Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door robbert de rouw, 1 mrt 2020.

  1. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    Ik zal om te beginnen wat foto's uploaden.
    2 regelaars, de middelste motor kan los draaien van de buitenste twee. Romp en dek geheel uit polyester. Nu voorzien van een 12V 9Ah loodakku.
    Voor Tedje een kleine brushless motor besteld.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
    Bert V, MicropropSport, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Robbert, dan heb je nog geluk gehad met een mooi model! Een gebruikt exemplaar neem ik aan?

    De eerste zaten rond de 800 tot 900 euro, nu gaat het boven de 1200,- euro... helium gevuld voor beter prijs per drijfvermogen...

    Het zit keurig in het detail, is zeer aardig om te zien.
    Ik heb een vroege versie, over genomen van iemand uit Duitsland.
    Die had het +1jaar... toen viel het uiteen... zag er geen soelaas meer in.
    En Tante Graupner gaf geen respons! Ik een stofzuiger! Hopla!


    Het is de goed ogende RTF versie uit China. Ik hoop dat ze beter zijn geworden.
    Fabriek zit nu op Facebook. Is zeer actief.
    https://www.facebook.com/ihobbymall/?__tn__=,d,P-R&eid=ARDA-uuuXzrN6EpzD9jTVnweDxdi3Jo7a3V1Zi5djERtOCyXcTDs_1MlHwtBRC4GhRnTdMfFYAnkQ1fk

    Ook via een nieuwe toegankelijke site, ze produceerden eerder voor de distributeurs...
    maar die wereld stort in, door... China zelf... ahum...
    Het lijkt me een verstandige actie meer aandacht te schenken aan de eigen producten.
    Ze bouwen in grote oplages in een grote team-effort. Doen goed aan schaalonderzoek, historisch. Oplages draaien zet zoden aan de dijk in productieaantallen en markten bedienen.
    http://ihobbymall.com/

    http://ihobbymall.com/

    Zoals je ziet... is men goed aan het stekken geslagen...
    Krijg je pardoes een kolonie van die beesten! 'Ondanks dat het lente is'
    Vervreemdend is het wel.


    39385556_1872206346158728_8205838694670663680_n.jpg

    39337294_1872206542825375_5683971075419930624_n.jpg


    Ja... Graupner verkocht ze lange tijd, helaas is het nu zeer onzeker voor Graupner.
    Las iets over samengaan met Robbe?
    Het model hebben ze wel geïnitieerd. Zeer deftig.

    En ik zie dat je een geupdrade versie hebt met SAR stikkers....
    waarvan ik me afvraag of ze ooit op de Heuss hebben gezeten. Meen van niet namelijk.
    Ik denk erg naar de Duitse modelbouwsites gekeken? Stikker-drift?

    Zou er SAR op hebben gestaan, dan klopt de kleurindeling mogelijk niet meer.
    Alles van het dekhuis was wit, en de sierlijke oranje inkleuring met boog naar onder had dan recht gestoken moeten zijn...
    Alleen de Arwed Emminghaus en Georg Breusing hadden dat SAR kenmerk.
    Heuss klasse was toen al uit de vaart... net uit de vaart...

    Maar de kleurpatronen van het schip door de tijd heen, is een lastig verhaal.
    Schip werd ook constant geüpgraded met steeds modernere apparatuur...
    Het model is dus een tijdsfragment.

    Er was ook een Adolph Bermpohl editie bij Graupner. De tweede versie ook een RFT uit China.

    Een aantal modernste DGZRS modellen werden/worden als luxe kit verkocht bij Graupner.
    Weet niet of daar nu nog continuïteit in zit... Zeer mooi, ook veel werk het klaar te maken.

    Heb van de Heuss dus die sjomp staan
    Mooi model, maar ook zeer kwetsbaar.
    Hekjes zijn zeer zwak gesoldeerd en liggen bij mij in stukken. Het kan geheel over.
    Maar dan in zilversoldeer. Veel viel er vanzelf van af. Herfsttij der...
    Roermechanisme is erg stroef en lekt snel. In bad geweest... matig!


    Romp is gebaseerd op de werftekeningen die bij de DGzRS te bestellen zijn.
    Dat is overigens een bewerking van de originele lijnenplannen.
    Die waren destijds geheim uit economisch belang. Ooit een revolutionair romp ontwerp.

    Type halfgleider. Snel schip.
    De Heuss deed 20 knoop op vlak water met een machine vermogen van 1.750 pk!
    Kruissnelheid 11 knoop op de twee buitenste Mecedes Diesels
    Niet slecht voor een schip uit 1957!

    Dek is ingezakt bij mij. Gevalletje soufflé. Vervormd door hitte van de zon of een
    kwetsbare resin met gebrekkige vormvastheid. Is absoluut geen polyester, dat blijft altijd
    plakkerig en tacky. En blijft stinken naar styreen. Maar ruikt ook anders dan epoxy.
    Ik vermoed Vinylester! Het is een wat minder heftig goedje dan Polyester of Epoxy,
    om te verwerken... en in grote hoeveelheden ook wat gunstiger op inkoop?
    Eer zit een vormfout in het dekhuis...
    De voorkant, de casettes staan te recht op... Moeten gelijke hoek hebben met de stijlte/hoek
    van de flying-bridge. Kniesoor die er op let! Hierbij 1x kniesoor in de aanbieding :)
    Heb ik een beetje het gevoel dat het dekhuis te groot is?

    Heuss-ModellWerft.jpg


    De bijboot mist de schoeftunnel. Noemen ze dat niet een beginnersfout? Haha.
    En het schuitje is in vorm te plat gedrukt. Gewalst als het ware. Wel oogt het kloek.
    En de details zijn mooi gelukt. Stoort allemaal niet.

    Het propje van de bijboot is resin. Zeer zwak! Bij demontage met beleid viel het pardoes uiteen.
    Wees daarop voorbereid als je motor gaat inbouwen en as moet gaan smeren.

    Ik wilde het model weer opbouwen... plakte wat vast, knikkerde er elders weer iets af...
    Dat schiet niet op... nu 'Premium' stofhapper.

    Heb je van de Heuss de manual? Waarschijnlijk niet... zie aangehaakt onder.

    Ik weet niet of je motoren namelijk een 12v gaan overleven!
    Need for speed... het kan niet hard genoeg in de modelbouw.
    Kan pardoes zo zijn dat de motoren veel te heet worden bij direct drive.

    En een koelinstallatie op borstelmotoren... direct drive... blijft een buitengewoon slecht rendement.
    Je bent dan bezig een waterkoker te bouwen. Je blijft 50% energie in warmte omzetten...
    terwijl 72% haalbaar is voor zo een motor... Veel werk, en levert nog steeds niets op.
    De amperes vliegen je om de oren, en de accu is vlot leeg.
    Het heelal verwarmen... dat is niet de bedoeling van een elektromotor...

    De manual heeft het over 6 cellen NiMh, staat voor rond de 7,2v!!
    Daarmee blijft het misntens heel!
    Wil je verantwoorde hi-speed, dan moet het roer fors om, 'moet' je het motorconcept geheel aanpassen.
    Nou ja... niets moet natuurlijk :)

    Kom ik net nog even deze vernieuwde manual tegen??? Staat de boel op 12V!
    Boeiend! Je merkt vanzelf wanneer re rook uit de schoorsteen komt.
    Hou het wel goed in de smiezen!
    Dus het zal allemaal wel meevallen...
    Of... er zijn later andere motoren in gekomen, die deze spanning beter hanteren bij de grootte van de props.
    Maar hou het dus in de gaten!

    https://www.graupner.de/media/pdf/a0/f7/bd/2013_THEODOR_HEUSS_de_en_fr5a31000e44ad6.pdf

    Bijbootfunctie? Segelwinde... en aan het bijbootje moet een neerklappend haakje,
    en aan de takeling in de badkuip een lus met een vangertje voor het haakje...

    Hier slim opgelost... de meest elegante eigenlijk. De man prepareert de modellen al jaren. Bouwt verlichting in etc.
    Kijk alle plaatjes goed langs... komt de takelinstallatie vanzelf tegen.
    De rest is slechts brein kracht.

    https://www.schiffsmodell-manufaktur.de/dgzrs-seenotkreuzer-theodor-heuss

    Een saluut van een sneue Heuss... met stof tot nadenken in overvloed,
    nader tot de eeuwigheid... etc
    Moet ook een keer...

    DSC_1917.JPG



    Verder een gave bak. Wees goed geïnformeerd... het helpt!

    Hier nog wat plaatjes die ik eens gepost heb!
    Enjoy!

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/schroeven-en-schroefassen-adolph-bermpohl.259863/

    Groet Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 mrt 2020
    kaapstander vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Robbert, je bent nu een eigen bouwdraadje opgestart met dank aan de Moderator(s).

    Je kan de titel aanpassen, en de hele draad lang van alles aan blijven passen,
    en draadjes van anderen laten verwijderen of laten verplaatsen, als ze 'niet stroken' met het beoogde verhaal.
    Je model heeft een eigen problematiek.

    Er is nimmer een model als deze ter sprake geweest op het MBF.
    ARF was tot 2010 vrij ongewoon in modelbouwland, of het stond nader tot speelgoed.

    Dit model staat op een ander plan. Voor mensen die geen tijd hebben voor zelfbouw, of een kit,
    maar eventueel nog wel technisch zich uit willen leven op een al schitterend model.

    Hoop dat je er een mooi draadje van kan maken!

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2020
    Stoompomp vindt dit leuk.
  4. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    Hallo Bas,

    Dank voor je uitgebreide informatie en verhaal.
    Ik heb deze gekocht omdat er heel weinig voor gevraagd werd en ik als jong ventje de Bermphol altijd fascinerend vond.
    Ik heb de originele motoren gewisseld met 3 stuks die ik had liggen en zeker voor 12V zijn.
    De bouwkwaliteit is redelijk, jammer dat de uitlijning van de schroefassen slecht is.
    Het railingwerk is juist enorm stevig bij deze uitvoering. En de romp en het dek zijn met stevige polyester matten opgebouwd.
    Dekhuis is loeizwaar, dat wel.
    Ben nog steeds aan het nadenken over een systeem om Tedje binnen te halen.
    De achterzijde is niet open te maken zonder er de zaag in te zetten. Dat is nog wel een puntje.

    Groeten, Robbert[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn kelder ziet er anders uit...
    bij jou veel netter gelamineerd... en ziet er ook veel meer uit als epoxy...
    Wat je ook ziet, is dat het is ingezakt! Echt klote om dat alles weer op te krikken...
    Spanten achteraf te bouwen en er in te drukken, en dusdanig, dat er geen zichtbare
    drukpunten ontstaan...

    IMG_0898.jpg

    Binnenhalen Tedje?
    Continue lus met doorvoer via een Segelwinde.

    In de Tedje een haakje wat je neer kan laten. Het is bijna als in het echt,
    echter werd dan met mankracht aangehaakt.


    Bij het echte schip zat een lier in de schoorsteen...

    Schermafbeelding 2020-03-20 om 00.55.28.png


    Hier wordt het aangehaakt. De V-kabel breder gemaakt, en uit metaal,
    en dat deze kan scharnieren op de romp via een door en door buisje...
    En met een kleine servo kan laten zakken om aan te haken aan een beugel.


    Schermafbeelding 2020-03-20 om 00.56.52.png


    Dit is de loep met het aanhaak framepje, bediend door een zeilwinch...
    Naar boven en naar onder... haakje via servo in bijbootje laten zakken en sjorren maar.
    Uitzetten gaat met zwaartekracht... De mooiste oplossing die ik heb getroffen.
    Heb alle spullen om het te maken... maar eerst deze af... en die heeft een constructie uit de jaren '60
    Dat wil ik handhaven... als eerbetoon aan de bouwer... :)

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...ie-van-een-theodor-heuss.268191/#post-3990963


    Schermafbeelding 2020-03-20 om 00.52.50.png

    Nu weet je al direct mijn bouwgeheimen en de sleutel tot de oplossing!

    Schroefassen moet je dan uitstoken met een soldeerbout. Dat is een triviaal klusje.
    En dan kan je er fraaie PEBA asjes in zetten, die keurig op maat te maken zijn.
    3x stuks kogelgelagerd. Dan draait het mooi licht.

    Tevoren alles goed meten met passers, en maten overzetten in een goede notitie...
    Dan ga je een richter maken uit twee platen met de juiste afstanden van de drie assen.
    Met M4 rondstaf, dat kuis recht is kan je dan een richter maken om de kokers goed te richten,
    en op de motoren af te stemmen, dat die 100% in lijn staan.
    Je zou er 3x Robbe Navy's in kunnen zetten met gearboxen 3,33 : 1.
    Middelste prop een 50 mm drieblads speed schoef, en de buitenste op 3 of 2 blads
    40 mm speedschroeven. Mijn plan was om dat bij de PropShop UK te bestellen.
    Kost een bom duiten... maar dan heb je ook wat.
    Die zaak zet je op 12V en er kunnen draagvleugels onder het model.
    Dat gaat varen als een idioot, en stroom trekken... gaat meevallen.

    Als accu 4x LifoPo4 Headwaycellen van 10.000 mA, die cellen worden aaneengeschroefd.
    Je kan daar een balanceerkabel aan solderen, maar schijnt niet te hoeven.
    Ik heb het wel gedaan en dat laad ik dan met een computerlader met 1C, dus 10A laadstroom.
    Ze kunnen overigens met 40A geladen worden... Dus binnen korste keren vol te jassen.
    Je kan de cellen leeg varen... beter van niet, maar probleem loos weer te laden.
    Willen ook niet fikken als Lipo's... maar slopen is vast mogelijk...

    Mijn kleine Heuss van lang gelee staat nu op frisse 3x brushless met gearboxen er op 3,33:1,
    speedschroeven, en dat voor een lange vaartijd... vol gas...
    dat is de sport bij een bootje van nog geen meter... en drie motoren... varen doet
    ie vol uit denk ik al op 1 motor... maar het is de leut... 3 uur achtereen 12 kmh...
    Moet eigenlijk 7 kmh doen meen ik... bijkans een keilsteen...

    Een Bermpohl... gut daar heb ik ook nog een complete bouwdoos van.
    En alles wat er bij hoort... Ooit in Zuid-Duitsland gekocht... met een vakantie aldaar.
    Was blij dat ik toen een SW had... wat een grote doos :)
    Mooi model... ABS romp... maar had eigenlijk glasvezel moeten wezen...
    ABS bederft bij gebruik... niet in een donkere doos... UV licht de grootste boosdoenner.

    Noot: Polyester blijft stinken.
    Als deze niet plakkerig blijft aanvoelen, is het geen polyester.
    Stel dat je een grote aanpassing wilt doen, grijp je naar het verkeerde bouwmateriaal...

    Je spreekt hier algemeen van een glasvezel versterkte romp.
    De glasversterking is een weefsel.
    Behoud bij lamineren zijn structuur.

    Glasmat is een snipper verlijmd met styreen oplossende lijm tot een mat, werkt alleen goed met polyester.
    Natgemaakt, kan de vezel verdeeld worden... waarna het goedje plooit.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
  6. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    Hallo Bas,

    Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt met je foto van de lus om Tedje binnen te hengelen.
    Zou je daar een wat meer van kunnen laten zien?
    Het YouTube filmpje van de beugel met de trage spindel had ik al gezien, maar de foto in je post hierboven is wat anders toch?
    Er is natuurlijk van alles te construeren als je de achterzijde zou open zagen.
    Ik vind het echter zonde om de romp te gaan beschadigingen, dat kan al alles faalt altijd nog.
    De Robbe Navy 1:3.33 heb ik nog 2x nieuw liggen, eigenlijk om mijn oude Happy Hunter mee te gaan uitrusten als die aan de beurt is.....
    Dat opwarmen met een soldeerbout van de schroefas buizen is een idee waar ikzelf nog niet aan gedacht heb, dat zou weleens heel goed kunnen werken.
    En stinken dat doet de binnenkant, voelt en ziet eruit als polyester vezel matten.

    Groeten,
    Robbert

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Soldeerbout is 'common practice' let wel, niet langer stoken dan nodig is.
    Probeer met een punttang de as gangbaar te maken.

    Openslopen moet niet nodig zijn...
    Ik zal de producent eens vragen wat zij voor spul gebruiken.

    In en uitzetten is gewoon een simpele lus. Via een zeil winch die je aan de ontvanger aansluit.
    Daar zit een trommel op. Het lijntje gaat overdek, onder de schoorsteen en onder de rollerhelling door weer omhoog
    en via een gaatje met buisstuk weer terug naar de zeilwinch. Gewoon een takel,
    simpeler kan het niet.

    En aan het bijbootje een haakje dat je met een microservo laat zakken.
    Ook weer via een gaatje en een buisje en een nylon draadje. Bowden systeem. Simpeler kan het niet.
     
    robbert de rouw vindt dit leuk.
  8. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    Hallo Bas,

    Dat systeem om de lus naar boven en beneden te krijgen is inderdaad wel iets om eens voor mijzelf op papier uit te werken.
    Moet aan beide zijden natuurlijk wel een eindstop op.
    Dat warmstoken van de assen ga ik zeker doen in de toekomst.
    Op dit moment teveel omhanden, dus dit staat niet vooraan nu. Eerst maar eens wat materialen gaan verzamelen.
    Heb er nog niet mee gevaren zoals hij nu is.

    Deze week een leuke ruil gedaan.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
    Stoompomp en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie klassieker... Ja, prachtig hoor! Loodsboot... eerste verschenen halverwege 70er jaren.
    Is wel een 'Lekkerbissen'. Heb je nog meer foto's van rondom en binnenwerk?

    Ja! En... eindelijk eens de cabineruitjes van de stuurhutten juist geplaatst... Top!
    Meestal zitten die verkeerd... 3D vermogen van sommige bouwers is dan blijkbaar niet groot. :D
    Zit er al een Kortnozzle op? Dat was toen een vaak toegepaste tweak :)

    Heuszzzz....
    Zeilwinches zijn begrenst, of zijn te begrenzen. Ik moet het weer even ophalen...
    En je kan spelen met de grootte van de trommel voor de snelheid van de 'snaar'.
    Voor mijn eigen model in 2003 had ik dat toen in gedachten. Tijdgeest gevoelig
    omdat het zo logisch werkt. Dus die winches liggen hier al zo 15 jaar... nieuw te wezen...
    Gaatje in de opstaande rand, een eyelett er door. Eyelett? Van die hulsjes die je ook voor de servomontage
    gebruikt... je kan ook de huls van een popnagel misbruiken...
    Zelfde soort gaatje in de kuip... in de trechter... net iets lager aan dek. langer buisje binnenin tegen lekken er aan vast.
    Desnoods extra stukje modelbrandstofslang er aan.

    Winch op strategische plaats... en met oogjes en geleidertjes... om de snaar te richten op de trommels
    en/of om te leiden... Robbe Berlin werkt ook met dat soort grappen.

    Het is meer on the fly de opstelling te testen... op papier een grove schets... jet moet het toch in de
    praktijk afstemmen.
    Laat je en niet door weerhouden. Verdiep in wat winches. Alles pas definitief maken als het werkt.
    Veel eenvoudiger dan spindels bouwen en verzinnen. Hier is het eigenlijk niet meer dan een zeil aanhalen.

    Mijn Heuss, een later bijgekochte werkt met spindels. Die zaten in 1970 al zo in dat model.
    En het is zo prachtig uitgewerkt, dat ik dat heb laten zitten.
    Hoewel ik een retouche in mijn hoofd had, is het een halve revisie geworden... nja... maar nu toch heel rustig
    Dan maar lekker doorpakken... hoort erbij...

    Groet Bas
     
    robbert de rouw vindt dit leuk.
  10. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    Hallo Bas,


    Hier nog wat foto's van de Grimmershörn.
    Wat bedoel je met die kortnozzle tweak?

    Groeten, Robbert[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
    MicropropSport en Stoompomp vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoop elektronica aan boord. Goed over nagedacht.
    Puik model. Zeer mooie staat. Goed in het detail.

    Ook de zender er bij om de modutes te kunnen sturen. Zal nog wel een instructie bij horen, moeten. Zoveel mooie functies. Echt top

    Nozzle? Straalbuis om de prop.
     
  12. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    Ah, ok een straalbuis!
    Zender die erbij zit is de FC16.[​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vooral de rechter zender is goed doorgeschakeld!
    Navy stiks in de linker... altijd geliefd.
    Maar de rechter is fors uitgebouwd. Dat is mooi! Er kan serieus mee gevaren worden. :)
     
  14. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    Ben ook erg blij met deze zender

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
  15. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    De ankerlier heeft plaats moeten maken voor het draai mechanisme voor de blusmonitor.
    Nog een originele set gevonden.[​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Flinke bak overigens. Had de Grimmershorn kleiner in mijn hoofd. Fraai. Echt om te koesteren.

    Submarine! Vertel
     
  17. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    De sub is de Revell Skipjack met de R&R model engineering WTC erin, momenteel bezig met trimmen en dat is een flink klusje.

    Tedje drijft ook...wel wat diep maar zo moet het maar.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    De Theodor Heusse heeft zijn eerste baantje getrokken.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
    k-k, Stoompomp en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.549
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed, een beetje diep. Kan jij haar wegen?
    Ik ben benieuwd naar het gewicht.
    Ik heb van Bas, voor het Tedje, een gewicht gekregen van 160 gr, op diepte geballast.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je wist dat er ook een ARTF Bermpohl was?
    Deze is echter naar het voorgaande Graupnermodel gebouwd, en heeft niet de compleet afgesloten brugopbouw die de echte had.
    Dat vond ik wel jammer aan die versie.

    Van de Tedje? Ja, die is gewoonweg te plat. De hoogte van romp had zeker 1 cm hoger gemoeten. Zwaar is ie ook. Beton resin gebruikt. Veel te dik gelamineerd.
    Had eierschaaltje moeten wezen. Maar ach...

    De SAR aanduiding heeft nimmer op deze klasse gezeten. Enige die het gevoerd heeft is de Georg Breusing Klasse, maar de Bermpohl was meen ik al verkocht.

    Mooi zo in het water. Zover ben ik nog niet.
    Zit ik uren en uren op een Heckklap te studeren... en dan ook nog uit een bepaalde periode... om te zetten in een werktekening/bouwtekening...
     

Deel Deze Pagina