Zal je verrassen... die kleine motortjes kunnen verrassend goed zuipen.
oh... hoe kleiner de motor, hoe lager het rendement... Maar Henk had het daar niet over, die had het over het vermogensverlies in de as... DAT is vrijwel niks.
Maar die motortjes, je moet even weten hoe je daar aan rekent.
Speed 280 | 6V | Range: 4,5-6V | Onbelast rpm: 14.000 | No load: 0,275A | Max eff: 1,38A | Stall: 6,8A | Max Rendement 58%
De getallen zijn "met de natte vinger" uitgerekend, want dergelijke gegevens zijn nooit erg accuraat en de productietoleranties zullen ook wel wat ruim zijn, en de aanname is dat er een passende schroef onder hangt:
-Onbelast draait het ding op 6V 14K toeren, en neemt 1,65 Watt op. Aangezien de as vrij draait, is er geen asvermogen.
-Uit de blokkeerspanning volgt een koperweerstand van 0,88 Ohm. Is niet helemaal eerlijk, eigenlijk moet je die spanning op de collector meten, en dan kom je een haartje lager uit.
-Uit de nullaststroom volgt dat de inwendige generatorspanning bij die nullast 5,75 Volt moet zijn en daaruit volgt dat de kV 2430 is. Geldt in principe hetzelfde voor als voor de koperweerstand. Komt iets lager uit.
Bij max rendement neemt het ding 8,3W op, maar aan de as komt er dan DUS (rendement is 58%) ongeveer 4,8W uit.
Toerental bij max rendement moet ongeveer 11600 toeren zijn.
Zo'n bootje gaat never nooit niet 4,8W opnemen, DUS draait het motortje veel lichter, dus is het toerental significant hoger, en de stroom significant lager.
Als ik het schatten moet, vraagt zoiets hooguit 1W aan de as, wat electrisch (uitgaande van een nullast verlies van 1,65W) ruwweg 2,5~3 Watt zou vergen bij een stroomopname van pak hem beet 450~500 mA.
Dus met een 700 mAh accuutje moet daar echt wel ruim een uurtje vaartijd volgas uit te peuteren zijn.