Thermalist

• Topicstarter Topicstarter ceppodo
  • Startdatum Startdatum
C

ceppodo

Guest
Deze week een vrije vlucht zwever overgenomen van Arthurw.
Het is de Thermalist.Mijn Fiesta vrijevlucht zwever heeft een spann van 60 cm.
De Thermalist heeft alleen al een spann van 1,34 meter op het stabilo.
Span van de vleugel is 3,40 meter.Het grootste spann wat destijds was toegestaan in de FAI wedstrijden.
De Thermalist is van een ontwerp van R.Minney.
Het is een mega lompe kist en daardoor lijkt het me nu niet bepaald verstandig om dat ding aan een elastiek omhoog te schieten naast een woonwijk en maar afwachten waar hij terecht komt.
Eeen voorgaande eigenaar is dan ook al begonnen om hem om te bouwen naar RC.Evenals het bespannen van de vleugels.Alleen lijkt het erop dat de bespanning er opgezet is met nog de beschermfolie van de lijmlaag erop.Het is er ook zeer gemakkelijk af te halen.Verders zit het enorme richtingroer met slechts een dun latje vast aan de romp.Of dat nu zo handig is?
En eens kijken wat er aan het zwaartepunt te doen is.Zonder een kilo lood voorin lijkt het zwaartepunt meer op een derde te liggen van het stabilo dan van vleugel.
Ik vind het een mega aparte lompe bak.
Ben benieuwd hoe die straks zal vliegen.Ik ga ervanuit dat hij een enorme eigenstabiliteit heeft en ook lekker langzaam kan vliegen.
Bij deze mijn grootste vraag:Wie kent deze kist en wie heeft er ervaringen mee hoe dat schip vliegt?
Dit weekend maar eens beginnen met foto's maken.

Groeten Gerald
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Aparte bak!
Als dit oorspronkelijk een vrije vlucht model is, heeft deze n.a.w. een dragend stabilo. Indien dat het geval is, zou het zo maar kunnen zijn dat het zwaartepunt op 60-70% van de koorde moet komen te liggen, zeker als er zo'n mega groot stabilo op zit.
Verder is folie niet echt licht, een nadeel bij zo'n groot stabilo.
Ik zou de folie van het stabilo verwijderen, kijken of er constructief in het stabilo nog wat gewicht valt te sparen, en het stabilo opnieuw bespannen, maar dan met lite-span.
Elke gram die je achter wint, scheelt ook weer 5-6 gram in de neus (in geval van een dragend stabilo, bij een niet dragend stabilo kan dit zelfs wel eens kunnen oplopen richting 10 gram als ik de verhoudingen zo bekijk).

Succes met de ombouw naar RC

Paul

En de foto's van de Thermalist.
full

full

Bij de foto van de romp ligt er een romp naast van een Robbe Phönix ter vergelijking van de dimensies.De Phönix is een jaren 70 model met een spann van ongeveer 2,4 meter.
Trouwens het wordt tijd dat ik de maagdelijke bouwdoos van de Phönix eens in elkaar ga zetten.

full

Maar eens de gewichten gewogen om te kijken wat dat ding nu weegt.
gewicht stabilo 273 gram
gewicht linkervleugel met bespanning 485 gram
gewicht rechtervleugel met bespanning 470 gram
gewicht romp zonder inbouw rc 1048 gram
vleugelbuis 95 gram
totaalgewicht zonder rc 2371 gram.

Wat gaan we doen?
Zoals gezegd is de folie er gewoon met de hand af te halen.
Dus dat wordt de vleugel opnieuw foliën.Maar waarmee?
Het is wel een model wat in 1948 is ontwikkeld.Nu zit er doorzichtig folie op,maar zou de kist niet meer tot zijn recht komen met oratex oid?
De cockpit moet weer doorzichtig worden,dus een kunstof kapje maken.
servo's,ontvanger en accu inbouwen.
Kleine vraag hierzo:Wat vinden jullie van de bevestiging van het kielvlak?

full

In principe zit hij alleen onder aan klein latje vast.Is dat sterk genoeg voor het richtingsroer?
eventueel een carbonstaafje inlijmen of voor een geheel andere constructie gaan.
Persoonlijk vind ik dit wel een mooie constructie om te zien
Kan me indenken dat ion de vrije vlucht met een vast richtingstroer er beduidend minder krachten opkomen dan nu het geval gaat worden met een beweegbaar richtingsroer.
De hulzen voor de vleugelbuizen moeten nog in de vleugels en de romp gelijmd worden.
De folie is intussen verwijderd.

full

Wel zo gemakkelijk als ze de lijmlaagfolie hebben laten zitten.In vijf minuten alles er schoon af.
Bij nadere inspectie bleek dat er een rib en de rechter vleugeltip gebroken was.
De vleugelbuizhulzen zitten er los in.
De totale lengte per vleugel is 167 cm en de vleugelbuishuls loopt tot 25 cm ,terwijl er gaten in de ribben zitten voor de huls tot 45 cm.
Is deze lengte voldoende of moet er een nieuwe huls in die geheel doorloopt?
Tevens vraag ik mij af of het zin heeft om er rolroeren in te zetten.
Heb zelf het idee dat dat niet zoveel zal doen ivm de V-oren die aan het einde zitten.
Iemand enig idee?
De vleugelindekking is behandeld met een poriënvuller.
Geeft dit nog problemen met het opnieuw bekleden?
Heb altijd begrepen dat met folie en niets op het hout gesmeerd moet worden.
De bekleding van het stabilo verwijderd.
Op zich niets mis met het stabilo.
Alleen de bevestiging achter is uitgescheurd en de scharnieren van de roeren zitten er los in.
Dat wordt dus plakken.
Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gerald,

Dit is nou net een kist die bespannen zou kunnen worden met KOVERALL. Dat is een soort polyesterweefsel dat opgebracht wordt met spanlak.
Zeer sterk en met een wat stroef oppervlak. Geknipt voor deze schitterende kist.

Succes !!

Laatst bewerkt:
het lijkt me wel dat het rudder te klein gaat zijn om deze kist om de bocht te krijgen... gaan er rolroeren inkomen?

Gezien het feit dat het een vrije vlucht kist is,neem ik aan dat de eigen stabiliteit dermate groot is dat rolroeren niet veel effect hebben.Mocht alsnog blijken dat het rudder te klein is,dan kunnen we alsnog het kielvlak eraan koppelen en er een pendelroer van maken.Dan zal het genoeg oppervlakte hebben.Blijft voor mij nog de vraag of dat ene latje waarmee het kielvlak en daarmee ook het rudder aan de romp zit wel sterk genoeg zal zijn.
Las op rcgroups dat dit soort kisten erg moeilijk uit een themiekbel te krijgen zijn.
Zouden remkleppen nodig zijn?Heb nu nog alles los liggen.Kan er dus nog alle kanten mee op.
Jan-Hein,zoals het er nu uitziet gaat het inderdaad Koverall worden.

273 gram voor een stabilo is wel heel erg zwaar. Dat moet veel lichter kunnen. Zou ik opnieuw bouwen. Bespanning stabilo zou ik voor litespan gaan. Ziet eruit als tissue, maar wordt met de strijkbout opgezet en hoeft niet afgelakt te worden. Is zeer licht, geeft echter niet zoveel torsiestijfheid. Maar gezien de snelheid waarmee dit model zal vliegen, mag dit geen probleem zijn.
Vleugels zou ik bespannen met Oratex. Dat de indekking behandeld is met porienvuller is minder fijn. Je krijgt eerder luchtbellen tussen folie en indekking, die je moeilijk weg krijgt. Maar verder geeft dit geen problemen.

Blijft voor mij nog de vraag of dat ene latje waarmee het kielvlak en daarmee ook het rudder aan de romp zit wel sterk genoeg zal zijn.

Zou ik zo niet durven zeggen. Zou het moeten zien. Als je het niet vertrouwt zeker aanpassen met een wat dikkere vuren lat.

Zouden remkleppen nodig zijn? Heb nu nog alles los liggen.Kan er dus nog alle kanten mee op.

Als je het voormekaar kunt krijgen zeker doen. In de vleugel is plek zat voor een servo onder de remkleppen.

Tja, het gewicht van het stabilo.... Volgens mij ligt het zwp vrij achterlijk.
Het totaal gewicht is laag dus je hebt genoeg speling.

Plezier !!

Back