Theorie: accu, vliegtijd en Ampere!?!

Beste mensen,

Ik wil in mijn nieuwe trex een motor hangen van eheli. Deze motor trekt 10A bij blokkeren. Dit is erg weinig. Nu had ik een berekening hoelang ik zou kunnen op een 1000MAH lipo pakketje. Hierbij ben ik uitgegaan van een stroom verbruik van 10 A zodat ik het zaakje niet kan overschatten. Mijn simpele berekening was als volgt:

motor=10A
accu cappiciteit=1000MAH

Dat wil zeggen 1 uur op 1A dus een half uur op 2A en weer een kwartier op 4A zo kom ik op 7,5 min op 8A. Zo blijft er 2A over dus 4A is 7,5min :2 is 3 a 4 min. dus kom ik op 4 min. op 10A. Nu trekt de motor zeker geen 10A en ook geen 8A aangezien de motor een kv van 3500 heeft. Ik gebruik een laag toerental op de rotor dus gebruik ik daarvoor weer een klein tandwiel op de motor :roll: Dit verlaagt weer de belasting op de motor dus zal die 7A trekken ongeveer. Dus vlieg ik 8 min op 1 accu.

Ik weet het, het is een lang verhaal wie het kan volgen en het weet kan het mij misschien zeggen!

gr,

niels

Hey Niels,

10 ampere continu uit 1000 milliampere akku (=1 ampere/uur) betekent puur theoretisch zonder verliezen dat er 10:1 uur = 1/10 uur, ééntiende uur dus. Eentiende uur is 6 minuten.

Gr.A.

volgensmij zal die motor niet sterk genoeg zijn in je t-rex ;) of hij kan het net doen maar heeft niet meer vermogen dan hoveren. Motor moet 60-80 gram zijn voor een normaal vliegende t-rex.

Nog veel makkelijker, de stelregel is 7-10 gram per watt vermogen. Dus 400 gram heeft 40-57 watt nodig voor hoover. Bij 10 volt (11,1 onder last) is dat 5,7 ampere. Tel daar je staart bij op (Gemiddeld 20% van je rotorvermogen) en je hebt 6,8 Ampere.
Dat is bij hooveren, normaal vliegen. Andere stelregels zijn dat je 1,5x zoveel trekt door iets anders te doen als hooveren (Opstijgen bijvoorbeeld) en 2-4x zoveel bij extreme maneuvres (Tic-toc, snel flippen etc.) dus die 10A motor doet *poef*, als tie het al trekt.

Je vliegtijd word accu / stroom * 60 minuten = 1Ah / 7 A = 1/7 uur = 9 minuten. Je cellen moeten dan 15c/20c zijn, anders doen je lipo's weer *poef*.

Meest gebruikt is 25 amp motor, 35 amp regelaar, 1800-2200 cellen 10/15c. Beetje kostbaar maar ja, je hebt het wel nodig...

Succes,

Ton.

Reken maar ten minste 85 euro voor bovenstaand.

Een micro brandstofhelikopter niet wat? (bestaan die wel :?)

Wel cool..............
maar stond er niet ergens een videoclip op dit forum
van een brandstofheli in de kamer?????

Bedankt voor de reactie's,

De motor is een brushless buitenloper speciaal voor de trex. Hij staat op eheli.nl > http://www.eheli.nl/winkel/product_info.php?cPath=41_49_122&products_id=1330

Er staat bij dat hij max 10A trekt maar ik ga namelijk geen 1000MAH accu gebruiken. Het ging eigenlijk enkel om de berekening. Maar denken jullie dat dit niet lukt dan met deze motor. KV= 3500 Als ik dat toerental omzet in kracht door het gebruik van een klein tandwiel zou dat toch balans moeten vinden? Of zie ik dat verkeerd? De lipo cellen die ik ga gebruiken kunnen 15C constant en 20 piek aan.

In iedergeval bedankt voor het meedenken!

gr,

niels

Back