The Race for Space

Onofficieel zojuist gegooid met T07 en 3-4 Bft:

1x61 m
3x62 m

Geen fotografisch bewijs en geen getuigen, dus.... nog geen wijn :(

Bedankt voor de tip, Bart. Gewoon kist recht omhoog door laten lopen en weer recht naar beneden laten vallen geeft het beste resultaat. (Natuurlijk de alti helemaal voor in de neus... :wink: )

Nog meer was het effect van de thermiek. Bijna alle worpen waren 52 tot 57 meter. Alleen bovenstaande uitschieters, volgens mij door thermiek in combinatie met wind? Of misschien hoogte meter fouten?

Misschien zondag in Garderen met verschillende alti's meten voor vergelijking. Was in ieder geval wel happy om nu die 6 lange flashen op de how-high te mogen tellen! Is wel verslavend, zeker als je zo dicht tegen die 60 aanzit.

Allard,

Bernoulli heeft bij bovenstaande techniek als het goed is geen invloed ? (recht omhoog en teruglaten vallen). Dan is de snelheid op het hoogste punt 0.

Maar ik geloof best dat er metingsfouten zouden kunnen ontstaan. Meter is in ieder geval in de romp, uit de luchtstroom geplaatst.

Peter

Ook in de romp treedt drukverlaging op (een omsloten volume met gaten, draai in je auto bij 120 kmh maar eens je raampje open, dan voel je dat op de oren). En dus ook daar wordt de hoogtemeter beinvloed.
Je moet voor de grap de alti grafieken maar eens naast elkaar leggen van worpen die netjes vlakgelegd zijn. Er is altijd een dip te zien in de curve zonder dat de kist is overtrokken. Bij F1A idem. Als je dan de vlakke curve van de zweefvlucht langs een lineaaltje doortrekt, zit je steeds 1-2 meter lager na apogee.

Je hebt gelijk dat de snelheid bij apogee gelijk nul is en Bernouilli daar geen rol speelt. De'piek' die je waarneemt is dus niet bij apogee maar even daarvoor.....

Peter Aanen zei:
Onofficieel zojuist gegooid met T07 en 3-4 Bft:

1x61 m
3x62 m

Proficiat Peter :wink:

Je bent me voor geweest....................:(

(ff los van de discussie over de nauwkeurigheid van de diverse Alti's maar zolang we allemmaal met datzelfde effekt te maken hebben vind ik dat minder belangrijk)

Het is in elk geval super dat we, de tijdens de reis naar Italie gestelde target, ( die 60 meter) nu te pakken hebben.
Jij helemaal, ik bijna. Vlgd target: 70 meter in 2008 ??

Arno

Arno,

Yep, op naar de 65 meter (eerst realistische doelen stellen?)

Ik ga nu eerst kijken wat de andere kisten doen, kan nu goed vergelijken. Ik ga er nu vanuit dat ik met de T07 het hoogst kom met wind.

Peter

eerst naar de 30 meter? haha,
ik begin met de helft.
mhh. misschien eerst zelfs beginnen met het kopen van een hoogtemeter...

Gefeliciteerd Peter! (alvast)

Modelvliegen maakt onderdeel uit van het NOC-NSF

Meneer Aanen zal dus vannacht wel van zijn bed worden gelicht om een plasje te doen.

Peter succes!!

Nee Peter, nog geen flesje wijn en nee Sietse ook geen half flesje! :wink:
Aangezien ik aanneem dat Peter de waarheid spreekt bij deze van Harte!!!
Toch wacht ik (geheel volgens de eigen opgestelde regels) het logfile af. Maar als je al een paar keer over de 60 gegooid hebt dan lukt het vast nog wel een keer.

Peter Aanen zei:
Arno,

Yep, op naar de 65 meter (eerst realistische doelen stellen?)

Ik ga nu eerst kijken wat de andere kisten doen, kan nu goed vergelijken. Ik ga er nu vanuit dat ik met de T07 het hoogst kom met wind.

Peter

Peter, je bedoelt dat er de mogelijkheid bestaat dat je met een andere kist nog hoger gooit.................... :?

We zouden Peter eens op een discusbaan moeten zetten en kijken hoever hij kan gooien. Misschien kan hij zich meten met de pro's. Zou een leuke stunt zijn.
Of zouden we eens een discuswerper moeten uitnodigen (wel stevig bouwen ;-) ?
Trouwens, als we eens een simpele berekening loslaten, dan is de aanvangssnelheid minstens 130 km/h. Tel daar nog wat weerstandsverliezen bij op, en de werpsnelheid ligt op 150 km/h. Indrukwekkend!
Wie durft z'n kist bij 150 km/h buiten het raam van de auto te houden? Alleen de gedachte al!

Bas,

Heb het idee dat met wind de stijve vleugel van de T07 een groot voordeel biedt voor de starthoogte tov flexibelere exemplaren. Heb verder de FW4 nog niet echt met harde wind uitgeprobeerd, maar die gaat met normaal weer nu ook steeds beter dankzij kleine aanpassingen. Ben ook beniewd wat de aspi doet, echter ben ik niet van plan deze kist te vliegen bij sterke wind. Meten is weten!

Allard,

Soms is ook een verbaal protest van de T07 op max. lanceersnelheid te horen. Nog steeds aan het onderzoeken hoe dit eruit te krijgen. Windsnelheid geeft in deze situatie ongeveer 20-25 km/h. Aanloop schat ik op 10 km/h? Moet er trouwens wel bij vertellen dat ik vanaf verharde weg start. Blijft er ongeveer 110 km/h over om te krijgen uit de draaiversnelling. Zweden hebben geloof ik worpsnelheden gemeten met laser die boven de 130km/h gingen (dus tov de grond).

Peter

spaceshuttle1.jpg

Wouw. that's high!!

Voor wat betreft de absoluut gemeten hoogte, wat is dan objectiviteit?
In de atletiek wordt een record bij 'helpende' wind niet erkend.
En bij DLG werkt naast wind, thermiek ook sterk in het voordeel. Wat is dan een werphoogte van meer dan 70 meter nog waard? Wanneer wordt die hoogte gemeten als er 5 m/s lift onder zit? Een seconde na het vlakleggen heb je er zo al weer een paar metertjes bij. Of ga met je DLG eens op de helling smijten bij een stevig briesje, geheid dat je je daar even Jürgen Schult (werelrecordhouder discuswerpen) voelt.
Om kort te gaan, de gepubliceerde hoogtes kunnen moeilijk objectief met elkaar vergeleken worden.
Neemt niet weg dat de huidige ontwikkelingen zeer indrukwekkend zijn. Het laat zien dat de weerstand van de moderne modellen bijzonder laag is en komende ontwikkelingen steeds meer verbeteringen achter de komma gaan geven (zie Formule 1).
Een leuke afstudeeropdracht voor een aanstormend aerodynamicus misschien?

Back