THE ROARING FIFTIES t/m the SWEET SEVENTIES powermodellen

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 15 jan 2022.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We gaan het in dit topic in wat willekeurige volgorde hebben over de powermodellen van de fifties t/m de seventies... Bouwprojecten die hier uit gaan voorkomen krijgen een eigen topic.

Om mee te beginnen...jullie weten dat ik gecharmeerd ben van met name de vol ingedekte powerkisten van de seventies en dat ik graag iets in die trant wil gaan maken...maar...de 1e uit mogelijk meer van die periode gaat geen bestaand model worden maar een kist die de seventies sfeer uitstraald...
    Hoe zagen die kisten er dan uit??

Dan hebben we het over zoiets...

Apollo 19 1978.jpg EK winnaar 1976.jpg M=95x5 1978.jpg Medium-5.jpg Verbitsky 71.jpg

En in full collor ziet dat er dan zo uit...

pic-s001-013.jpg

pic-s001-014.jpg

pic-s001-030.jpg

pic-s001-047.jpg

En zoiets gaat het worden... zie separaat topic....
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/ddr-gefi-21.281926/

pic-s001-060.jpg

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Ik ken Jan Ochman nog van vele wedstrijden in het F5B.
    JanOchman.png

3. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Ik was hier niet bij, maar waarschijnlijk rond 2002 à 2004.
    Daarna vloog hij weer met eigen ontwerpen, hier met Raketenwurm.

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    SPEEDY GONZALES

Het gaat lekker met de Django..zie separaat topic...en we kunnen hier al weer vast een voorschotje opnemen op wat er komen gaat.

In de afgelopen dagen 2 leuke powermodel motoren gescoord..

Via HansdV deze een Frog 2.49VB/B van 1955...zou goed een Gastove bij passen
    IMG_20220516_101348.jpg

upload_2022-5-16_10-29-2.jpeg

En via Pieter Paul een tweede KMD ( die ook in de DDR kist zit die hierboven in dit topic wordt genoemd)...

IMG_20220516_101212.jpg

En de motoren plank...nee echt niet...ik ben geen motoren verzamelaar...ik struin soms wat om iets leuks te scoren voor een model wat ik in gedachten heb...en soms gaat dat wat niet helemaal in het plan past er ook weer pardoes uit.

En waarvoor zijn dan die lege plekken op de plank?

IMG_20220516_101506.jpg

IMG_20220516_101530.jpg

Welnu..er is via Pieter Paul een hele doos met 2,5 cc speed motoren en speedpannen onderweg met meerdere ...Rossi's...Super Tigres, MVVS'en etc...enz.. Allemaal motoren van de powerkisten van de sixties en seventies.

Of er ook een Moki bij zit..?? ( Winfried gaat ook voor me kijken in de nalatenschap van een relatie....hij zal zich ergens eerdaags wel melden wat een lading er bij hem binnenkomt)..want dan komt bv deze beroemdheid ook in beeld....

342F1B98-61E3-4B17-B9C3-0E2018193E5D.jpeg

upload_2022-5-16_10-35-28.jpeg

Tja..en zodra alles binnen is en op de plank ligt komt het leuke traject van het vaststellen van het volgende powermodel project...

Wordt vervolgt!!!

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ter voorbereiding op het Glow race motoren tijdperk...die met starters tot leven werden gewekt....heb ik al vast een startbok gemaakt....bijna gereed..

Normaliter hadden/hebben die F1C vliegers een klein bakje met daarin het powerpanel..de 12 V accu en de scheef opgestelde starter (met voetschakelaar)...

Mijn bok is zeer fors bemeten...heeft een dubbel functie...de grote 10 cc Sparky kisten passen er ook op zodat het aanslaan en overpakken zo veilig mogelijk uitgevoerd kan worden...

Het starten van een race glow gaat dan zo...al of niet met stalen neuzen werkschoenen...gi gi..

IMG_20220516_110357.jpg

Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zo... fff wat zitten knutselen...Dit topic gaat een wat algemeen topic worden over de powerkisten van de fifties tot de seventies..en misschien nog wel een decennium of wat er bij...en de bouwsels hebben nu allemaal een "eigen" topic...Zo kan ik beter de algemene verhalen en beschouwingen kwijt en zijn de bouwsels keurig gestald in de diverse bouwverslagen.

De DDR GeFi ( hierboven in de motorstart simulatie) staat nu hier...
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/ddr-gefi-21.281926/

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vanavond komen de eerste Rossies binnen....de raderen draaien al....

Rossi R15 Normale-1.jpg

In welk tijdvak werden die gebruikt..en op welke kisten.

In het VFF forum hebben we het WK winnaars topic...

https://www.modelbouwforum.nl/threads/f1c-wereldkampioenen-1951-2000-en-tijdgenoten.276479/

...en daar uit blijkt dat de Rossi domineerde vanaf 1971 t/m 1983...een mooie tijdspanne met veel ontwikkelingen. Kisten die me bevallen zijn o.m.:

de 1975 kampioen Korla Plankton...van Lars Olafsen...

- de 1977 kampioen Speed Cream..( 1e kist met een E timer) van Thomas Koster

- en de 1981 winnaar de Delfin...van Andreas Meczner

De 2e en de 3e hebben ronde rompen....en aangezien ik dat tot nu toe niet gemaakt heb.....moet er wel een doorn van hout gedraaid worden om de balsa lagen daar omheen te wikkelen.

Dat draaien van een dergelijke doorn...ongeveer 950 mm lengte..(en mag in 2 delen) gaat het beste op een houtdraaibank waarbij het begin in een zgn meenemer zit..en het uiteinde in een uit het midden opgestelde meedraaiend center. Dan kan de beitel op het bed gewoon parallel aan de hartlijn van de draaibank verplaatst worden en ontstaat er toch een conische doorn.

Nu bezit ik geen houtdraaibank maar wel een AI metaaldraaibank ...met 485 mm tussen de centers... en wanneer ik kans zie bij de spantang een meenemer te maken dan...ja dan...

En natuurlijk moet ik een mooi stuk hout hebben om de doorn stukken uit te draaien...Met 2 stuks Ikea houten poten van 70 cm kom ik al een stuk in de richting...

download.png

janhein en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Denk er aan jongens..niet tegen de directie zeggen (we zijn in Gemeenschap van Ellende getrouwd en ik heb al ellende genoeg...) ik ben weer wat rijker geworden...

11 stuks beauties uit het sixties en seventies glow tijdperk...

IMG_20220517_073542.jpg

IMG_20220517_073533.jpg

Deze 6 gaan in de verkoop en de details kun je straks vinden in de koopjeshoek ( PH-SAM only te bereiken) maar..mocht je als niet PH-Sammer iets van je gading zien...laat het weten..zit allemaal op hooguit enkele tientjes tot max 30 euro per stuk.

Van l naar r...onbekend 2,5 cc...onbekend 1,5 cc...MVVS 2,5 cc...Super Tigre G-20....Super Tigre G-20...LST 2,5 cc
    IMG_20220517_073551.jpg

En om zelf nog fff van te smullen:
    Van links naar rechts:
    - Supre Tigre G-15 medio sixties, incl speedpan en pijp
    - Uktcam Rus clone van de Rossi , medio seventies incl pijp
    - LST Tjech speedmotor van de seventies
    - Rossi gebruikt , seventies
    - Rossi NIEUW!!! , seventies

IMG_20220517_073607.jpg

En bij die hoge toerentallen van de Rossi gaat een gewone 7x4 prop echt niet...die spat uit elkaar..dus een bosje glasvezel props..en die zwarte is een carbon klapschroef..eind seventies.

IMG_20220517_073612.jpg

Nee...ik ben nu niet armer geworden...maar rijker...:eek::D:D:p:p:p

9. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Die met de rode spinner ziet er bekend uit , ik zoek morgen even de documentatie er van op . Ik heb er zelf 2 maar kan niet op de naam komen . Ze komen uit Duitsland (Glashutte )

En op dit moment even een zonnesteek door 2 uur grasmaaien ;-).

Énke Blériot vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Een powermodel van de mid seventies...met een Rossi...brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee.

Kijken we naar de aansturing in de Vrije Vlucht mode:

- Uiteraard zit er een Auto rudder (AR) en een verstelbaar stabilo (VIT) op...maar...die kunnen vanwege de hogere snelheid tijdens de motorloop bij het stoppen van de motor niet meer gelijk met de motor..en gelijk met elkaar in werking komen. Er dienen fractionele en instelbare verschillen te zijn. De volgorde: Motor stop....0,5 tot 1 seconde later het AR...2-3 seconden later de VIT.

- Dat vraagt om een ander soort timer dan wat we tot nu toe gezien hebben en wel de meerfunctie Seelig timer.

seelig-timer-function-free-flight_1_7afac89ca69066b940c17384e84446f6.jpg

- En...de motor wordt niet meer gestopt door het sluiten van de brandstof toevoer maar door het openen van een extra slang die naar de carb gaat (nu een druktank waar de brandstof met een spuit ingedrukt is) waardoor de motor verzuipt en ogenblikkelijk stopt. De reden van deze methode...in 1977 ging de motorloop tijd van 10 naar 7 seconden...en nareutelen van de motor na het stoppen kon echt niet meer..die tijd telt ook mee maar levert geen hoogte op en de stuurfases kloppen dan niet meer met de ondertussen afgenomen snelheid.

- een derde punt is het starten van de timer...dat gaat niet meer door hem op de timer aan te zetten...(kijken of die loopt en dan lanceren ..wat een seconde verlies oplevert cq qua tijdspanne onnauwkeurig is) maar er komt een duimschakelaar op de romp daar waar je het model vast houd. Door het indrukken van de schakelaar ( zodra je het model in de startpositie brengt) staat de timer op scherp...en bij de lancering veert de startknop uit en gaat de timer lopen.

- En aangezien de tank onder druk staat moet de toevoerslang afsluitbaar zijn...en die afsluiter moet je tijdens het starten met de startmotor kunnen openen..en desgewenst weer kunnen sluiten indien de motor niet gelijk aanslaat...

Ook de RC mode wordt uitgebreid. Bij de DDR GeFi zagen we al dat er mechanische/RC dubbel functies zijn en de VIT timer functie overruled kan worden zodat met de RC de DT elk gewenst moment ingeschakeld kan worden...ook tijdens de motorloopfase.

Nu komt er naast de SC roer sturing en de overrule van de VIT nog een RC motorstop functie bij...De brandstof toevoer kan RC afgesloten worden...bv met de "JanHein" afsluiter....Maar of die goed genoeg is...de tank staat onder druk en wanneer de afsluiter wat lekt dan neemt de tankdruk af...Mogelijk moet ik dus de afklem beugel op de Flood slang naar de carb (die aan de timerfunctie zit) ook RC overrulen.

Schermafbeelding 2022-04-05 om 12.02.54.png

En de ronde gelamineerde (glas/epoxy versterkte) staartboom en het starten van de motor met een startmotor hadden we het al over gehad....Kortom...de kisten gaan complexer worden....en de grijze ..vergrijsde...cellen moeten weer hard aan het werk...

Overigens werd een druktank al in de mid sixties toegepast maar dat waren dan carterdruk tanken..dus lage druk en het stoppen ging dan door de toevoer naar de carb te stoppen en gelijktijdig de tankdruk af te laten.

Hier de mid sixties Night Train met die carterdruk tank...

Night_Train_VII_oz11905 tank.jpg

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    In de afgelopen maanden ben ik op zoek gegaan of er meer VV/RC F1C vliegers in de wereld zijn..overal gesnuffeld maar..niets kunnen vinden.

Een hedendaagse VV F1C komt al een heel eind met de RC..die kun je via je paniekkassie:
    - motorstoppen (verplicht)
    - DT in werking zetten.

Maar een F1C in de VV model laten vliegen waarbij die desgewenst SC met het RR gestuurd kan worden..en de motor gestopt..en de DT geactiveerd...ik vrees dat ik één van de weinigen..zo niet de enige in de wereld ben die dit traject is ingeslagen. En waar het moet eindigen..???

Een folder bv??:eek::D:D:p:p:p

M.l.v.Doesburg en janhein vinden dit leuk.
  12. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Ik had nog een Fotootje beloofd van de motor .

Het is naar mijn idee een Mosquito van Permot . Er bestaat ook een diesel uitvoering van zie foto

Bijgevoegde bestanden:

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Oudjes in een modern jasje.

Tot nu toe heb ik de powerkisten zoveel mogelijk de uitstraling van weleer gegeven door vintage bekledings materialen te gebruiken....en soms zelfs in het originele design. Maar...dat is uiteraard niet strikt noodzakelijk en er zijn heel wat "powervliegers" die hun kist in een anno nu jasje steken.

Bv

In 1960 wou het maar niet lukken om ook na vele fly-off ronden een WK winner te realiseren en men besloot de laatste 5 finalisten allemaal tot wereldkampioen uit te roepen.

Één van die 5 was Larry Conover uit de USA met zijn Lucky Lindy. Hier het 5 tal met in het midden Larry met de Lucky Lindy...

upload_2022-5-26_11-34-11.jpeg

Die kist is heel vaak gebouwd door derden en hier zien we hem in een hedendaagse bekleding...
    66346580_2353211644902079_7255150565624119296_n.jpg

En wat te denken van de beroemde Night Train...hier als VRA in moderne setting...

11905.jpg

Maar het kan nog wilder...deze Bar-X...

48364654_2204314426458469_6414760899000664064_n.jpg

Of de klassieker San de Hogan...

Mike Quinn Hogan 2.jpg

Dus mocht je een (VRA) powerkist overwegen maar je ziet te spanlakken bekleding niet zitten...dan kun je met bv Oracover light ook blitse resultaten krijgen.

14. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Die laatste zijn wel een paar beauties , heb laatst nog met de Blazer gevlogen bleef gewoon 3min zonder sturen tegen de wind in hangen.

Met Jan gelijk besloten een grotere te gaan bouwen maar ja de tijd heb al teveel te doen, maar gaan der zeker komen uiteraard wel VRA en Eflight

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Begrijp ik het goed? E-motor dikke Blazers?

En gaan die dan blazerend naar boven?...waar zitten jullie aan te denken..iets van 1400-1500 mm span?

Zet jullie ideen met name qua motor svp in het E power topic...ik heb altijd moeite met het begrijpen van motor sterkte...en wat voor een prop er op moet..Electro blijft vol geheimzinnigheid voor mij.

1 ding weet ik wel..zo staat die stil en zo draait die volgas zonder dat je de compressie voelt oplopen. :eek:

Deel Deze Pagina