralf
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels staat hij er zo bij en begint het al wat op een vliegtuig te lijken

    DSC_0009.JPG

    DSC_0035.JPG

    DSC_0043.JPG

    DSC_0029.JPG

    DSC_0015.JPG

    Er komen ook nog 2 landingslichten op

    Groeten, Ralf
     
    Bruno van Hoek, MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aanvankelijk wist ik niet wat ik er qua model van moest verwachten, maar ik ben verrast hoe leuk dat er uitziet... Heel erg "jaren 50"....
     
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Wat een grappig ding inderdaad, net een speelgoed vliegtuig voor kleuters! Super leuk ding!:thumbsup:

    Je hebt er ook aardig de sokken in!

    Succes en groet Q
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Brutus, opzet geslaagd dus :beer:

    Thanks Q (denk ik o_O?) :D

    Leuk dat jullie meelezen
    Heb zojuist de bovenkanten van de vleugels ingedekt, hopelijk morgen het behang erop :banana:

    Groeten, Ralf
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Vleugels zijn geschuurd en het Oracover zit erop

    DSC_0068.JPG

    DSC_0071.JPG

    Zo ziet hij er op het moment uit, wachten op de Lasers nu voor het afmaken van de gondels

    DSC_0079.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik realiseer me opeens: die gondels hangen, weliswaar middels een stripje triplex) dus eigenlijk "koud aan het Balsa"?

    Daar hangt wel straks een dikke viertakt in te stampen, EN er zit een landingsgestel poot aan vast.
    Weet je wel zeker dat dat sterk genoeg is?
    Ben een beetje bang dat bij een wat hardere landing er een heel dun schilletje balsa samen met die gondel finaal loskomt.... Ik zou daar denk ik toch graag harde krachtoverbrenging naar de ribbenconstructie toepassen....
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Er zit een rib onder en niet te vergeten de liggers
     
    jkoeter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina