Met de bedoeling om mijn 'mooi weer' vlieggewoonte wat te breken, ben ik zaterdag een paar vluchtjes gaan maken...
11,00 - 11,30hr begonnen tot iets na half 2. Bewolkt, net niet helemaal gesloten. De zon die ik gezien heb slaagde er niet in om echt door te komen. Volgens het weerbericht werd windkracht 4 verwacht, voor mijn idee haalde het dat amper. Ik heb zonder ballast gevlogen en buiten eens een keer 'omdraaien' bij het landen was dat goed te doen. M'n 2de DLG zou snel van tafel geblazen zijn, had ik hem laten liggen.
Ik verwachtte dus een hoop korte vluchtjes. Mijn gebruikelijke lanceerhoogte is een 40 meter. In dead air heb ik dan meestal zo'n goeie minuut vluchttijd. Ik vloog nu zonder hoogtemeter, maar voor mijn gevoel kwam ik ietsje hoger. Er zijn een aantal vluchten geweest van een goeie minuut (meestal duidelijke sink), maar er waren er veel meer rond de 1,40. Meer dan 2 minuten lukte vaak ook en de verwondering was groot met één vlucht van 3,40!
Voor mij recht in de wind is een plek waar ik wel eens meer 'goeie lucht' gevonden heb. Ik had het idee dat, als ik onder +- 45° op de windrichting een kleine voorwaartse snelheid aanhield, het met momenten toch goed 'droeg' en zelfs omhoog ging.
Ik weet dat het niet warm of windstil hoeft te zijn om thermiek te hebben, maar 'waarop' heb ik nu gevlogen?
Was dit nu thermiek (het leek me er het weer niet voort) of heb ik toevallig de turbulentie 'goed' gebruikt. Ik heb niet gecirkeld om niet van 'dat goeie plekje' weggeblazen te worden. Maar dan ging het vaak toch 20 - 30 seconden in stijgende lijn omhoog.
De ailerons stonden meestal in cruise en/of (soms) speedstand, in thermiek stand leek de DLG teveel weerstand te hebben om nog vooruit te komen.
Please comment: 't was leuk om te ervaren. Ik wil er nog iets van leren...

11,00 - 11,30hr begonnen tot iets na half 2. Bewolkt, net niet helemaal gesloten. De zon die ik gezien heb slaagde er niet in om echt door te komen. Volgens het weerbericht werd windkracht 4 verwacht, voor mijn idee haalde het dat amper. Ik heb zonder ballast gevlogen en buiten eens een keer 'omdraaien' bij het landen was dat goed te doen. M'n 2de DLG zou snel van tafel geblazen zijn, had ik hem laten liggen.
Ik verwachtte dus een hoop korte vluchtjes. Mijn gebruikelijke lanceerhoogte is een 40 meter. In dead air heb ik dan meestal zo'n goeie minuut vluchttijd. Ik vloog nu zonder hoogtemeter, maar voor mijn gevoel kwam ik ietsje hoger. Er zijn een aantal vluchten geweest van een goeie minuut (meestal duidelijke sink), maar er waren er veel meer rond de 1,40. Meer dan 2 minuten lukte vaak ook en de verwondering was groot met één vlucht van 3,40!
Voor mij recht in de wind is een plek waar ik wel eens meer 'goeie lucht' gevonden heb. Ik had het idee dat, als ik onder +- 45° op de windrichting een kleine voorwaartse snelheid aanhield, het met momenten toch goed 'droeg' en zelfs omhoog ging.
Ik weet dat het niet warm of windstil hoeft te zijn om thermiek te hebben, maar 'waarop' heb ik nu gevlogen?
Was dit nu thermiek (het leek me er het weer niet voort) of heb ik toevallig de turbulentie 'goed' gebruikt. Ik heb niet gecirkeld om niet van 'dat goeie plekje' weggeblazen te worden. Maar dan ging het vaak toch 20 - 30 seconden in stijgende lijn omhoog.
De ailerons stonden meestal in cruise en/of (soms) speedstand, in thermiek stand leek de DLG teveel weerstand te hebben om nog vooruit te komen.
Please comment: 't was leuk om te ervaren. Ik wil er nog iets van leren...
