The VJ38 Experimental.

Vandaag maar eens opgeruimd op de opslagkamer, de poes moet eerstdaags gaan jongen en ik zou niet willen dat ze nadien haar kittens niet meer terugvind.
Zo had ik nog wat resten van mijn P38 teruggevonden, op weg naar de kliko begon mij daar toch opeens een lamp te branden zeker.
Maar ineens de zaag bovengehaald ( een echte )

Als we nu van de restanten eens een eenmotorig middendekkertje maken, moet toch nog eventjes wachten op de bestelde Jodel Robin.

Heb dan de onderdelen maar eens bij elkaar gelegd om te kijken wat het ongeveer kan worden.
Neuskone hier maar eventjes bijgeplaatst om ongeveer een zicht voor de neuslengte te hebben en ruimte om de lipo op het cg te kunnen leggen.

De romp heb ik maar eventjes aangepast, dit om de afstand naar stabilo en kielvlak te meten, gebruiken kan ik ze niet, zal er eentje in depron en balsa worden, een goede oefening om dit te leren.
Word een vast landinggestel met neuswiel, kunnen de gaten in de vleugel opgevuld worden met hout voor de bevestiging.
Vanavond maar eens wat schetsjes maken en afmetingen noteren.

Short S23 en Pipercup kunnen wel wachten tot het wintert.

Johan.

Een eerste begin word het staartboom gedeelte.

Dit is de kern, hier word de verdere romp op gebouwd.
Een draadsnijder om schuim te snijden zou nu wel een handige hulp zijn, het zal dus veel schuurwerk worden voor buiten, met deze temperatuur zal het nachtwerk worden vrees ik.
Om het spantje op de romp meer houvast te bieden lijm er ik er nog twee carbonstaafjes in, een staart die er afvalt zou geen zicht zijn.
Weer maar eens wat verder puffen.

Johan.

Vandaag mij toch nog een beetje kunnen concentreren op wat bouwen, het is er anders de temperatuur niet naar.

Het zal zeker door de warmte komen, maar ik heb blijkbaar ergens verkeerd gemeten, rompboom is blijkbaar wat lang, en het is maar een raar zicht zo dun.

Nog wel ietsjes te lang na 6 cm afgezaagd te hebben, maar we houden het maar zo, gaat hij misschien wat minder nerveus zijn op hoogte.
Ook de eerste keer Depron gesneden, is ook een nieuwe ervaring.

Eens even kijken of het zo allemaal wat in lijn zit met de V stelling van de vleugel.

Dan maar verder het voorste deel van de stabilo afwerken.
Misschien dat ik wat overdrijf wat verstevigen van het Depron betreft, maar ik heb het als volgt gedaan.
2 stuks uitgesneden en voor het op elkaar lijmen eerst een carbon staafje tussen gelijmd van 4x1 mm over de lengte.
Nadat beide delen op elkaar kleefden aan voor en achterzijde een balsa ligger gelijmd van 10x6 mm, rare maat komt omdat ik deze uit een plank heb gesneden, bedoeling is om de aanvalsboord rond te schuren.
Het hoogteroer zelf maak ik hol uit balsa plankjes.(driehoek)
Waar ik nog over nadenk is of ik het stabilo van een dubbel kielvlak ga voorzien (P38) of van een enkel, Type B17 of dergelijk, het is toch experimenteel.

Johan.

Back