Thermiek perikelen

Hoi dlgers.

Na een lange tijd toch maar weer eens de ofa in orde gemaakt en naar een thermiek rijk veldje gegaan.
Duidelijk zichtbare en voelbare bellen echter doet er het volgende voor waar we geen goede oplossing voor hebben.
Na een worp in een bel waarbij je de gooi hoogte direct ziet toenemen.
Gaat hij prachtig mooi omhoog bij de eerste draai maar bij de tweede draai gebeurd er het volgende de kist is nog betuurbaar totdat er met de wind mee gevlogen wordt dan is hij de bocht niet meer om te krijgen?
We hebben dit al proberen te ondervangen door iets te drukken waarna de snelheid licht toeneemt maar dan wil hij nog steeds niet de bocht om met de bel mee.
Door nog meer te drukken neemt de snelheid nog verder toe tot hij ineens wel de bocht om wil.
Echter verliest hij zoveel aan hoogte dat het opnieuw proberen in de bel te komen geen zin meer heeft.
en je moet landen.
Hoe is dit op te lossen?
Meer gewicht of is roer of stabilo te klein?

Het gewicht is niet het probleem maar ik denk dat je het in je zwaartepunt moet zoeken.
Ik had bij mijn DLG het zwaartepunt ver naar achteren gelegd en hij ga super de thermiek aan maar in de thermiek was hij moeilijk te controleren na een training in Garderen ben ik terug naar de basis gegaan met het model en dus ook het zwaartepunt naar voren en toen kwam ik er achter dat hij super in de bellen vloog. Ik zeg niet dat het met jouw model ook zo is maar het vlieggedrag lijkt wel op wat die van mij deed.

@Rob
Zou best wel eens kunnen.
Vleugel is niet helemaal hetzelfde als de orginele OFA
Hij is iets groter.
Hebben aan de hand van Leon zijn beschrijving wel eens uitgerekend waar het zwaartepunt zou moeten komen, 80 mm vanaf de voorlijst.
Koorde zelf is 150 mm.

@ Leon

We hebben deze topic toen ook gevolgt echter het cg nooit echt veel verder naar voren gehaald.
Ga eens wat expirimenteren met wat lood voorin.
Hij is nu toch al 140 gram maakt dat beetje lood voorin ook niet uit.
Misschien dat het iets helpt.

Als hij groter is dan de OFA, dan mag hij zeker ook wel meer gewicht hebben dan 140 gram hoor :). Daar hoef je je niet druk om te maken.

Heb je wel genoeg V-stelling? En genoeg uitslag op je richtingsroer?
En idd, zwaartepunt naar voren zou ook al veel helpen.
Ik kijk altijd een beetje met vliegen: reageert fel op hoogte en slecht op rol/richting, dan moet het zwaartepunt naar voren. Reageert goed op rol/richting, slecht op hoogte, dan moet het zwaartepunt naar achter. Optimum vinden zodat hij op beide lekker reageert en nog net autostabiel op hoogte is.

Hoi Sietse,

We waren van de week nog in scheveningen om een visje te eten aan de buitenhaven.
Waarbij mijn zoon met de opmerking kwam dat jij in scheveningen woonde.:)
Maar dat even terzijde.
De span is 1 meter.
V-stelling heeft hij genoeg, 13 graden per vleugel.
Uitslag van het roer is max op de hevel van de servo het laatse gat en op roer het eerste gat.
Lijkt mij dus ook de ligging van het zwaarte punt.
Van de week als het rustig weer is eens expirimenteren met de ligging van het zwaartepunt.
Ik hou de tips van jou daarbij in mijn gedachten..

Vandaag na de rozenburgse jet meeting nog even staan gooien met een naar voren verplaatst zwaartepunt.
Dit had wel heel veel effect.
Gewicht is nu 20 gram meer maar het zwaartepunt is zo'n 1,5 cm naar voren gegaan.
en draaid nu lekker door in thermiek.
Vliegtijden zijn bijna verdubbeld.
Een aantal malen rond de 3 minuten !!
Iedereen weer bedankt voor de input.
Groeten.

Back